Friday, 14 December 2012

(၂၀၁၀) ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ျမန္မာျပည္

စကားခ်ီး

၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလမွာ စစ္မွန္ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ၊ အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ ျမန္မာျပည္အနာဂတ္ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးတခုကို စာေရးသူ ေရးသားဖူးပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးရဲ႕ ျမန္မာျပည္ အနာဂတ္ဆိုတဲ့ အခန္းက႑မွာ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးသြားၿပီး အစိုးရသစ္တခု တက္လာတဲ့အခါ ျပည္တြင္းျပည္ပမွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အေျခအေနေတြကို ေရးသား ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီက႑ပါ အခ်က္အလက္မ်ားကို ထုတ္ႏႈတ္ၿပီး၊ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ အလြန္ ျမန္မာျပည္ အမည္နဲ႔ ျပန္လည္တင္ျပပါတယ္။

ျမန္မာျပည္အနာဂတ္

အတိုက္အခံအင္အားစုမ်ား ၿပိဳကြဲေရး၊ စစ္တပ္ကိုအသံုးခ်ၿပီး စစ္အာဏာရွင္မ်ားရဲ႕ အနာဂတ္ ေကာင္းစားေရး၊ legitimacy ရရွိေရးေတြကို ရည္ရြယ္ၿပီး ထြက္ေပၚလာတဲ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျချပဳ ၂၀၁၀ အာဏာရွင္ ေရြးေကာက္ပြဲ ႀကီး ၿပီးဆံုးသြားတဲ့အခါ အနာဂတ္ျမန္မာျပည္မွာ ဘာေတြ ျဖစ္လာႏိုင္သလဲဆိုတာကို တြက္ဆၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။

(၁) ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြအၾကားမွာ အက္ေၾကာင္းေတြထမယ္။ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြ ေ၀၀ါးမယ္။

အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲေတြ ထြက္ေပၚလာတဲ့အခါ အာဏာာရွင္ေတြကို ဆန္႔က်င္ေနတဲ့ အတိုက္အခံ အင္အားစုေတြ အၾကားမွာ အက္ေၾကာင္းေတြျဖစ္မယ္၊ အဖြဲ႔ေတြ ၿပိဳကြဲမယ္၊ တဦးနဲ႔တဦး မယံုၾကည္မႈေတြ ျဖစ္မယ္ဆိုတာ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ ထရွိတဲ့ အမွန္တရားတရပ္တရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာမွ အေနာက္အုပ္စုက political liberalization လမ္း ေၾကာင္းကိုပဲ ဦးစားေပးလာတဲ့အခါ အတိုက္အခံအင္အားစုေတြအၾကားမွာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ပ်က္သုဥ္းေရး၊ လူထု တိုက္ပြဲဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြကို စကားဟဟေတာင္ မေျပာရဲေတာ့ဘဲ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ အာဏာရွင္ေရြး ေကာက္ပြဲကို ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမႈရဲ႕ တစိတ္တပိုင္းအျဖစ္ လက္ခံေရးဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြကပဲ ေပၚထြက္လာ မယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြ ဆန္းစစ္ထားၾကတာကလဲ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ အမွန္တရားတရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီလိုဆိုလိုက္တာနဲ႔ပဲ စစ္အာဏာရွင္ဆန္႔က်င္ေရးဆိုတဲ့ လမ္းစဥ္ႀကီးက လူထုထဲကေန ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာ လား ဆိုတာကေတာ့ လံုး၀ မဟုတ္ပါဘူး။
“မတရားမႈသည္ ဥပေဒျဖစ္လာေသာအခါ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ျခင္းသည္ တာ၀န္တရပ္ျဖစ္သည္” တဲ့။
ဒါဟာ ကမၻာတ၀ွမ္းက လူထုေတာ္လွန္ေရးေတြမွာ လက္ကိုင္စြဲခဲ့တဲ့ ဥပေဒသ တရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဖိႏိွပ္မႈဆိုတာ ရွိေန သေရြ႔ ပုန္ကန္ထႂကြမႈေတြ ဆိုတာကလဲ ရွိေနစျမဲပါပဲ။ ေတာ္လွန္ေရး အင္အားစု တရပ္ ၿပိဳလဲက်တာနဲ႔ အင္အားစုအ သစ္ေတြကလဲ ထြက္ေပၚလာစျမဲပါပဲ။ ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ေတြမွာ ေ၀၀ါးမႈရွိလာတာနဲ႔ ျပတ္သားတဲ့ ေခါင္း ေဆာင္သစ္ေတြက ေပၚေပါက္လာစျမဲပါပဲ။ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳဖို႔ လူထုက ေရြးခ်ယ္ထားသူေတြဟာ လူထုကို ကိုယ္ စားမျပဳေတာ့တာနဲ႔ လူထုက လက္မခံေတာ့ပါဘူး။ အာဏာဆိုတာ ျပည္သူ႔ဆီကပဲ သက္ဆင္းပါတယ္။ ျပည္သူလူထုဟာ သမိုင္းအဆက္ဆက္မွာ တာ၀န္ေက်ခဲ့တယ္။ မတရားမႈကို ေခါင္းငံု႔မခံဘူး။ ဒါေတြကို ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရး သ မိုင္းတေလွ်ာက္မွာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။

၁၉၂၀ ကာလေတြမွာ ဂ်ီစီဘီေအ ေပၚေပါက္လာတယ္။ လူထုလွဳပ္ရွားမႈႀကီးရဲ႕ တပ္ဦးအဖြဲ႔ႀကီးအျဖစ္ လူထုက အားေပး ခဲ့ၾကတယ္။ မၾကာပါဘူး။ ၁၉၂၂ ေရာက္ေတာ့ ဒိုင္အာခီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး စကားလံုးေလးနဲ႔ နယ္ခ်ဲ႕အာဏာရွင္က မ်က္စပစ္ လိုက္တာနဲ႔ ဂ်ီစီဘီေအလဲ ႏွစ္ျခမ္းကြဲပါေလေရာ။ ၁၉၂၉ လဲ ေရာက္ေရာ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး ေလးစိပ္ေလာက္ ကြဲ ေနခဲ့ၿပီ။ ႏိုင္ငံေရးဒိတ္ဒိတ္ၾကဲ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြ လူထုမ်က္ႏွာကို မၾကည့္ၾကဘဲ အာဏာေနာက္၊ ဥစၥာဓနေနာက္ တေကာက္ေကာက္လိုက္ၿပီး အာဏာအေ၀မတည့္ၾကနဲ႔ အမတ္ႏြံနစ္လိုက္ၾကပံုမ်ား လူၾကားမေကာင္း၊ သူၾကားမ ေကာင္း၊ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း ကေတာင္ “ေတာင္က်ေရႏြားႏွစ္ေကာင္ မ၀သလိုပ၊ ေမာင္ဘေဘ ငါးေထာင္ မရေသာ္ေၾကာင့္” လို႔ စာခ်ဳိးေရးရတဲ့ အထိကို ေရြးေကာက္ပြဲႏြံ၊ အမတ္ႏြံနစ္ၿပီး အာဏာေနာက္၊ ဥစၥာေနာက္ လိုက္ခဲ့ၾက တာကလား။ ဒီအခ်ိန္မွာ လူထုဘာလုပ္ခဲ့ၾကသလဲ။ အမ်ဳိးသား လြတ္ေျမာက္ေရး၊ လံုး၀လြတ္လပ္ေရးကို ေတာင္းဆိုခဲ့တဲ့ သခင္သေသာင္းဦးေဆာင္တဲ့ တို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုးႀကီးကို အားရပါးရ ၀ိုင္း၀န္းေထာက္ခံခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒိုင္အာခီ အမတ္ ေတြ ပါလီမန္ထဲ၀င္ၿပီး နယ္ခ်ဲ႕ေတြ ေျပာသမွ် ေခါင္းေပါင္းစ တလူလူနဲ႔ ေခါင္းေတာ္ညိမ့္ေနၾကခ်ိန္မွာ “ကမၻာမေၾက၊ ဗမာ တေတြ၊ ဒါ-ဒို႔ေျပ၊ ဒါ-ဒို႔ေျမ၊ ဒါ ငါတို႔ေျပ“ ဆိုတဲ့ သီခ်င္းေတြက ေတာေရာျမိဳ႕ပါ မက်န္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနခဲ့ၿပီ။ လံုး၀လြတ္လပ္ေရး ေတာင္းဆိုသံေတြက ပါလီမန္နဲ႔ နယ္ခ်ဲ႕ အာဏာရွင္အသိုင္းအ၀ိုင္းကလြဲရင္ လူတိုင္းရဲ႕ ပါးစပ္ဖ်ားမွာ စြဲထင္ေနခဲ့ၿပီ။ ဒါ ဟာ ဥပမာပါပဲ။

(၂) အာဏာရွင္ေတြက ေရေပၚဆီလူတန္းစား စီမံခန္႔ခြဲမွာ လုပ္လိမ့္မယ္။ သို႔ေပမယ့္ လူထုေတာ္လွန္ေရးေတြကေတာ့ ဆက္ရွိေနဦးမွာပါပဲ။

ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးတဲ့အခါ အာဏာရွင္ေတြဟာ elite management ဆိုတဲ့ ေရေပၚဆီ လူတန္းစား စီမံခန္႔ခြဲမႈကို ကနဦး လုပ္ၾကတယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြက ေလ့လာေတြ႔ရွိခဲ့ၾကတယ္။ အဓိကကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္ေနသူေတြ၊ ေခါင္း ေဆာင္ေတြကို သူတို႔ရဲ႕ စီမံကိန္းထဲ ေရာက္ေအာင္ ရာထူးအာဏာ၊ ဥစၥာဓန၊ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းေသာ အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး က်ံဳးသြင္းျခင္းပါ။ ဒီလိုလုပ္လာတဲ့အခါမွာ ႏိုင္ငံေရးဒိတ္ဒိတ္ၾကဲေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြကေတာင္ လက္ခံလိုက္ ၿပီဆိုတဲ့ သတင္းစကားကို လူထုထဲ ျဖန္႔လိုက္တာနဲ႔ လူထုရဲ႕ အာဏာရွင္ဆန္႔က်င္ေရးစိတ္ေတြ ေလ်ာ့ပါးသြားမယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ အာဏာရွင္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြပဲ အနာဂတ္ႏိုင္ငံေရးကံၾကမၼာကို ဆံုးျဖတ္ မယ္။ ဒါကို လူထုက လက္ခံရမယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးပါ။ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးေတြ ေပၚလြင္ေစဖို႔အတြက္ elite democratization process နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ၊ ေဟာေျပာပြဲေတြ၊ အစည္းအေ၀းေတြက ဟန္ခ်က္ညီ ထြက္ေပၚရပါတယ္။
ဒါကို အခ်ဳိ႕ကလဲ ေဘာလံုးပြဲနဲ႔ ဥပမာေပးတတ္ၾကပါေသးတယ္။ လူထုက ပြဲၾကည့္ပရိသတ္သာ ျဖစ္တယ္။ တကယ္အရွံဳး၊ အႏိုင္၊ သေရက်တာေတြက ကြင္းထဲက ေဘာလံုးသမားေတြနဲ႔ ဆိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးပါ။

ဒါေပမယ့္ ျပည္သူလူထုဟာ ေဘာလံုးပြဲကို သက္ေတာင့္သက္တာ ထိုင္ၾကည့္ေနရတဲ့ ပရိသတ္မဟုတ္ဘူး။ စစ္အာဏာ ရွင္ဆန္႔က်င္ေရးကာလတေလွ်ာက္လံုးမွာ ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးရဲ႕ ေသြးေတြ၊ ေခ်ြးေတြ၊ ႏွလံုးေသြးစက္ေတြ ရင္းထား ရတာ။ ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္က်တဲ့ ဖခင္တေယာက္ကို တေန႔ေတြ႔ရမွာပဲ လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနတဲ့ ကေလးငယ္ေလးတေယာက္ ရဲ႕ ခံစားခ်က္၊ သမီးငယ္ေလး မုဒိမ္းက်င့္သတ္ျဖတ္ခံရလို႔ ႏွလံုးကြဲေအာင္ခံစားေနရတဲ့ မိအို၊ ဖအိုေတြရဲ႕ ငိုေႂကြးေနတဲ့ ႏွလံုးသား၊ ေပ်ာက္ဆံုးသြားတဲ့ လင္ေယာက်္ားေတြ၊ ဇနီးသည္ေတြ၊ ခ်စ္သူေတြကို ေမွ်ာ္လင့္ရင္း က်ဆင္းေနတဲ့ ဇနီးမ ယားေတြ၊ လင္ေယာက်္ားေတြ၊ ခ်စ္ၾကင္နာသူေတြရဲ႕ မ်က္ရည္စက္ေတြ၊ ေဆးရံုေပၚမွာ ေဆး၀ါး၀ယ္ဖို႔ မတတ္ႏိုင္လို႔ မေသသင့္ဘဲ ေသရတဲ့ အေမ့အေလာင္းကို ဖက္ၿပီး ငိုင္ေနရတဲ့ သားသမီးေတြရဲ႕ အသက္မဲ့မ်က္ႏွာ၊ ဆာေလာင္ၿပီး ငို ေႂကြးေနတဲ့ ကေလးငယ္ေလးကို အဆာေျပေကၽြးစရာ ဘာမွမရွိလို႔ အံႀကိတ္ရင္း ခံစားေနရတဲ့ ဖခင္တေယာက္ရဲ႕ လက္ သီးဆုပ္၊ ရြယ္တူေက်ာင္းတက္ေနတဲ့ ကေလးေတြကို ေငးၾကည့္ရင္း ၀မ္းနည္းေနတဲ့ လမ္းေဘးက သူေတာင္းစားက ေလးငယ္ေလးရဲ႕ ရင္ထဲက စကားသံေတြ၊ မ်က္စိေရွ႕မွာ ကိုယ္ကိုးကြယ္တဲ့ သံဃာေတာ္ေတြကို ရိုက္ႏွက္သတ္ျဖတ္ေန တာကို ျမင္ထားရတဲ့ လူထုရဲ႕ နာက်ည္းမႈေတြ။

ဒါေတြဟာ “လူထုႀကီးေရ။ ခင္ဗ်ားတို႔ အားလံုးကို ေမ့ထားလိုက္ၾကေတာ့။ က်ဳပ္တို႔က အားလံုးကို သင္ပုန္းေခ်ၿပီး အမ်ဳိး သားသင့္ျမတ္ေရးပဲလုပ္မယ္” လို႔ စကားေလးတခြန္းေျပာလိုက္တာနဲ႔ ၿပီးဆံုးသြားမယ့္အရာေတြ မဟုတ္ဘူး။ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး တကယ္ျဖစ္သြားဖို႔ဆိုတာ ပါလီမန္ထဲ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ ေရာက္သြားရံု၊ အာဏာရွင္ ေရြး ေကာက္ပြဲၿပီးသြားရံုေလာက္နဲ႔ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ အရာမဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္ၿပီးသြားခဲ့တဲ့ အမွန္တရားေတြ၊ တာ၀န္ရွိသူေတြကို လူထုအၾကားမွာ ေဖာ္ထုတ္ျပရမယ္။ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ခဲ့သူေတြဟာ လူထုကို ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ရမယ္။ စနစ္ရဲ႕ ဆိုးက်ဳိးေတြ ကို စနစ္ရဲ႕သားေကာင္ေတြက နားလည္ခြင့္လႊတ္မႈရွိလာေအာင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ရမယ္။ ေတာင္အာဖရိကမွာ ဒိုင္ယာ ေလာ့ခ္နဲ႔ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ စတင္ၿပီးေတာ့မွ အမွန္တရားႏွင့္ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးေကာ္မရွင္ (Truth and Reconciliation Commission) ဆိုတာ ထြက္ေပၚလာတာျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီေကာ္မရွင္က ၾကားျဖတ္ဖြဲ႔ စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (interim constitution) ရဲ႕ final clause ျဖစ္တဲ့ “ျပစ္ဒဏ္ေပးတာ မဟုတ္ေပမယ့္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ ခဲ့တယ္ဆိုတာကို သိနားလည္မႈ လိုအပ္တယ္။ လက္စားေခ်ဖို႔ မဟုတ္ေပမယ့္ မွားယြင္းမႈအတြက္ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္တာ၊ ေလ်ာ္ေၾကးေပးတာေတြ ျပဳလုပ္ဖို႔ လိုအပ္တယ္“ ဆိုတဲ့ အခ်က္အေပၚမွာ မူတည္ထြက္ေပၚလာတာျဖစ္ပါတယ္။


အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ကာလေတြမွာ လူထုရဲ႕ စိတ္အနာေတြကို ကုစားဖို႔ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ လုပ္ငန္းေဆာင္ တာေတြ အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဆိုတာ ေတာင္းဆိုေနရတဲ့ စကားလံုး မဟုတ္ဘူး။ လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ အလုပ္ပဲ ျဖစ္တယ္။ ပ႗ိပကၡေတြၿပီးဆံုးၿပီးမွ ေဖာ္ေဆာင္ရတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ျဖစ္တယ္။ နအဖကို ေတာင္း ဆိုရေအာင္ နအဖ ေရးဆြဲအတည္ျပဳထားတဲ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ဒီလိုျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ တဲ့ စာပိုဒ္တပိုဒ္တေလ၊ လိုက္ေလ်ာမႈတစံုတရာမ်ား ရွိေနတာမွ မဟုတ္ေသးတာကလား။ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲ အတိတ္ကို ေမ့လိုက္ဖို႔၊ သင္ပုန္းေခ်ဖို႔၊ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးလုပ္ဖို႔ဆိုတာက ဘာနဲ႔သြားတူသလဲဆိုရင္ နယ္ခ်ဲ႕ေခတ္တုန္းက ေက်း ရြာသူေလးကို ၿမိဳ႕ပိုင္သားက ေစာ္ကားလိုက္တဲ့အခါ သူႀကီးက ၾကား၀င္ၿပီး “ငါက ရြာအႀကီးအကဲအေနနဲ႔ ဆံုးျဖတ္ေပး မယ္။ ၿပီးတာေတြလဲ ေမ့လိုက္ၾကေတာ့။ မဟုတ္ရင္ နင္ကလဲ မိန္းကေလးဆိုေတာ့ ရပ္ေက်ာ္ရြာေက်ာ္ျဖစ္ၿပီး သိကၡာက် မယ္။ ဟိုဘက္ကလဲ ၿမိဳ႕ပိုင္သား။ အာဏာရွိတဲ့မင္းေတြ။ ဖက္ၿပိဳင္ဖို႔ မႀကိဳးစားပါနဲ႔” လို႔ ေျပာေနတာနဲ႔ တူတယ္။ အဲဒီလို ဆိုလိုက္တာနဲ႔ ရြာလူထုက ၿမိဳ႕ပိုင္သားရဲ႕ ျပစ္မႈကို ေက်နပ္သြားေရာတဲ့လား။ မေက်နပ္တဲ့အျပင္ နယ္ခ်ဲ႕ရဲ႕ ဖိႏွိပ္ေစာ္ ကားမႈေတြကို ပိုၿပီး ျမင္လာၾကေတာ့တာပါပဲ။ သူႀကီးကိုက်ေတာ့ ဘယ္လိုအမည္တပ္ပါသတဲ့လဲ။ “နယ္ခ်ဲ႕အလိုေတာ္ရိ” လို႔ အမည္တပ္ပါတယ္။


မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာလဲ ဒီအတိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အာဏာရွင္ေတြက အမ်ဳိးသားသင့္ျမတ္ေရးကို အသာထားလို႔ စစ္ကၽြန္ စနစ္ ရွင္သန္ခိုင္မာေရး၊ အာဏာရွင္သားစဥ္ေျမးဆက္ ေကာင္းစားေရးေတြအတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို သူတို႔ စိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲၿပီးမွ မဲလိမ္၊ မဲခိုးၿပီး အတည္ျပဳထားတာ ျဖစ္တယ္။ စကားကမ္းလွမ္းမႈ၊ လိုက္ေလ်ာမႈေလးေတြ ဆို တာက သူတို႔ဘက္က ပိုင္ၿပီဆိုေတာ့မွ elite management process ျဖစ္တဲ့ ေရေပၚဆီ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကို အာဏာ ရွင္ေရြးေကာက္ပြဲေတြ၊ အာဏာရွင္အလိုက် အေတြးအေခၚ ႏြံထဲေတြ က်ံဳးသြင္းယူတဲ့ စီမံခန္႔ခြဲေရးျဖစ္စဥ္ကို အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဒီအခါမွာ စစ္မွန္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ စစ္မွန္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ၊ စစ္မွန္တဲ့ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးေတြ မဟုတ္တာေၾကာင့္ လူထုနဲ႔အတူလက္တြဲၿပီး အာဏာရွင္ကို ဆန္႔က်င္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြက လဲ စဥ္ဆက္မျပတ္ဆက္လက္ထြက္ေပၚေနဦးမွာလဲ အေသအခ်ာပဲ။

အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲေတြဟာ ေရေပၚဆီ ႏိုင္ငံေရးအသိုင္းအ၀ိုင္းေတြကို လူထုနဲ႔ ခြဲထုတ္ၿပီး ရာထူးအာဏာ၊ ဥစၥာ ႏြံထဲ ႏွစ္လိုက္တာနဲ႔ ႏြံထဲမွာ အနစ္မခံၾကတဲ့ စစ္မွန္တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထုနဲ႔ဟာ ပိုၿပီး ပူးေပါင္းမိ လာၾကမွာပဲျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာရွင္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ကာလေတြမွာ ျပည္သူလူထုရဲ႕ စစ္အာဏာရွင္ဆန္႔ က်င္ေရးစိတ္ဓာတ္ကေတာ့ ရွိေနဦးမွာပဲျဖစ္သလို၊ ေတာ္လွန္ေရး လွဳပ္ရွားမႈေတြကလဲ ရွိေနဦးမွာပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ တယ္။

(၃) တပ္တြင္းစည္းလံုးညီညႊတ္ေရး ဖရိုဖရဲျဖစ္မယ္။ စစ္တပ္ႏွင့္ ျပည္သူအၾကားမွာ စည္းေတြ ဆက္ျခားေနမယ္။

အာဏာရွင္ေတြဟာ ပင္မေဒါက္တိုင္ႀကီးျဖစ္တဲ့ စစ္တပ္ေဒါက္တိုင္ၿပိဳလဲမႈကို အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲေတြ က်င္းပၿပီး ထိန္းသိမ္း ေျဖရွင္းေလ့ရွိတယ္လို႔ ေရွ႕ပိုင္းမွာ ဆိုခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ စစ္တပ္ဟာ ျပည္သူနဲ႔ ပူးေပါင္းသြားခ်ိန္မွာ စစ္တပ္ ေဒါက္တိုင္ ၿပိဳလဲပါတယ္။ နအဖစစ္အာဏာရွင္ေတြက ပါလီမန္ထဲကို စစ္ဗိုလ္အမတ္ေတြထည့္လိုက္တာဟာ ျမားတစင္း ထဲနဲ႔ ငွက္ႏွစ္ေကာင္ ပစ္ခ်လိုက္တာပါ။ အာဏာဆိုတာ လူေတြရဲ႕ သည္းေျခႀကိဳက္ျဖစ္တာေၾကာင့္ တပ္တြင္းမွာလဲ အာ ဏာလိုခ်င္သူ၊ အမတ္ျဖစ္ခ်င္သူေတြရဲ႕ အၿပိဳင္အဆိုင္ေတြ ေပၚလာၾကဦးမွာပါ။ တခါ စစ္ဗိုလ္အမတ္ေတြ တပ္ထဲ ျပန္ ေရာက္လာတဲ့အခါမွာလဲ အမတ္မဟုတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ စစ္ဗိုလ္ေတြနဲ႔ တပ္ထဲမွာ သေဘာထားအကြဲေလးေတြ ျဖစ္ၾကဦးမွာပါ။ ဒီလိုအခ်ိန္ေလးေတြမွာ အမတ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ဗိုလ္ကလဲ အမတ္ျဖစ္ဖို႔ တပ္မေတာ္အႀကီးအကဲႀကီးေတြကို ကပ္ရ၊ ဖားရ ျဖစ္ ၾကမယ္။ တပ္တြင္းမွာလဲ သေဘာထားအကြဲေလးေတြနဲ႔ တပ္မေတာ္တြင္းစည္းလံုးညီညြတ္ေရး ဖရိုဖရဲေတြျဖစ္မယ္။ ရာ ထူး၊ အာဏာေတြမွာ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ သာယာၾကမယ္။ ေအာက္ေျခက တပ္သားေတြနဲ႔ အရာရွိေတြအၾကားမွာ ကြာဟမႈ သိပ္ႀကီးမယ္။ ရာထူးအာဏာစည္းစိမ္ေတြေၾကာင့္ ျပည္သူဘက္ကရပ္တည္တဲ့ တပ္မေတာ္ျဖစ္လာဖို႔ ရာခုိင္ႏႈန္းက ေတာ္ ေတာ္နည္းသြားပါမယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ တပ္မေတာ္က သူ႔အလုပ္ကို သူမလုပ္ဘဲ ႏိုင္ငံေရးအာဏာမွာ ကန္႔လန္႔ ကန္႔ လန္႔ ၀င္လုပ္ေနေတာ့ ျပည္သူေတြက မ်က္မုန္းက်ဳိးၾကပါမယ္။ ျပည္သူနဲ႔ စစ္တပ္ၾကား ဘယ္လိုမွေပါင္းစည္းလို႔ မရႏိုင္ ေတာ့တဲ့ စည္းေတြ ျဖစ္လာကုန္မယ္။ ဒီလိုျဖစ္လာေလေလ၊ စစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ သားစဥ္ေျမးဆက္နဲ႔ အနာဂတ္ဘ၀ လွပေလ လို႔ သူတို႔ယူဆၾကပါတယ္။ မ်က္ျဖဴဆိုက္ေလ၊ ဆရာၾကိဳက္ေလ ဆိုတာမ်ဳိးပါ။

(၄) ျပည္ပေထာက္ခံမႈရလာမယ္။ ျပည္တြင္းမွာေတာ့ ျပည္သူရဲ႕ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ ရဖို႔ ခက္ခဲမယ္။

အနာဂတ္ျမန္မာျပည္မွာ ေနာက္ထပ္ျဖစ္လာႏိုင္တာကေတာ့ တရား၀င္မႈ ( legitimacy) နဲ႔ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ၂၀၁၀ အလြန္ကာလမွာ အာဏာရွင္ေတြ ေမွ်ာ္မွန္းထားသလို အက်ဳိးအျမတ္ေတြ ရမွာက အေသအခ်ာပဲ။ ျပည္ပႏိုင္ငံ ေတြက ေျပာင္းလဲမႈေတြကို အားေပးေထာက္ခံလာလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ legitimacy ဆိုတာ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ (trust) နဲ႔ ထိေရာက္မႈ (Effectiveness) ေပၚမွာ မူတည္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

legitimacy ဆိုတာ ျပည္ပက ေထာက္ပံ့မႈေတြ ၀င္လာရံု တခုတည္းနဲ႔ ရလာႏိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ legitimacy နဲ႔ အတူ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ (trust) ကပါ တၿပိဳင္တည္းတြဲေနတာျဖစ္ပါတယ္။ အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲေတြကို လူထုက မဲမေပးပဲေနသည္ျဖစ္ေစ၊ ျခိမ္းေခ်ာက္ခံရလို႔ မဲေပးရသည္ျဖစ္ေစ လူထုရင္ထဲက အသိအမွတ္မျပဳပါဘူး။ အာ ဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲကေန ထြက္ေပၚလာတဲ့ အစိုးရကိုလဲ ျပည္သူ႔အစိုးရလို႔ လူထုက အသိအမွတ္မျပဳပါဘူး။ ယံုၾကည္ ကိုးစားမႈ မရွိပါဘူး။

အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲဟာ မွန္ကန္တဲ့ စနစ္ကို ဖန္တီးေပးႏိုင္တာ မဟုတ္ဘဲ အာဏာရွင္ မ်ဳိးေစ့ေတြ ခ်ေပးေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲဒီကေန ထြက္ေပၚလာတဲ့ အစိုးရဟာ လူထုရဲ႕ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ မရမွာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ထြက္ေပၚလာတာ မဟုတ္တဲ့ legitimacy ဆိုတာကလဲ စကၠဴက်ားတခုပဲ ျဖစ္လာ မွာ ေသခ်ာတယ္။ Legitimacy နဲ႔ ယွဥ္တြဲေနတဲ့ ေနာက္ထပ္အခ်က္တခုကေတာ့ ထိေရာက္မႈရွိျခင္း (Effectiveness) ပါ။ ႏိုင္ငံတခုမွာ ရွိတဲ့ အစိုးရတရပ္ရဲ႕ ရပ္တည္ႏိုင္မႈဟာ တရား၀င္မႈနဲ႔ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ ေတြအၾကားက ဆက္ႏြယ္မႈေပၚမွာ မူတည္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Lipset က ဆိုထားပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ တက္လာတဲ့ အစိုးရမို႔ တရား၀င္အစိုးရလို႔ ေခၚတြင္ႏိုင္ေပမယ့္ တိုင္းျပည္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္မႈ မရွိ ရင္ ေရရွည္မွာ ရပ္တည္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ လူထုက ျဖဳတ္ခ်တာ၊ အာဏာသိမ္းတာေတြ ျဖစ္လာတတ္ေလ့ရွိတယ္။

ဥပမာဆိုရရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ပထစ အစိုးရဟာ တရား၀င္မႈရွိခဲ့ေပမယ့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ေဆာင္မႈ အားနည္း တယ္။ အရပ္ဘက္- စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးကို ေသခ်ာ မထူေထာင္ႏိုင္ဘူး။ တိုင္းျပည္အတြက္ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တာ ေတြထက္ အကြဲကြဲအျပဲျပဲနဲ႔ အခ်ိန္ကုန္ေနၾကတယ္။ လူထုက သူတို႔အေပၚ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ နည္းလာတယ္။ တရား၀င္ အစိုးရဟာ ကမၻာနဲ႔အ၀ွမ္းျဖစ္ေနတဲ့ cycle of military dictatorship ကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္မယ့္ ယႏၱရားေတြ မက်င့္သံုး ႏိုင္ၾကဘူး။ civilian rule ကို အားေကာင္းလာေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စစ္အာဏာသိမ္းတာ ခံခဲ့ရတာပဲျဖစ္ တယ္။ တခါ မဆလ အစိုးရမွာက်ေတာ့လဲ အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ တက္လာတဲ့ အစိုးရျဖစ္တာေၾကာင့္ legitimacy ရွိတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ေပမယ့္ မဆလအစိုးရကို လူထုက ယံုၾကည္ကိုးစားမႈမရွိဘူး။ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာလဲ အေၾကာက္ တရားနဲ႔ ဖိႏွိပ္ႏိုင္တာပဲ ရွိၿပီး တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို မႏိုင္နင္းဘူး။

မဆလအစိုးရလက္ထက္မွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စီးပြား ေရး၊ လူမႈေရး အေျခအေနေတြဟာ တစတစ ယိုယြင္းပ်က္စီးလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွာ လူထုတိုက္ပြဲေတြ ထြက္ေပၚလာေတာ့ တမဟုတ္ခ်င္း မဆလ အစိုးရျပဳတ္က်သြားတာပဲ ျဖစ္တယ္။
ဒီေတာ့ တရား၀င္မႈနဲ႔အတူ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈနဲ႔ အစိုးရတာ၀န္ေတြ ထိထိေရာက္ေရာက္ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္မႈ ဆိုတာေတြ ကပါ အစိုးရတခု ရပ္တည္ေရးအတြက္ အေရးႀကီးတယ္လို႔ ဆိုရမွာ ျဖစ္တယ္။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ တက္လာတဲ့ အ စိုးရဟာလဲ အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ တက္လာတဲ့ အစိုးရျဖစ္တဲ့အတြက္ တရား၀င္မႈေတာ့ ရွိမွာအမွန္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ လူထုရဲ႕ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ မခံရတာရယ္၊ အစိုးရတာ၀န္ေတြ ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္မွာ မဟုတ္တာ ရယ္ေၾကာင့္ တခ်ိန္မွာ လူထုက ဆန္႔က်င္တာ (သို႔မဟုတ္) စစ္အာဏာရွင္ေတြက အာဏာသိမ္းတာေတြ ခံၾကရဦးမွာပဲ ျဖစ္တယ္။ “ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုဆိုရလဲ၊ အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရးသမားပီပီ ခင္ဗ်ားက မေကာင္းတာေတြပဲ ေျပာေနတာပဲ”လို႔ က်ြန္မကို ေမးလာခဲ့ရင္ အေျဖရွိတယ္။ က်မ ဘာေၾကာင့္ ဆိုရလဲဆိုေတာ့ ၂၀၁၀ အာဏာရွင္ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳျခင္းရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ လမ္းျပေျမပံု အဆင့္တခုပါလို႔ နအဖစစ္အာဏာရွင္ေတြက ေၾကညာထားခဲ့လို႔ပဲျဖစ္တယ္။၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္။

(၅) ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုရဲ႕ အားနည္းခ်က္ဆိုင္ရာ ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာေတြ တက္လိမ့္မယ္။

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ေတြ ပါလီမန္မွာ ပါ၀င္ေနတယ္။ တပ္မေတာ္ကာ ကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ အခန္းက႑ကို ျမႇင့္တင္ထားတယ္။ တပ္မေတာ္ရဲ႕ အင္မတန္ မြန္ျမတ္သန္႔စင္လွတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရးအခန္းက႑ကို သီးျခားရပ္တည္မႈ မေပးထားဘဲ ႏိုင္ငံေရးထဲ ဆြဲထည့္ထားတယ္။ စစ္အာဏာသိမ္းမႈေတြ ကို အားေပးအားေျမႇာက္တဲ့ အခ်က္ေတြပါ၀င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရအဖြဲ႔တခုရဲ႕ ထိထိေရာက္ေရာက္ အုပ္ခ်ဳပ္စီမံမႈေတြ မွာ အခက္အခဲေတြျဖစ္မယ္။ စစ္အာဏာသိမ္းမႈေတြဆီ ျပန္ၿပီး ဦးတည္သြားႏိုင္တယ္။

(၆) စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈေတြ ရုတ္သိမ္းသြားတဲ့အခါ စီမံခန္႔ခြဲမႈညံ့ဖ်င္းမႈေတြ ဘြားကနဲ ေပၚလာလိမ့္မယ္။

ေနာက္တခ်က္က ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အေျခအေနေတြနဲ႔ ပတ္သက္တယ္။ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံႀကီးရဲ႕ စီး ပြားေရးအေျခအေန ယိုယြင္းပ်က္စီးမႈေတြဟာ အေမရိကန္အစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ပါလို႔ မ်က္စိစံုမွိတ္ၿပီး ေအာ္ဟစ္ေနၾကသူေတြ ရွိတယ္။ ဒီလိုေအာ္ဟစ္ေနသူေတြဟာ ကာကြယ္ေရးအသံုးစရိတ္ေၾကာင့္ တိုင္းျပည္စီးပြားေရး ေႏွာင့္ေႏွးမႈျဖစ္တာေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရဲ႕ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ ညံ့ဖ်င္းတာေတြကို စကားဟဟေတာင္ မေျပာရဲၾကဘူး။

စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရး ယိုယြင္းပ်က္စီးရတယ္လို႔ ေအာ္ဟစ္ေနသူေတြဟာ အာဏာရွင္ေရြး ေကာက္ပြဲ ၿပီးသြားတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ မေတာ္တဆမ်ား ပိတ္ဆို႔မႈရုတ္သြားခဲ့ရင္ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးႀကီးကို ဘယ္လို ေကာင္းေအာင္ လုပ္ၾကမလဲ ဆိုတာ စိတ္၀င္စားစရာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေကာ ရွိၾကရွာပါ့မလားလို႔ သံသယျဖစ္မိ ပါတယ္။ ဘယ္လိုဒီမိုကေရစီ တိုင္းျပည္မွာမဆို စစ္အသံုးစရိတ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံေတာ္ ဂ်ီဒီပီရဲ႕ ၁ ရာခိုင္ႏႈန္းကေန ၅ ရာခိုင္ ႏႈန္း အတြင္းမွာပဲ ထားၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ က႑အသီးသီးမွာ ဘတ္ဂ်က္ခြဲေ၀မႈေတြ စနစ္ တက် ရွိပါတယ္။ အခုေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုထဲမွာ စစ္အသံုးစရိတ္ကို လိုအပ္သလို သံုးစြဲမယ္လို႔ ဆိုထားတဲ့အေပၚမွာ ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရဲ႕ အေရးႀကီးဆံုးက႑တခုျဖစ္တဲ့ ဘတ္ဂ်က္ခြဲေ၀သံုးစြဲမႈကို ဘယ္လိုထိေရာက္ေအာင္ လုပ္ၾကမ လဲ။ ကန္႔ကြက္လိုက္လို႔ စစ္အာဏာရွင္က ဖြဲ႔စည္းပံုႀကီးကိုင္ၿပီး အေၾကာင္းရွာ အာဏာျပန္သိမ္းမႈကိုေကာ ဘယ္လိုကာ ကြယ္ၾကမလဲ။ မတရားစီးပြားရွာေနတဲ့ အာဏာရွင္အသိုင္းအ၀ိုင္းကို ေက်ာ္လႊားၿပီး၊ စီးပြားေရးတရားမွ်တမႈေတြကို ဘယ္ လို ေဖာ္ေဆာင္ၾကမလဲ။ ေငြေၾကးလည္ပတ္မႈစနစ္ကို စနစ္တက် စီမံခန္႔ခြဲဖို႔အတြက္ ေငြေၾကးေတြ ရိုက္ထုတ္ခ်င္တိုင္း ထုတ္ေနတဲ့ အာဏာရွင္နဲ႔ ၀ိသမစီးပြားေရးသမားေတြ လက္ထဲက ေငြမည္းေတြကိုေကာ ဘယ္လိုကိုင္တြယ္ၾကမွာလဲ။

(၇) ပါလီမန္ထဲမွာ အမတ္ေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကန္႔သတ္ခံရမယ္။ majority rule ကို ဘယ္လိုေက်ာ္လႊားၾကမွာလဲ။

အာဏာရွင္ရဲ႕ သစၥာရွိစီးပြားေရးသမားေတြ၊ ေဒါက္တိုင္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ၊ အရိုးအရင္းအဖြဲ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတြ အမ်ား အျပားပါတဲ့ ပါလီမန္ထဲမွာ majority rule ကို ဘယ္လိုေက်ာ္လႊားၾကမွာလဲ။ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္ခင္မွာ ကိုယ္က်ဳိးအ တြက္မဟုတ္ဘဲ တိုင္းသူျပည္သားေတြအတြက္ ပါလီမန္တိုက္ပြဲ ၀င္ႏႊဲႏိုင္ဖို႔ ေရြးေကာက္ပြဲကို ေထာက္ခံရတာပါလို႔ ဆို သူေတြဟာ ေမွ်ာ္မွန္းထားတဲ့အတိုင္း အမတ္မင္းမ်ားျဖစ္ခဲ့ရင္ တကယ္ေကာ ကိုယ္ေျပာသလို လုပ္ႏိုင္ပါ့မလားဆိုတာ လက္ေတြ႔မွာ အေျဖထြက္လာပါလိမ့္မယ္။

(၈) လူထုတိုက္ပြဲေတြ ေပၚထြက္လာဦးမွာ မလြဲမေသြပါပဲ

အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ တက္လာတဲ့ အစိုးရသစ္ဟာ တိုင္းျပည္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈ မလုပ္ႏိုင္တဲ့ အခါ (၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔ကေတာ့ မလုပ္ႏိုင္တာ အေသအခ်ာပဲျဖစ္ပါတယ္) အစိုးရသစ္ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈေတြဟာ ျပည္သူ လူထုရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကို မေဆာင္က်ဥ္းႏိုင္ဘဲ အာဏာရွင္အက်ဳိးစီးပြားကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးမွာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒီအခါမွာ လူထုတိုက္ပြဲေတြက ေပၚထြက္လာဦးမွာ မလြဲမေသြပါပဲ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကို အေျချပဳထားတဲ့ အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲေတြနဲ႔ တက္လာတဲ့ အစိုးရတိုင္းမွာ ပုန္ကန္ျခားနားမႈ၊ စစ္အာဏာရွင္ဆန္႔ က်င္ေရးတိုက္ပြဲေတြ ရင္ဆိုင္ရမွာျဖစ္သလို အစိုးရတဆက္ဆက္လက္ထက္မွာ စစ္အာဏာျပန္သိမ္းခံရတာ ျဖစ္ရင္ျဖစ္၊ မျဖစ္ရင္ လူထုတိုက္ပြဲေတြနဲ႔ ျဖဳတ္ခ်ခံရတာ ျဖစ္ရင္ျဖစ္ ျဖစ္လာဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၂၀၁၀ ဟာ အမ်ားေျပာ ေနသလို လမ္းဆံုး မဟုတ္ဘူး။ ၂၀၀၈ အာဏာရွင္ဖြဲ႔စည္းပံု ဥပေဒအေပၚအေျခခံထားသေရြ႕ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ ျမတ္ေရးလဲ ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ အေသအခ်ာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

(၉) အင္အားသံုးအႏိုင္ယူေျဖရွင္းရင္၊ ျပည္တြင္းစစ္မီး ျပန္ေတာက္မယ္

ေနာက္ထပ္အေရးႀကီးဆံုး ကိစၥရပ္တခုကေတာ့ အမ်ဳိးသား တန္းတူညီမွ်မႈ၊ ေသြးစည္းမႈ၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ေတြနဲ႔ဆိုင္ တဲ့ အေရးကိစၥပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေပါင္းစံု စုေပါင္းေနထိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံတခုျဖစ္ပါတယ္။ လူ မ်ဳိးႀကီး၀ါဒ က်င့္သံုးမႈ၊ ႏိုင္ငံတည္ေထာင္မႈစနစ္ မွားယြင္းမႈ၊ ေသြးခြဲခံရမႈ စတာေတြေၾကာင့္ လူမ်ဳိးစုေတြအၾကားမွာ ပ႗ိပကၡေတြ ရွိေနတဲ့ တိုင္းျပည္တခုျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပ႗ိပကၡေတြဟာ ဗမာနဲ႔ ကရင္အၾကား၊ ကရင္နဲ႔မြန္အၾကား ပ႗ိပကၡ ေတြမဟုတ္ပါဘူး။ စစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ ေဒါက္တိုင္ျဖစ္ေနရတဲ့ တပ္မေတာ္အတြင္းမွာ ကရင္ေတြ၊ မြန္ေတြ၊ ရွမ္းေတြ၊ ဗမာေတြ၊ ပအို၀့္ေတြ အမ်ားအျပား ပါ၀င္ပါတယ္။ ရွမ္းရြာကို ဗမာစစ္ဗိုလ္တေယာက္က မီးရွိဳ႕လိုက္တာဟာ ရွမ္းနဲ႔ ဗမာ ပ႗ိပကၡမဟုတ္ပါဘူး။ ကရင္အမ်ဳိးသမီးကို ရခိုင္စစ္ဗိုလ္က မတရားေစာ္ကားမႈဟာ ကရင္နဲ႔ ရခိုင္ လူမ်ဳိးအၾကားက ပ႗ိပကၡ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေတြဟာ စစ္အာဏာရွင္လက္ကိုင္ဒုတ္အျဖစ္ အသံုးခ်ခံေနရတဲ့ ဖိႏွိပ္သူေတြနဲ႔ အဖိႏွိပ္ခံ ျပည္ သူေတြအၾကားက ပ႗ိပကၡေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုပ႗ိပကၡေတြကို အင္အားသံုးၿပီး အႏိုင္ယူေျဖရွင္းလို႔ ၿပီးဆံုးသြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ အပစ္အ ခတ္ရပ္စဲရံု၊ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြကို စီးပြားေရးအခြင့္အေရးေတြ ေပးရံု၊ စစ္အင္အားသံုး ထိိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ ၀ိုင္းရံၿပီး၊ အာဏာရွင္ဖိႏိွပ္သူေတြရဲ႕ လမ္းစဥ္ကို ေထာက္ခံခိုင္းရံုနဲ႔ ဒီပ႗ိပကၡေတြဟာ ၿပီးဆံုးသြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူမ်ဳိးစုေတြရဲ႕ တန္းတူရည္မွ်မႈအခြင့္အလမ္းေတြအတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့တဲ့ လူမ်ဳိးစု လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို တန္းတူညီမွ်မႈအ တြက္ မစီမံဘဲ အတင္းအၾကပ္ အင္အားသံုးအႏိုင္ယူလို႔ မရဘူး။ ဒီလိုလုပ္လာခဲ့ရင္ ျပည္တြင္းစစ္မီး ျပန္ေတာက္သြား ႏိုင္တယ္။

မိဘနဲ႔ သားသမီး အရင္းအခ်ာႀကီးေတြ မွာေတာင္ အင္အားသံုးဖိႏွိပ္ရင္ အာဏာဖီဆန္မႈဆိုတာ ေပၚထြက္တတ္ပါေသး တယ္။ အမ်ဳိးသားေသြးစည္းမႈကို အင္အားသံုးဖိႏွိပ္ၿပီး ေသြးစည္းခိုင္းလို႔ ဘယ္ေသာအခါမွာ ေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္တာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဟာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေတြ စုေပါင္းေနထိုင္တဲ့ တိုင္းႏိုင္ငံတခုမွာ လို အပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္၊ တန္းတူညီမွ်မႈ၊ လြတ္လပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ေတြကို အာမခံခ်က္ မေပးထားပါဘူး။ လူမ်ဳိးစု ေတြကို ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္လို႔ရမယ့္ ယႏၱရားမ်ားစြာကို ထည့္သြင္းထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကို လက္ကိုင္ျပဳၿပီး တက္လာတဲ့ အာဏာရွင္ေရြးေကာက္ပြဲအႏိုင္ရ အစိုးရေတြလက္ထက္မွာ အာဏာဖီဆန္ေရးတိုက္ပြဲေတြ၊ လြတ္ေျမာက္ ေရး တိုက္ပြဲေတြနဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ေတြ မလြဲမေသြ ေပၚထြက္လာဦးမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ခင္မမမ်ဳိး (ႏို၀င္ဘာ၊ ၂၀၀၉)

No comments:

Post a Comment