Thursday, 27 December 2012

က်ိဳင္းတံုုး ေဟာ္ နန္း ရွမ္းျပည္သူမ်ားကိုု ျပန္ေပးဖိုု ့လိုုျပီ

က်ိဳင္းတံုေဟာ္ ေနရာအား ျပန္လည္လႊဲေျပာင္းေပးရန္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္႔ က်ိဳင္းတံုေဒသခံမ်ားဆႏၵရွိေနတိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညႊတ္ေရးအတြက္ တိုင္းရင္းသားေဒသ ယဥ္ေက်းမူအေမြအႏွစ္မ်ားကိုထိန္းသိမ္းသင္႔


စိုင္းေအာင္မ်ိဳးလြင္၊ လိႈင္ထက္ကို၊ ဒီဇင္ဘာ၊ ၂၁

စစ္အစိုးရလက္ထက္ ဖ်က္ဆီးခံရၿပီးသိမ္းယူထားေသာ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား၏ အထြဋ္အျမတ္ထားရွိရာ က်ိဳငး္တံုေဟာ္နန္း အား ေဒသခံလူထုထံျပန္လည္ေပးအပ္ရန္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားႏွင္႔ ေဒသခံျပည္သူမ်ားက ဆႏၵရွိေနေၾကာင္းသိရသည္။

“ သီေပါမွာ ကၽြန္ေတာ္႔သူငယ္ခ်င္းေတြရွိတယ္။သူတို႔လည္းေျပာတယ္ သီေပါေဟာ္နန္းကပိုင္ရွင္ျဖစ္တဲ႔ သီေပါေစာ္ဘြားက ျပည္သူလက္ထဲကိုအပ္လိုက္ၿပီေလ။အဲ႔ဒါေတာ႔ သူတုိ႔ျပန္ရတယ္။က်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ဒီေနရာျပန္ရႏိုင္မယ္ဆိုရင္ အဲ႔ဒီေနရာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ျပန္ေဆာက္ခ်င္တယ္။အဲ႔ဒါကေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ေလ။
အခုကၽြန္ေတာ္တို႔ေခတ္လူငယ္ေလးေတြ သားသမီးေတြ၊ ေျမးေတြကေတာ႔ သူတို႔မျမင္ဘူးေတာ႔ဘူးေလ။ၾကားပဲၾကားဘူးေတာ႔တယ္။ အမွန္ကေတာ႔ဒါမ်ိဳးကေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ ဆိုေတာ႔ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ေတာ႔ ျပန္ၿပီးေတာ႔ အသက္သြင္းခ်င္တယ္။
ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။ကၽြန္ေတာ္တစ္ေယာက္တည္းမဟုတ္ဘူး။က်ိဳင္းတံုမွာရွိတဲ႔ ကၽြန္ေတ္ာတို႔ အသက္အရြယ္အားလံုးကိုေမးလိုက္ရင္ေတာ႔ အားလံုးက ျပန္ၿပီးေဆာက္ခ်င္တယ္ လို႔ကၽြန္ေတာ္ထင္တယ္။” ဟု က်ိဳင္းတံုဇာတိသားတစ္ဦးျဖစ္ေသာ ရွမ္းျပည္ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးေကာင္စီ RCSS/SSA ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေရးေကာ္မတီ၀င္ ဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး စိုင္းယီတစ္ကေျပာၾကားခဲ႔သည္

9 November 1991 ရက္ေန႔က သွ်မ္းျပည္ အေရွ႕ပုိင္း က်ဳိင္းၿမိဳ႕ေတာ္ သမုိင္းအေမြ အႏွစ္ျဖစ္သည့္ ေစာ္ဘြား ေဟာ္နန္းႀကီးကုိ န၀တ စစ္အုပ္စုက ေဒသခံရဟန္းရွင္ ျပည္သူ အမ်ားကတားျမစ္သည္႔ၾကားမွ ၿဖိဳခြဲဖ်က္ဆီးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
က်ိဳင္းတံုဇာတိ ထိုစဥ္ကအျဖစ္အပ်က္မ်ားကိုသိရွိခဲ႔သူ ဆရာေတာ္ ဘဒႏၱပညာသာမိက“ဘုန္းႀကီးအိုေတြ စာခ်ဆရာေတာ္ေတြပူးေပါင္းၿပီး မဖ်က္ပါနဲ႔။အဲ႔ဒီေနရာကိုစာျပန္ပြဲ ၊ စာေမးပြဲ ၊ စာေျဖတဲ႔ ေနရာအျဖစ္ အသံုးျပဳဖို႔ေမတၱာရပ္ခံတာ အာဏာပိုင္ေတြက လွဴလည္းမလွဴႏိုင္ဘူး ၊ ေနရာကိုလည္းမေပးႏိုင္ဘူး။ သူတို႔ေဟာ္တယ္လုပ္ဖို႔ အစီအစဥ္ရွိတယ္အဲ႔လိုမ်ိဳးေျပာၿပီးဖ်က္ခဲ႔တာ။”ဟုဆရာေတာ္ကမိန္႔ၾကားသည္။

ဖ်က္ဆီးခံခဲ႔ရေသာက်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းအား AD- 1903 ခုုႏွစ္ က်ဳိင္းတုံၿမိဳ႕ကုုိ ေစာ္ဘြားႀကီး- စ၀္ကြဏ္းေက်ာက္ အင္းတလဲန္း (Kawn Kiao Intaleng ) အုုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလ ေစာ္ဘြားႀကီးသည္။ အိႏိၵယႏုိင္ငံသုိ႔ ဒါပါလုုိ႔ေခၚသည့္ အစည္းအေ၀ သြားေရာက္စဥ္ တပ္(ဒ္)မဟာကုုိ ေတြ႕ျမင္၍ ေဟာင္းႏြမ္းေနၿပီျဖစ္တဲ့ က်ဳိင္းတုုံ ေဟာ္နန္းေဟာင္းအား အစားထုုိးျပန္လည္ တည္ေဆာက္ရန္ အိႏၵိယမွ ဗိသုကာ အင္ဂ်င္နီရာ မ်ားေခၚေဆာင္က1905 ခုႏွစ္တြင္ ေဟာ္နန္းႀကီးကုိ စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ေဟာ္နန္းႀကီးမွာ အဆင္႔ခုႏွစ္ဆင္႔ပါရွိၿပီးမွဴးမတ္မ်ားႏွင္႔ေတြ႔ဆံုခန္း၊ ဧည္႔သည္ေတြ႔ဆံုခန္း၊တိုင္းသူျပည္သားေတြကိုဧည္႔ခံသည္႔အခန္း၊အစည္းေ၀းခန္းမ ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးခန္းမ စသည္ျဖင္႔ ခြဲျခားထားၿပီးႀကီးမားခိုင္ခံေသာ အေဆာက္အဦးႀကီးတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္းဆရာေတာဘဒႏၱပညာသာမိက မိန္႔ၾကားသည္။

ယခုအခါက်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းေနရာ၌ က်ိဳင္းတံုေဟာ္တယ္သစ္ဟူ၍ ေခတ္မီေဟာ္တယ္တစ္လံုးကိုေဆာက္လုပ္ထားၿပီး ဟိုတယ္ႏွင္႔ခရီးသြားလာေရးလုပ္ငန္းမွပိုင္ဆိုင္ေၾကာင္းသိရသည္။
ေဟာ္တယ္တာ၀န္ရွိသူႏွင္႔ေတြ႔ဆံုႏိုင္ရန္ က်ိဳင္းတံုေရာက္ခိုက္ ႏွစ္ရက္အတြင္းႀကိဳးစားခဲ႔ေသာ္လည္း မအားလပ္ဟုဆိုေသာေၾကာင္႔ေတြ႔ဆံုႏိုင္ျခင္းမရွိခဲ႔ေခ်။ ေဟာ္တယ္အားမည္သူပိုင္သနည္းဟုေမးျမန္းစံုစမ္းၾကည္႔ရာ ေဟာ္တယ္ဧည္႔ႀကိဳေကာင္တာမွ ရုပ္ရည္သန္႔သန္႔ အသက္ေလးဆယ္ခန္႔ အမ်ိဳးသမီးက ေကာင္တာနားတြင္ ခ်ိတ္ဆြဲထားေသာ ဟိုတယ္ႏွင္႔ခရီးသြားလာေရးလုပ္ငန္းမွပိုင္ဆိုင္သည္ဟူေသာဆိုင္းဘုတ္အား ညႊန္ျပခဲ႔သည္။


က်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းႀကီးအားပ်က္စီးသြားသည္ကိုယေန႔အခ်ိန္ထိ က်ိဳင္းတံုေဒသခံမ်ားႏွင္႔ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ားမွာ ႏွေျမာတသ ျဖစ္လွ်က္ရွိဆဲျဖစ္သည္။
ေဟာ္နန္းႀကီးအားဖ်က္ဆီးသည္ကို ကိုယ္တိုင္ျမင္ေတြ႔ႀကံဳႀကိဳက္ခဲ႔သူ ဦးစိုင္းထြန္းေအးကလည္း
“ န၀တ အစိုးရတက္လာၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညႊန္႔ အတြင္းေရးမွဴးျဖစ္တဲ႔အခါတုန္းကေပါ႕။ဖ်က္တဲ႔ေန႔ ဖ်က္တဲ႔အခါတုန္းကေတာ႔ ေဒသခံတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ကေတာ႔မဖ်က္ေစခ်င္ဘူးေပါ႕။ဒါေပမယ္႔သိတဲ႔အတိုင္းပဲေလ အဲ႔ဒီအခါတုန္းကလည္္းစစ္အာဏာရွင္ဆိုေတာ႔ သူတို႔စိတ္ႀကိဳက္သူတို႔ လုပ္သြားတာေပါ႕။လူေတြက၀ိုင္းကန္႔ကြက္ပါေသးတယ္။ေျပာႏိုင္သေလာက္ေျပာၾကပါေသးတယ္။ေျပာခ်င္သေလာက္ေျပာၾကပါေစ။သူတို႔ကလည္းျပည္သူေတြေျပာတဲ႔အသံလံုး၀ဂရုမစိုက္ဘူးေလ။” ဟုေျပာၾကားခဲ႔သည္။

ေဟာ္နန္းႀကီးအားဖ်က္ဆီးရန္အတြက္ အဓိကေဆာင္ရြက္သူမွာထိုစဥ္ကဗိုလ္မွဴးႀကီးဘ၀ ေႏွာင္ကခ်င္ျပည္နယ္တိုင္းမွဴးျဖစ္လာသူ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေက်ာ္၀င္း (ၿငိမ္း) ျဖစ္ေၾကာင္းေဒသခံအမ်ားအျပားကေျပာဆိုၾကေသာ္လည္း ဆရာေတာ္ဘဒႏၱပညာသာမိက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကက္စိန္ျဖစ္ေၾကာင္းေျပာၾကားသည္။
ဆရာေတာ္က“ အဲ႔ဒီအခ်ိန္တုန္းက ရပခ တိုင္းမွဴးကေတာင္ႀကီးမွာ အဲ႔ဒီတုန္းကႀတိဂံတိုင္းမဖြဲ႔ေသးဘူး။ေႏွာက္ပိုင္းမွ ႀတိဂံတိုင္းနဲ႔ ကမ္းရိုးတန္းတိုင္းဆိုၿပီးဖြဲ႔တာ။အဲ႔အခ်ိန္တုန္းကဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမာင္ေအးက ေတာင္ႀကီးမွာတိုင္းမွဴးျဖစ္ေနတာ။က်ိဳင္းတံုက တပ္မမွဴး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကက္စိန္အႀကီးဆံုး။”ဟုဆရာေတာ္ကမိန္႔ၾကားသည္။

ဖ်က္ဆီးလိုက္ေသာေဟာ္နန္းမွအစိတ္အပိုင္းအခ်ိဳ႕အား ထိုင္းႏိုင္ငံႏွင္႔ လာအိုႏိုင္ငံတို႔မွလာေရာက္၀ယ္ယူသြားၿပီး ျပတိုက္အျဖစ္ထားရွိေၾကာင္းလည္းသိရသည္။
ကြန္ဟိန္းၿမိဳ႔နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို္ယ္စားလွယ္ ေဒၚနန္း၀ါႏူကလည္း
“ က်မတို႔ရွမ္းျပည္မွာ စ၀္ဖ (ေစာ္ဘြား) ဆိုတာ ဘုရင္ပဲ။ေစာ္ဘြားအဆက္ဆက္ေတြရွိခဲ႔တယ္။ေဟာ္နန္းေတြၿမိဳ႕ရိုးေတြရွိတယ္။ေျမာက္ပိုင္းစယ္လန္႔ဘက္မွာရွိတယ္။က်ိဳငး္တံု၊ သီေပါေဟာ္ဆိုတာ အခိုင္အမာရွိတယ္။
က်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းကိုဖ်က္ဆီးလိုက္ၿပီဆိုတာသိလိုက္တာနဲ႕ အရမ္း၀မ္းနည္းသြားတယ္။အဲ႔ဒီတုန္းက ကၽြန္မကေလးပဲရွိေသးတယ္။ကၽြန္မရြာေလးတစ္ရြာမွာေရာက္ေနတာ။ေဟာ္နန္းကိုဖ်က္ၿပီး ေဟာ္တယ္ေဆာက္မယ္ဆိုတာသိလိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿမိဳ႕လံုး၀မ္းနည္းၾကတယ္။အဲ႔ဒီအခ်ိန္မွာ က်ိဳင္းတံုတစ္ၿမိဳ႕လံုးက သံဃာေတာ္ေတြ မဖ်က္ပါနဲ႔လိို႔ကန္႔ကြက္စာ ကိုလက္မွတ္ထိုးၿပီးတင္ၾကတယ္။အတြင္းက်က်ေတာ႔ မသိရဘူး။သူမ်ားေတြေျပာတာေပါ႕။ဖ်က္လိုက္တဲ႔ ေဟာ္နန္းနံရံေတြ နဲ႔တိုင္ေတြကို ထိုင္းႏိုင္ငံနဲ႔ လာအိုႏိုင္ငံကလာ၀ယ္သြားတယ္ဆိုတာသိလိုက္ေတာ႔နည္းနည္းေတာ႔ေျဖသာသြားတာေပါ႕။ကိုယ္႔ယဥ္ေက်းမူအေမႊအႏွစ္ေတြကို ထိန္းသိမ္းတဲ႔လူေတြရွိေသးတယ္ ေပါ႕။ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကလည္း ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ေတြကို မဖ်က္ဆီးပဲ ထိန္းသိမ္းသင္႔တယ္။”ဟုေျပာၾကားခဲ႔သည္။

ေဟာ္နန္းႀကီးအားဖ်က္ခ်ၿပီးေနာက္ က်ိဳင္းတံုသို႔ ေရာက္ရွိခဲ႔သူ ဦးလွရဲထြဋ္က “ ကၽြန္ေတာ္က်ိဳင္းတံုေရာက္သြားတဲ႔အခ်ိန္မွာ ေဟာ္တယ္အေဟာင္းမွာတည္းပါတယ္။ေဟာ္နန္းႀကီးကဖ်က္ဆီးၿပီးေနၿပီ။အဲ႔ဒီအခ်ိန္မွာ ေဟာ္နန္းေရွ႕မွာနလင္ေက်ာ္ပင္ႀကီးရွိတယ္။လူႏွစ္ဘက္စာေလာက္ရွိတယ္။အဲ႔ဒါႀကီးကိုလည္းလွဲပစ္တာ။ တစ္ၿမိဳ႕လံုးေမႊးပ်ံ႕သြားတာ။ လွဲတုန္းကေတာ႔နလင္ေက်ာ္ပင္ႀကီးဆိုတာမသိၾကဘူး။
လွဲၿပီးသြားလို႔ တစ္ၿမိဳ႕လံုးေမႊးသြားေတာ႔မွ နလင္ေက်ာ္ပင္မွန္းသိတာ။ေနာက္ေန႔ဆိုေတာ႔ အျမစ္ပါကုန္တာပဲ။”ဟု၎ အေတြ႔အႀကံဳကိုေျပာျပသည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္အေဆာက္အအံုမ်ားကို ျပတိုက္အျဖစ္ထားရွိေပးသင္႔ေၾကာင္း ေဒၚနန္း၀ါႏူ ကေျပာၾကားသည္။
“ ကၽြန္မ ေညာင္ေရႊေဟာ္ကိုေရာက္တုန္းက ငယ္ငယ္ေလးေပါ႕။အဲ႔ဒီအခ်ိန္မွာ ေဟာ္က ေညာင္ေရႊေဟာ္ျပတိုက္ဆိုၿပီး ရွိခဲ႔တယ္ေလ။၀င္သြားၿပီဆိုကတည္းက ပလႅင္တို႔ ၊ေစာ္ဘြား၊ ၀တ္စံုေတြ၊ ပုခက္ေတြ ၊ဟိုတုန္းကသူတို႔ ကေလးေတြ ေခ်ာ႔သိပ္ခဲ႔တဲ႔ ပုခက္ေတြေပါ႕။အစံုရွိတယ္။ေစာ္ဘြားေဟာ္ဆိုၿပီး အ၀င္အထြက္မ်ားတယ္။ တိုးရစ္ေတြလညး္အရမ္းမ်ားတယ္။အခုေရာက္သြားေတာ႔ ဗုဒၶျပတိုက္ဆိုၿပီးျမင္ခဲ႔ရေတာ႔ ကၽြန္မတို႔ရင္နာရတယ္။ဗုဒၶပံုေတာ္ေတြရွိတယ္။ေဟာ္နန္းအသံုးအေဆာင္ေတြတစ္ခုမွ မရွိိိေတာ႔ဘူး။
ကၽြန္မတို႔က ေစာ္ဘြားေဟာ္ေတြကို ျပတိုက္အျဖစ္ပဲရွိေစခ်င္တယ္။ေနာက္ တိမ္ျမဳပ္ေနတဲ႔ ၿမိဳ႕တို႔ ရြာတို႔ ေဟာ္နန္းတို႔ဆိုတာ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။အဲ႔ဒါကို သုေတသနလုပ္ၿပီးေတာ႔ ျပည္တြင္းျပည္ပ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းလုပ္ေစခ်င္ပါတယ္။”ဟု၎ အျမင္ကိုေျပာျပသည္။

တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင္႔ယံုၾကည္မူမတည္ေဆာက္ႏိုင္ျခင္းမွာ တိုင္းရင္းသားေဒသရွိယဥ္ေက်းမူအေမြအႏွစ္မ်ားကိုထိန္းသိမ္းျခင္းမ်ားႏွင္႔လည္းတိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္ေၾကာင္း ညီညႊတ္ေသာတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ UNFC အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးဦးႏိုင္ဟံသာကသံုးသပ္ေျပာၾကားသည္။
“ မရွိေတာ႔တဲ႔ ဘုရင္႔ေနာင္ရဲ႔ ကေမၻာဇသာဒီ နန္းေတာ္ႀကီးကိုေတာ႔ ျပန္ေဆာက္တယ္။ရွမ္းမွာရွိတဲ႔ က်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းကိုေတာ႔ ဖ်က္ဆီးပစ္တယ္ ဆိုေတာ႔တရားမွ်တမူဘယ္လိုရွိမွာလည္း။”ဟု ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕တြင္ေတြ႔ဆံုစဥ္က ေျပာၾကားခဲ႔သည္္။

ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္မ်ားကိုထိန္းသိမ္းသင္႔ေၾကာာင္း မည္သူ႔ပစၥည္းကိုမွဖ်က္ဆီးရန္မသင္႔ေတာ္ေၾကာင္း ရွမ္းတိုင္းရင္းသား သမိုင္းပညာရွင္ ဆရာႀကီးဦးစိုင္းေအာင္ထြန္းကေျပာၾကားသည္။

“ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ဆိုတာက မဖ်က္ေကာင္းဘူးေလကြာေနာ္။ ငါတို႔ရွမ္းျပည္တင္မဟုတ္ဘူး။ပုဂံလည္းေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြကို ရွိေစခ်င္တယ္။အဲ႔ဒီလို ပုဂံေရွးေဟာင္းရွိလို႔တာလွ်င္ ငါတို႔အခု ဂုဏ္က်က္သေရတက္ေနတာ။ဗမာျပည္မွာေနာ္။ ၿပီးေတာ႔ပုဂံေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြၾကည္႔ၿပီးေတာ႔မွ ေစတီပုထိုးေတြၾကည္႔ၿပီးေတာ႔မွ ႏိုင္ငံျခား၀င္ေငြက ငါတို႔ဘုရားကရွာေပးတာ။ငါတို႔ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ေတြကရွာေပးတာ။အဲ႔ဒီလိုေပါ႕ က်ိဳင္းတံုမွာလည္း ဒီလိုေဟာ္နန္းႀကီးရွိရင္ ေရွးေဟာင္အေနနဲ႔ ထားလို႔ရွိရင္ ဗမာျပည္လည္းပိုက္ဆံရမယ္။က်ိဳင္းတံုလည္းပိုက္ဆံရမယ္။ကိုယ္႔အမ်ိဳးရဲ႕ယဥ္ေက်းမူ၊ ဘာသာ ဒါေတြမေပ်ာက္ဘူးဆိုရင္လူေတြမေပ်ာ္ဘူးလားကြာ။ေပ်ာက္သြားတယ္ဆိုရင္ေပ်ာ္မလား။
အဲ႔ဒါေပါ႕ယဥ္ေက်းမူ ထိန္းသိမ္းတယ္ဆိုတာ အင္မတန္ေကာင္းတယ္။ဘယ္လူမ်ိဳးမွ ဘယ္လူမ်ိဳးရဲ႕ယဥ္ေက်းမူကိုမဖ်က္စေကာင္းဘူး။ ဘယ္လူမ်ိဳးမွဘယ္လူမ်ိဳးရဲ႕ စာေပကိုမဖ်က္စေကာင္းဘူး။ဒါကလူ႔ျပည္မွာေရာက္လာတယ္ဆိုတာ လူေတြအတူတူေနၾကတာပဲ။တို႔ဆီမွာ လူေတြအတူတူ ေနထိုင္ဖို႔သဘာ၀က ဖန္တီးေပးတာ။ ဒါေၾကာင္႔သဘာ၀ကိုလည္း မဖ်က္နဲ႕ လူေတြလုပ္ထာားတဲ႔ ဟာကိုလည္း မဖ်က္နဲ႔။ကမၻာတည္သေရြ႔ငါတို႔ရဲ႕ယဥ္ေက်းမူတည္ရမယ္ဆိုတာကအဓိကပဲ။ ဒါေၾကာင္႔ လူတိုင္းဟာ ႏွလံုးသားထဲမွာ ထည္႔ထားရမယ္ေနာ္။ၿဗဟၼဇိုလ္တရားေလးပါးဆိုတာက တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ လူကိုလူလိုဆက္ဆံၾက။သူ႔အေမြအႏွစ္ကိုသူေလးစားၾက။သူဘာသာကုိသူယံုၾကည္ၾက။ထိန္းသိမ္းၾက၊ကိုယ္႔စာေပကိုထိန္းသိမ္းၾကဆိုတာ လူအစစ္အမွန္ေတြရဲ႕လုပ္ငန္းရပ္တစ္ခုျဖစ္တယ္ဆိုတာမွတ္ထား။”
ဟုေျပာၾကားခဲ႕သည္။

က်ိဳငး္တံုေဟာ္နန္းသည္ ေစာ္ဘြားပိုင္ ဆိုေသာ္လည္း ေဒသခံျပည္သူမ်ား၏ အခေၾကးေငြျဖင္႔တည္ေဆာက္ခဲ႔ေသာေၾကာင္႔ အမ်ားျပည္သူပိုင္သာျဖစ္ေၾကာင္းရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္မွ က်ိဳင္းတံုေဒသခံဒုဗိုလ္မွဴးႀကီး စိုင္းယီတစ္ကေျပာၾကားသည္။

“တကယ္ေတာ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔က်ိဳင္းတံု႕ရဲ႕က်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းက ျပည္သူေတြပိုင္တာ အဲ႔ဒီေခတ္တုန္းက လြန္ခဲ႔တဲ႔ႏွစ္တစ္ရာတုန္းက ေဆာက္တဲ႔ဟာကျပည္သူေတြဆီက တစ္ေယာက္ကိုေငြဒဂၤါးတစ္ျပား အလွ်ဴခံတယ္။အဲ႔ဒီပိုက္ဆံနဲ႔ေဆာက္တာ။ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ေဟာ္နန္းကေတာ႔ က်ိဳင္းတံုျပည္သူေတြအားလံုးပိုင္တယ္။”ဟု၎ကဆိုသည္။

တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင္႔ အဓြန္႔ရွည္ၾကာစြာ ပဋိပကၡျဖစ္ပြားေနျခင္းမွာ ယဥ္ေက်းမူ အေမြအႏွစ္မ်ား ဖ်က္ဆီးခံရျခင္း ၊ စာေပမ်ားကို ထိ္န္းသိမ္း ႏိုင္ေသာအခြင္႔ အေရးမရရွိျခင္းစသည္႔ အေၾကာင္းရပ္သည္လည္းတစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္ေၾကာင္း တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားကဆိုသည္။
ယခုအခါတြင္ အမ်ိဳးသားရင္ၾကားေစ႔ေရးႏွင္႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုေဖာ္ေဆာင္ရန္ႏိုင္ငံေတာ္ကႀကိဳးပမ္းလွ်က္ရွိရာ က်ိဳင္းတံုေဟာ္နန္းကဲ႔သို႔ေသာ အစိုးရကသိမ္းယူထားေသာ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ သမိုင္းဆိုင္ရာအေမြအႏွစ္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာတိုင္းရင္းသားမ်ားသို႔ျပန္လည္ေပးအပ္ရန္မွာ အခြင္႔အေရးတစ္ရပ္အျဖစ္ရွိေနေၾကာင္းလည္းက်ိဳင္းတံုေဒသခံတစ္ဦးကေျပာၾကားသည္။

အေရွ႕ပုုိင္း သွ်မ္းျပည္ရဲ႕ သမုုိင္းအထင္ကရ ျဖစ္တဲ့ က်ိဳင္းတံုၿမိဳ ႔ ( သွ်မ္းလုုိ ကိန္းတုန္) ကို ေရွးယခင္က စႏၵာရကြမ္း၊ ေခမရဋ္၊ တံုဂပူရိ စသည္ျဖင့္ ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကသလို ေခမာ၀ရ တိုင္းဂံုျပည္ဟုလည္းေခၚခဲ့ၾကသည္။ ေကာဇာသကရာဇ္ ၆၀၅ ခုုႏွစ္ AD -1243 မွစ၍ ေကာဇာသကရာဇ္ ၁၃၂၄ ခုႏွစ္ AD – 1962 အထိ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ ေစာ္ဘြားဦးေရမွာ စုစုေပါင္း (၄၉) ပါးရွိတယ္လုုိ႔ မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရပါသည္။

ဌာေနသွ်မ္းမ်ားက နမ့္ခိင္ျမစ္ကုုိအစြဲ၍ ေနထုုိင္လာခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယင္းသွ်မ္းလူမ်ဳိးတုုိ႕ကုုိ သွ်မ္းတုုိ႔က တုုိင္းခိင္ ဟုုေခၚဆုုိခဲ့ရာ အျခားသူမ်ားက ေခၚဆုုိေသာ အသံမပိသေသာေၾကာင့္ ခိင္ကုုိ ဂံု ဟုုထြက္ခါ ဂုုံသွ်မ္းလူမ်ဳိးဟုု ျမန္မာ့သမုုိင္းတြင္ ေရးသားထားေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။

တုုိင္းခိင္ေခၚ ဂုုံသွ်မ္းလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ကုုိယ္ပုုိင္စာေပ ယဥ္ေက်းမွာ ေရွးယခင္ ကပင္ ရွိခဲ့သည္။ ဂံုသွ်မ္း စာေပမ်ားသည္ အိႏၵိယ ျပည္သံုး Brahmi ႏွင့္ Sunskit အကၡရာတို႔ မွ တဆင့္ ပလႅ၀ အကၡရာ အျဖစ္အသံုုးျပဳၿပီး ခမင္ (ခ) ခမာ လူမ်ိဳးမ်ားမွ တဆင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ လာအို၊ ဇင္းမယ္၊ က်ိဳင္းတံုတို႔ မွတဆင့္ ဆစ္ေဆာင္ပန္နား အထိ အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ လိတ္တုုိင္းခိင္ သိုု႕မဟုုတ္ ဂုုံသွ်မ္းစာဟုုေခၚသည္။

တုုိင္းခိင္ေခၚဂုုံသွ်မ္းလူမ်ဳိး ေနထုုိင္ရာ ေဒသတခုုလုုံးအား က်ဳိင္းတုုံၿမိဳ႕ကုုိ ဗဟုုိထား၍ သွ်မ္း ေစာ္ဘြား အဆက္ဆက္ အုုပ္ခ်ဳပ္ လာခဲ့သည္။
1887 ခုႏွစ္တြင္ သွ်မ္းျပည္တ၀ွမ္းလုံးကုိ အေစာင့္ေရွာက္ခံႏုိင္ငံ (Protectorate State) အျဖစ္ အဂၤလိပ္တုိ႔ လာေရာက္ သတ္မွတ္ျခင္း မျပဳမွီ 19ရာစု ေႏွာင္းပုိင္းမွစ၍ 1880 ေက်ာ္အထိ သီးျခား လြတ္လပ္ေသာ နယ္ပယ္တစ္ခုအျဖစ္ ရပ္တည္ခဲ့ေၾကာင္း သွ်မ္းနီေလး အင္တာနက္ ၀က္ဆိုဒ္တြင္ေဖာ္ျပထားသည္။

By; Unity Weekly Journal

No comments :