ရွင္ဒိသာ
ၿဖစ္ေနတဲ့အၾကပ္အတည္းကုိ အခြင့္အလမ္းအျဖစ္ ဘယ္လုိေျပာင္း ႏုိင္မလဲ? ဗုဒၶဘာသာမွာ အမွန္ ျမင္ႏုိင္ဖုိ႔ဆုိတာ အရမ္းအေရးႀကီးတယ္။ ကြ်မ္းက်င္တဲ့နည္းလမ္းနဲ႔ ဒါမွမဟုတ္ ဥပရကုသလနည္းနဲ႔သာ ဒါကုိ ရႏုိင္ တယ္။ လူ႔ေဘာင္ရဲ႕ဒုကၡေတြကုိ နားလည္ႏုိင္တဲ့အခါမွာ တဦးတေယာက္ဟာ ဒီလုိ အျမင္မွန္ရမွာ ျဖစ္တယ္၊ ဒါရဲ႕ အေၾကာင္းက ဘယ္လုိခ်ဳပ္ၿငိမ္းမလဲ ဆုိတာနဲ႔ဒုကၡေတြကုိ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစတဲ့နည္းလမ္းနဲ႔သာ ဒီတရားကုိရႏုိင္မွာ ျဖစ္ တယ္။ မၿငိမ္မသက္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးေနတယ္လုိ႔ လူအမ်ားက ျပည္သူ႔ ဒီမုိကေရစီမဟာမိတ္အဖဲြ႔ (ပဒမဖ) ကုိ စြပ္စဲြၾကတယ္။ အစုိးရအိမ္ေတာ္နဲ႔ မခ၀မ္တံတားသာမက တတုိင္း ျပည္လုံး ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားကုိ သိမ္းပုိက္ထားတယ္ဆုိတဲ့ အသံေတြ လႈိင္းဂယက္ထေနၾကတယ္။
ျဖစ္ေနတဲ့အၾကပ္အတည္းကုိ အခြင့္အလမ္းအျဖစ္ ဘယ္လုိေျပာင္း ႏုိင္မလဲ? ဗုဒၶဘာသာမွာ အမွန္ ျမင္ႏုိင္ဖုိ႔ဆုိတာ အရမ္းအေရးႀကီးတယ္။ ကြ်မ္းက်င္တဲ့နည္းလမ္းနဲ႔ ဒါမွမဟုတ္ ဥပရကုသလနည္းနဲ႔သာ ဒါကုိ ရႏုိင္ တယ္။ လူ႔ေဘာင္ရဲ႕ဒုကၡေတြကုိ နားလည္ႏုိင္တဲ့အခါမွာ တဦးတေယာက္ဟာ ဒီလုိ အျမင္မွန္ရမွာ ျဖစ္တယ္၊ ဒါရဲ႕ အေၾကာင္းက ဘယ္လုိခ်ဳပ္ၿငိမ္းမလဲ ဆုိတာနဲ႔ဒုကၡေတြကုိ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစတဲ့နည္းလမ္းနဲ႔သာ ဒီတရားကုိရႏုိင္မွာ ျဖစ္ တယ္။ မၿငိမ္မသက္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးေနတယ္လုိ႔ လူအမ်ားက ျပည္သူ႔ ဒီမုိကေရစီမဟာမိတ္အဖဲြ႔ (ပဒမဖ) ကုိ စြပ္စဲြၾကတယ္။ အစုိးရအိမ္ေတာ္နဲ႔ မခ၀မ္တံတားသာမက တတုိင္း ျပည္လုံး ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားကုိ သိမ္းပုိက္ထားတယ္ဆုိတဲ့ အသံေတြ လႈိင္းဂယက္ထေနၾကတယ္။
ေနာက္ေမးခြန္းတခုက ပဒမဖ အဖြ႔ဲရဲ႕လႈပ္ရွားမႈေတြကုိ နည္းလမ္းတက် လုပ္ႏုိင္မလုပ္ႏုိင္ဆုိတာနဲ႔ အစုိးရဘက္ကလည္း သူရထားတဲ့အမ်ားစုမဲေတြကုိ အက်ဳိးသင့္အေၾကာင္းသင့္ ရွင္းခ်က္ထုတ္မွာလားဆုိတဲ့ ေမးစရာေတြကလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ ေရြးေကာက္ပဲြစနစ္အေပၚအေျခခံၿပီး လက္ရွိျပည္သူ႔လႊြတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ အစုိးရအဖဲြ႔ကုိ ဒီမုိကေရစီနည္းက် ဖဲြ႔စည္းခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အႏွစ္သာရအရ ေျပာရရင္ စုိးမုိးအုပ္ခ်ဳပ္မႈရဲ႕ အေျခခံအုတ္ျမစ္ဟာ က်င့္၀တ္ေပၚမွာ တည္မွီေနတယ္။ ဥပေဒကုိျပင္းထန္စြာ ခ်ဳိးေဖာက္တဲ့အတြက္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ပထမဥကၠဌကုိ ရာထူးက ဖယ္ရွားခဲ့တယ္။ ေနာက္ၿပီး ၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္ကုိလည္း သူရင္ဆုိင္ရမယ့္ အျခားရာဇ၀တ္မႈေတြကုိ ထုတ္ေဖာ္မေျပာဘဲ သူ႔ရဲ႕ တရားမ၀င္လုပ္ေဆာင္ ခ်က္ေတြေၾကာင့္ဆုိၿပီး ဖယ္ရွားပစ္ခဲ့တယ္။
အျခား၀န္ႀကီးေတြနဲ႔ ပါလီမန္အမတ္ေတြမွာလည္း မယုံၾကည္ရတဲ့လကၡဏာေတြ ရွိေနျပန္တယ္။ ထြက္သြားတဲ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဆမတ္ေတာင္မွ တုိင္းျပည္ကုိဖ်က္ဆီးခဲ့တဲ့ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ထပ္ဆင္ရွီနာ၀ပ္ ထရာရဲ႕ ႐ုပ္ေသးအေနနဲ႔ လုပ္ငန္းေတြကုိ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာပါဆုိၿပီး အမ်ားျပည္သူေရွ႕မွာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိ ေလ့ရွိတယ္။ ပဒမဖ ဟာ သူ႔ရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကုိ တရားနည္းလမ္းတက် မလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ဘူးဆုိရင္ လြန္ခ့ဲတဲ့ရက္ ၁၀၀ ေက်ာ္က သူတုိ႔လႈပ္ရွားမႈမွာ ပူးေပါင္းပါ၀င္လာတဲ့ ျပည္သူလူထုအေရအတြက္ တုိးပြား လာေအာင္ ဘယ္လုိလုပ္ႏုိင္မွာလဲ။ လုံး၀အားနည္းတဲ့ အလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈ အားေကာင္းလာတာကေတာ့ ေကာင္းတဲ့လကၡဏာပဲ။ ၁၉၇၆ အစုလုိက္အျပဳံလုိက္ အသတ္ခံရၿပီးကတည္းက ျပန္႔က်ဲသြားတဲ့ေက်ာင္းသား လႈပ္ရွားမႈလည္း ပဒမဖ နဲ႔ ပူးေပါင္းပါ၀င္ဖုိ႔ ထြက္လာတယ္။ ဒါေတြက တကဲ့အေရးႀကီးတဲ့ လကၡဏာေတြ မဟုတ္ဘူးလား?
က်ေနာ္တုိ႔အေနနဲ႔ ပဒမဖရဲ႕ အားနည္းခ်က္အေတာ္မ်ားမ်ားကုိလည္း အသိအမွတ္ျပဳရမယ္။ ပဒ မဖ ရဲ႕ အဓိက ေခါင္းေဆာင္ (၅) ဦးနဲ႔ အျခားဦးေဆာင္သူေတြဟာ ေဒါသေရွ႕ထားၿပီး လုပ္ေဆာင္ေန ၾကတယ္။ သူတုိ႔ကုိယ္သူတုိ႔ လက်္ာဂုိဏ္းအေနနဲ႔ ဂုဏ္ယူေျပာဆုိေနသလုိ အျခားပါတီေတြအေပၚေတြကုိ လည္း မေခ်မငံလုပ္ေနၿပီး ဒီလူေတြအေပၚမွာ မတရားသျဖင့္ အျပစ္တင္ေျပာဆုိေနၾကျပန္တယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕ အတုိက္အခံေတြအေပၚ ႐ုန္႔ရင္းၾကမ္းတမ္းတဲ့ စကားေတြ၊ အတင္းအဖ်င္းစကား၊ သတင္းမွားေတြ အသုံးျပဳ ၿပီး ဆန္႔က်င္ေနၾကတယ္။ အဆုိးဆုံးကေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕အေရးေတာ္ပုံကုိ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းဖုိ႔နဲ႔ ျမႇင့္တင္ ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ဆုိ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာ သက္ဦးဆံပုိင္ စနစ္တန္ဖုိးေတြနဲ႔ အစြန္းေရာက္ အမ်ဳိးသားေရးတန္ဖုိး ေတြကုိေတာင္မွ ေကာက္ေကာက္က်စ္က်စ္နဲ႔ အားကုိးအားထားျပဳကာ အသုံးခ်ေနေနၾကတယ္။
တဖက္မွာလည္း ဥေဒါင္ထနီ၊ ဥဘြန္ရတ္ခ်ထနီ၊ ပရခြ်ပ္ခီရိခန္ စတဲ့ေဒသေတြက ဆင္းရဲသား အစည္းအ႐ုံးနဲ႔ တကယ္အစစ္အမွန္ လႈပ္ရွားေနတဲ့ အၾကမ္းမဖက္ အရပ္ဘက္အဖဲြ႔အစည္းေတြရဲ႕လႈပ္ရွားမႈ ေတြလုိ ဒုကၡသုကၡေတြ ဆက္လက္ခါးစည္းခံေနရတဲ့ ဆင္းရဲသားအမ်ားထုႀကီးရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကုိ ဥေပကၡာျပဳ လ်စ္လွ်ဴ႐ႈထားၾကတယ္။
ပဒမဖ ဟာ သူတုိ႔ရဲ႕အေရးေတာ္ပုံခ်ီတက္ရာမွာ အၾကမ္းမဖက္ေရးကုိ အေျခခံအျဖစ္ ေၾကညာ ထားတာျဖစ္လုိ႔ အျခားအုပ္စုေတြအတြက္လည္း ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းနဲ႔ သူတုိ႔ပန္းတုိင္ခ်ီတက္ဖုိ႔အတြက္ အာဏာရွင္ဆန္႔က်င္ေရး ဒီမုိကေရစီတပ္ေပါင္းစု ဒါမွမဟုတ္ အာဏာရွင္ဆန္႔က်င္ေရး ဒီမုိကေရစီမဟာ မိတ္အဖဲြ႔ ဖဲြ႔စည္းလႈပ္ရွားပါေစ၊ ဒါဟာ တရားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့အားလုံးဟာ ကာယကံအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ၀စီကံ အားျဖင့္ျဖစ္ေစ အၾကမ္းဖက္မႈကေန ေရွာင္ၾကဥ္ရမွာျဖစ္တဲ့အျပင္ မိမိတုိ႔စိတ္ကုိ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့လမ္းေၾကာင္း ဆီ ေလွ်ာက္လွမ္းေစဖုိ႔ ေလ့က်င့္ရပါမယ္။
ပဒမဖ နဲ႔ အျခားဂုိဏ္းေတြဟာ ေ၀ဖန္ေရးနဲ႔ ကုိယ္ပုိင္အသိေတြကုိ ဂ႐ုစုိက္ရမယ္။ သူတုိ႔ဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ စိတ္ေနသေဘာထားေတြကုိ ေျပာင္းလဲရမယ္။ ေဒါသေတြေလ်ာ့နည္းေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ပင္ကုိယ္ ထုိးထြင္းမႈရွိရွိ ေဖာ္ျပရမယ္။ သူတုိ႔ရဲ႕လက္ရွိတာ၀န္က လူ႔မလုိင္ေတြ၊ ပင္မေရစီးျဖစ္တဲ့ မီဒီယာနဲ႔ပညာေရး စတဲ့ နယ္ပယ္အသီသီးက ေဖာက္လဲြေဖာက္ျပန္ျဖစ္ေနတဲ့ လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကုိ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆုိဖုိ႔ပဲ ျဖစ္သင့္တယ္။ မီဒီယာနဲ႔ပညာေရးက အေမရိကန္နဲ႔တ႐ုတ္ရဲ႕ နယ္ခ်ဲ႕လက္သစ္၀ါဒဘက္ဆီ တိမ္းၫႊတ္ဖုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔အားလုံးကုိ ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္ေနတယ္။ လူ႔မလုိင္ေတြကလည္း ႏုိင္ငံစုံေကာ္ပုိ ေရးရွင္းႀကီးေတြ၊ ထပ္စင္စီးပြားေရ၀ါဒနဲ႔ ဘုရင့္ဥစၥာဓနဗ်ဴ႐ုိေတြနဲ႔ လက္ခ်င္းတဲြယွက္ေနၾကတာျဖစ္တယ္။
ပဒမဖရဲ႕ ASTV ဟာ ဓမၼဆုိရွယ္လစ္စနစ္နဲ႔ ေဂဟစနစ္ကုိ ဂ႐ုစုိက္ေစေရးအတြက္ အေျခခံလူထုရဲ႕ အသိေတြကုိ ႏုိးထေစဖုိ႔ ပညာေရးအသစ္ကုိလႈံ႔ေဆာ္ဘုိ႔ အေရးႀကီးတဲ့ မီဒီယာလက္နက္သစ္ တခုျဖစ္ႏုိင္ တယ္။ ဒါက ျဖစ္ႏုိင္ဘြယ္ရွိတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ အမ်ဳိးသားၾကားျဖတ္အစုိးရတခု ေတာင္းဆုိ တာထက္ ပုိၿပီးဆြတ္ပ်ံ႕ဖြယ္ ေကာင္းပါလိမ့္မယ္။ ႏုိင္ငံေရးအသစ္ဆုိတာကုိ လူနည္းစုတစုကသာ စဥ္းစား ႏုိင္တာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒါကုိ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕အစဥ္အလာ အသိပညာေတြကေန ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္လုပ္ယူရ မယ္။ ပဥၥမေျမာက္ ရာမဘုရင္ေခတ္ကတည္းက ေခတ္သစ္ပညာေရးက ဒီအစဥ္အလာေတြကုိ ဖ်က္ဆီး ပစ္လုိက္တာျဖစ္တယ္။ သူက သံဃာ့အ၀န္းအ၀ုိင္း ဒါမွမဟုတ္ ဘုန္ႀကီးေက်ာင္းအ၀န္းအ၀ုိင္း အပါအ၀င္ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕အစဥ္အလာ ဒီမုိကေရစီ အေျခခံအုတ္ျမစ္ကုိလည္း ဖ်က္ဆီးခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ဒီအစဥ္အလာ ေတြက စစ္မွန္တဲ့ဒီမုိကေရစီပုံစံကုိ အလင္းေရာင္ထြန္းညိႇေပးတာျဖစ္ၿပီး က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈကုိ ႀကီးမားစြာ တုိးတက္ျဖစ္ထြန္းေစခဲ့တာျဖစ္တယ္။
ပဥၥမေျမာက္ ရာမဘုရင္လက္ထက္ကစၿပီး ဘာသာေရးလႊမ္းမုိးမႈမရွိတဲ့ ေလာကီေရးရာသက္သက္ က်င့္သုံးတဲ့ ဘုရင့္ႏုိင္ငံဟာ ဘာသာေရးလႊမ္းတဲ့လူမႈစနစ္အေပၚမွာ စတင္မင္းမူစုိးမုိးလာခဲ့တယ္။ ဒါက လက္ရွိအၾကပ္အတည္းရဲ႕ အစပဲျဖစ္တယ္။ အဲဒီမွာ ထုိင္းျပည္သူေတြဟာ ဘုရင္စနစ္နဲ႔ အေနာက္တုိင္းစနစ္ ရဲ႕ လက္ေအာက္ခံဘ၀ကုိ စတင္က်ေရာက္ခဲ့ၾကရတယ္။ အေနာက္တုိင္းနယ္ခ်ဲ႕စနစ္နဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့ သက္ဦးဆံပုိင္စနစ္ကုိ ျငင္းပယ္တဲ့သူတုိင္းဟာ ေသာင္းက်န္းသူလုိ႔အစြပ္စြဲခံၾကရတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ဥဘြန္ ရပ္ခ်ာထနီ၊ ဖရဲနဲ႔ ပတ္ထနီေဒသက ပုန္ကန္ေရးအုပ္စုေတြ ပါၾကတယ္။ ဒီစနစ္ကုိ ျငင္းပယ္တဲ့ ဘန္ေကာက္ ကအုပ္စုေတြကုိ ေထာင္ခ် ဒါမွမဟုတ္ အစုိးရရာထူးဌာနႏၱရေတြကေန ဖယ္ရွားပစ္တယ္။ ဥပမာျပရရင္ အဲဒီလူေတြကေတာ့ ထိန္၀မ္။ ခရုိင္ဆရီပလင္း။ နရင္ခလြန္းနဲ႔ ၁၉၁၂ခုႏွစ္က သက္ဦးဆံပုိင္စနစ္ကုိ အဆုံး သတ္ဖုိ႔ႀကိဳးပမ္းခဲ့တဲ့ ဘန္ေကာက္ သကၠရာဇ္ ၁၃၀ ဂုိဏ္းသားေတြ စသည္တုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘန္ေကာက္သကၠရာဇ္ ၁၅၀၊ ၁၉၃၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၄ ရက္ေန႔မွာ ပရီိဒိီဘႏုိႁမြန္းက ေရွးေခတ္ ေဟာင္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈေနရာမွာ ျပည္သူ႔အခ်ဳပ္အျခာအာဏာနဲ႔ အစားထုိးဖုိ႔ေၾကညာခဲ့တယ္။ အရင္ကဘုန္းႀကီး ျဖစ္တဲ့ ၀ပ္မဟာထပ္ ဖရားအာဆပ္ဘ္ဟသီ႐ုိက ဒဲီေတာ္လွန္ေရးဟာ ေအာက္ဆုံးလႊာကလူေတြ၊ အမႈေတာ္ ထမ္းသူေတြကုိ ဂုဏ္သိကၡာရွိတဲ့ႏုိင္ငံသား ဒါမွမဟုတ္ သူတုိ႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ ပုိင္ရွင္ေတြျဖစ္လာဖုိ႔ ပထမဆုံး အႀကိမ္ ေျပာင္းလဲမႈျဖစ္တယ္ဆုိၿပီး ေထာက္ခံခဲ့တယ္။
ပရီဒိက ဥပေဒေရွ႕ေမွာက္မွာ အားလုံးတန္းတူရည္တူရွိေစဖုိ႔ ရွာေဖြ႐ုံမွ်သာမကဘူး ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ စီးပြားေရး တန္းတူရည္တူရွိေစဖုိ႔ပါ ႀကိဳးစားခဲ့တာျဖစ္တယ္။ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းအတြင္း ဒီမုိကေရစီမ်ဳိးေစ့ေတြ ခ်ဖုိ႔ စာရိတၱနဲ႔ႏုိင္ငံေရးတကၠသုိလ္ (ထမ္မဆတ္တကၠသုိလ္) ကုိ တည္ေထာင္ခဲ့တယ္။ ကြယ္လြန္သြားတဲ့ ဗုဒၶဒစဘိကၡဳနဲ႔ ေဆြးေႏြးေနစဥ္ကာလက သံဃာအဖဲြ႔အစည္းပုံစံေပၚမွာအေျခခံတဲ့ ဓမၼဆုိရွယ္လစ္စနစ္ တည္ ေထာင္ရမယ္ဆုိတာနဲ႔ အာဏာကုိ မတူတဲ့ဘာသာစကားေျပာသူေတြ (တုိင္းရင္းသားေတြ) နဲ႔ဘာသာေရး မတူတဲ့သူေတြအၾကား အျခားနယ္ပယ္ေတြဆီကုိ ခဲြေ၀က်င့္သုံးသင့္တယ္ စတာေတြကုိ ပရီဒိဟာ ေထရ္ႀကီး ၀ါႀကီးဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြနဲ႔ သေဘာတူခဲ့တယ္။ ဒီလုိလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ေတာင္ပုိင္းအက်ဆုံးေဒသက ဒါမွ မဟုတ္ အေရွ႕ေျမာက္ပုိင္းကလူေတြအေနနဲ႔ အလယ္ပုိင္းလြင္ျပင္က လူေတြလုိပဲ အတူတူဆုိတာခံစားရၿပီး သိမ္ငယ္စိတ္ရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။
၁၉၄၇ အာဏာသိမ္းခ်ိန္ကစၿပီး ဒီၿငိမ္းခ်မ္းၿပီး အၾကမ္းမဖက္တဲ့ခ်ဥ္းကပ္မႈကုိ အဓၶမအဖဲြ႔ေတြက နင္းေခ်ပစ္လုိက္ေတာ့တာပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္ကစလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ဟာ အေမရိကန္နယ္ခ်ဲ႕စနစ္နဲ႔ ႏုိင္ငံစုံေကာ္ပုိေရး ရွင္းႀကီးေတြရဲ႕ ဗုိလ္က်စုိးမုိးမႈေအာက္ကုိ ပုိလုိ႔ေရာက္သထက္ေရာက္လာေတာ့တာပါပဲ။
၁၉၃၂ ဇြန္ ၂၄ရက္ မွာေတာ္လွန္ေရးပါတီက သူတုိ႔ရဲ႕ အေျခခံမူ (၆)ခ်က္ကုိ ေၾကညာခဲ့တယ္။
၁။ ႏုိင္ငံေရးအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ တရားစီရင္ေရးအားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရးအားျဖင့္လည္း ေကာင္း စသည္တုိ႔အားျဖင့္ အမ်ဳိးသားအခ်ဳပ္အျခာအာဏာကုိ ထိန္းသိမ္းရမည္။
၂၊ အမ်ဳိးသားလုံျခံဳေရးကုိ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ၿပီး မည္သည့္တုိက္ခုိက္မႈမ်ားကုိမဆုိ အနည္းဆုံးျဖစ္ ေအာင္ ထိန္းသိမ္းရမည္။
၃။ ျပည္သူလူထု၏ စည္းစိမ္ဥစၥာကုိ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရမည္။ အစုိးရသစ္သည္ ျပည္သူလူထုအၾကား ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးျခင္းမွ တားဆီးကာကြယ္ရန္ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရးစီမံကိန္းမ်ား ခ်မွတ္ၿပီး ျပည္သူအားလုံး ၏ အလုပ္အကုိင္မ်ားကုိ အာမခံရမည္။
၄။ ႏုိင္ငံသားအားလုံး တန္းတူညီတူရွိေစရမည္။
၅။ အထက္ေဖၚျပပါ အေျခခံမူ (၄) ခ်က္ကုိ မခ်ဳိးေဖာက္သ၍ ႏုိင္ငံသားအားလုံး၏ လြပ္လပ္မႈကုိ အာမခံ ရမည္။
၆။ ႏုိင္ငံသားတုိင္း ရႏုိင္သမွ်အဆင့္ျမင့္ဆုံးပညာေရး ရရွိေစရန္ ျမွင့္တင္ေပးရမည္။
လက္ရွိ အာဏာရအုပ္စုိးသူ လူတန္းစားေတြထဲမွာ ဒီအေျခခံမူ (၆) ခ်က္ကုိ ကုိယ္စားမျပဳတာ၊ မ ထင္ဟပ္တာ။ ပညာေရးအေဆာက္အအုံေတြမွာ ဒါမွမဟုတ္ ပင္မမီဒီယာေတြမွာ ဒီအေျခခံမူေတြကုိ ရွင္းရွင္း လင္းလင္း မထင္ဟပ္တာ၊ ေနာက္ၿပီး လက္ရွိပညာေရးစနစ္ဟာ အရင္းရွင္စနစ္၊ မ်ားမ်ားထုတ္မ်ားမ်ားသုံး ၀ါဒနဲ႔ပေဒသရာဇ္စနစ္ အင္အားစုေတြရဲ႕ ျဖားေယာင္းေသြးေဆာင္မႈကုိ မလြန္ဆန္ႏုိင္ေအာင္ လုပ္ေနတဲ့ ျပည္သူလူထုကုိ နာလန္မထူႏုိင္ေအာင္ လုပ္ဖုိ႔သက္သက္ပဲ ရည္႐ြယ္တာျဖစ္ေနတာ။ ဒါေတြဟာ ၀မ္းနည္း စရာ မေကာင္းေပဘူးလား။
လက္ရွိ ေဘးက်ပ္နံက်ပ္ ျဖစ္ေနတာေတြကုိ ေက်ာ္လႊားဖုိ႔ ဒီမူ (၆) ခ်က္ကုိ သင့္ေလွ်ာ္မွန္ကန္စြာ အသုံးခ်ရပါမယ္။ ဒီလႊမ္းမုိးခ်ယ္လွယ္ေနတဲ့ပုံစံေတြကုိ ေျပလည္ေစဖုိ႔ဆုိရင္ လူတုိင္းဟာ အမွန္တရားနဲ႔ အၾကမ္းမဖက္ေရးကုိ မမွိတ္မသုန္ စဲြၿမဲဖုိ႔လုိအပ္တယ္။ သီလ ဆုိတာ ပုံမွန္ျဖစ္ၿမဲရွိျခင္းဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ပါ။ လူမႈဘ၀မွာ နဂုိပုံမွန္ ျဖစ္ၿမဲရွိေနတာကုိ ထိန္းသိမ္းဖုိ႔ဆုိရင္ ဆင္းရဲသားနဲ႔ လူခ်မ္းသာေတြအၾကား ကြာဟမႈနဲ႔ ေသြးစုပ္မႈေတြကုိ ပေပ်ာက္ေအာင္လုပ္ရပါမယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒါေတြကုိ သမာဓိနည္း ဒါမွမဟုတ္ ၿငိမ္းခ်မ္း တည္ၿငိမ္တဲ့စိတ္နဲ႔ လုပ္ေဆာင္ရပါမယ္။ အတၱနည္းေလ ပုိၿပီးႏွိမ့္ခ်ႏုိင္ေလပါပဲ။ ဒါ့ျပင္ အျခားလူေတြနဲ႔ အျခားအာ႐ုံခံစားႏုိင္စြမ္းရွိတဲ့ သတၱ၀ါေတြအေပၚမွာ ငါ့ရန္သူေတြပါလားလုိ႔ သေဘာမထားဘဲ ဒါေတြဟာ မိမိတုိ႔ကုိယ္တြင္းမွာရွိေနတဲ့ဲ့ ေလာဘ၊ မုန္းတီးမႈနဲ႔ ထင္မွတ္မွားမႈေတြပါလားလုိ႔ သေဘာထားၾကည့္ျမင္ရ မယ္။
မွန္ကန္တဲ့ စိတ္ေနသေဘာထားရွိမယ္ဆုိရင္ အသိပညာက ရွိလာမွာပဲ။ ေနာက္ၿပီး ဒီအသိပညာနဲ႔ အမွန္တရား အေပၚမွာအလင္းျပေပးရမယ္။ အမွန္တရားဆုိတာလည္း ေျပာရရင္ က်ေနာ္တုိ႔အားလုံးဟာ အျပန္အလွန္အမွီသဟဲ ျပဳေနၾကရတယ္။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ ကမၻာေလာကႀကီးမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေစဖုိ႔ တဦးနဲ႔တဦး ၾကင္ၾကင္နာနာ ဆက္ဆံရမယ္ ဆုိတာပါပဲ။
အသိပညာဆုိတာဟာ ေၾကာက္လန္႔ျခင္းနဲ႔ အတၱတုိ႔ကိန္းေအာင္းေနတဲ့ အေမွာင္ကုိခြင္းတဲ့ အလင္း ေရာင္ပါ၊ ဒီအသိပညာက ဒုစ႐ုိက္အင္အားေတြကိုစိန္ေခၚဖုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ကုိယ္တြင္းမွာ စိတ္ဓါတ္ခြန္အားေတြ ကုိ ေပၚေပါက္ေစပါတယ္။ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြျဖစ္လည္းျဖစ္၊ အရပ္ဘက္လူ႔မႈအဖဲြ႔အစည္းလူပ္ရွားမႈမွာ ပါ၀င္ၿပီး ဆင္းရဲသားအစည္းအ႐ုံးရဲ႕ အၾကံေပးလည္းျဖစ္တဲ့ ၀နိဒတႏၱိ၀ိတယပိတပ္ဟာ မၾကာေသးမီကပဲ တမလြန္ ကုိ က်ေနာ္တုိ႔ဆီကေန ခဲြခြာသြားခဲ့ပါတယ္။ သူမဟာ ဆင္းရဲသားေတြနဲ႔ လက္ေရတျပင္တည္းေနၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းစြာနဲ႔ တုိက္ပဲြ၀င္ခဲ့တယ္။ ဖိႏွိပ္သူေတြနဲ႔ ဆင္းရဲသားေတြအေပၚမွာ ေသြးစုပ္သူေတြကုိ မုန္းတီးမႈ မရွိခဲ့ပါဘူး။ သူမဘ၀ရဲ႕ ေနာက္ဆုံးကာလမွာ သူမရဲ႕ၿငိမ္းခ်မ္းမႈနဲ႔ အျခားသတၱ၀ါေတြရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကုိ ပ်ဳိးေထာင္ဖုိ႔အတြက္ သတိရွိရွိနဲ႔ တရားမွတ္တဲ့အခ်ိန္ေတြမွာ ကုန္လြန္ခဲ့ပါတယ္။
သူေျပာခဲ့တဲ့ စကားေတြဟာ မွတ္မွတ္ထင္ထင္ ရွိလွပါတယ္။
“အဆုံးမွာေတာ့ ေကာင္းမႈက မေကာင္းမႈကုိ ႏုိင္နင္းေက်ာ္လႊားပါလိမ့္မယ္။ အမွန္တရားဟာ မွားယြင္းမႈေတြအေပၚမွာ လႊမ္းမုိးေအာင္ျမင္ပါလိမ့္မယ္။ က်မတုိ႔ဟာ ခႏၱီစပါရမီ ျပည့္စုံႏုိင္ပါေစ”
သည္းခံျခင္းဆုိတာ အေရးအႀကီးဆုံးသီလျဖစ္တယ္လုိ႔ ရွင္ဗုဒၶက ေဟာၾကားခဲ့တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ခ်စ္ခင္ၾကင္နာမႈေတြကုိ ပဒမဖနဲ႔ အျခားဂုိဏ္သားေတြဆီကုိ ဆုမြန္ေကာင္းေပးပုိ႔ ပြားစည္းၾကပါစုိ႔။ က်ေနာ္ တုိ႔ရဲ႕ ေမတၱာကုိ အစုိးရအဖဲြ႔၀င္၀န္ႀကီးေတြ။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အတြင္းအျပင္က သူေတြ၊ စီးပြားေရးအသိုင္း အ၀ုိင္းနဲ႔ ျပည္သူအားလုံးနဲ႔အတူ ေက်ာ္ၾကားလာေနတဲ့ ႏုိင္ငံစုံကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ နယ္ခ်ဲ႕စနစ္အတြင္းက ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြအားလုံးဆီကုိ သက္ေရာက္ပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းေမတၱာ ပုိ႔သလုိက္ပါတယ္။ တဦးနဲ႔တဦး ေဒါသ၊ အာဃာတေတြ ထားရွိရာကေန ေရွာင္ၾကဥ္ၾကပါစုိ႔။ အမွန္တရားနဲ႔အၾကမ္းမဖက္နည္းလမ္းေတြနဲ႔ မတရားတဲ့ လူမႈအေဆာက္အအုံ ဖ်က္သိမ္းပစ္ ဖုိ႔ရာ ရည္ရြယ္ၿပီး စည္းလုံးညီညြတ္ၾကပါစုိ႔။
(ဆူလပ္ဆီဗာရတ္ဆ သည္ အထက္ပါမိန္႔ခြန္းကုိ ထုိင္းဘာသာျဖင့္ စက္တင္ဘာ ၁၆ ရက္ေန႔က ပဥၥမေျမာက္ ရာမဘုရင္၏ျမင္းစီး႐ုပ္ထုေရွ႕တြင္ ေဟာေျပာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
သုတမွတ္စု (ကုိးကား Wikipedia)
၁။ ဆူလပ္ ဆီဗာရတ္ဆ။ ။
၂၇ မတ္ ၁၉၃၃တြင္ ထုိင္းႏုိင္ငံ၌ေမြး။ လူမႈေရး။ လူသားဆန္ေရး။ ေဂဟစနစ္။ ဘာသာေရး လႈပ္ရွားမႈ စသည့္ အသင္းအဖဲြ႔မ်ားကုိ ေရွ႕ေဆာင္ေရွ႕ရြက္ျပဳ တည္ေထာင္သူျဖစ္။ အဖုိးမွာ တ႐ုတ္လူမ်ဳိး။ ထုိင္း၌ လာေရာက္ အေျခခ်ေနထုိ္င္သူျဖစ္သည္။ Bangkok/University of Wales/Lampeter တကၠသုိလ္မ်ားတြင္ ပညာသင္ခဲ့၊ ယခု ထုိတကၠသုိလ္မ်ားမွ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘဲြ႔မ်ားရ။ ထုိ႔ ေနာက္ Social Science Magazine တြင္ အယ္ဒီတာလုပ္ခဲ့ ။ Nobel Prize ႏွင့္အလားတူေသာ Right Livelihood Award ကုိရရွိ။ ၁၉၇၆ အာဏာ သိမ္းစဥ္က (၂) ႏွစ္ျပည္ႏွင္ဒဏ္ေပးခံရ။ ထုိစဥ္က ကေနဒါ၊ အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပမ်ားသုိ႔ လွည့္လည္ေဟာေျပာ။ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္တြင္ ဘုရင္အား အၾကည္ညိဳပ်က္ေအာင္ ျပဳလုပ္မႈ ဥပေဒ (Lese Majesty) ျဖင့္ အဖမ္းခံရ။ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္၌ ထမ္မဆတ္တကၠသုိလ္တြင္ ဒီမုိကေရစီ အေပၚ ဖိႏွိပ္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဟာေျပာခဲ့ရာ ထုိအမႈျဖင့္ပင္ တရားစဲြဆုိခံခဲ့ရကာ တုိင္းျပည္မွ ထြက္ေျပးခဲ့။ ၁၉၉၅ ထိ ျပည္ပတြင္ေနထုိင္ခဲ့။ ထုိႏွစ္တြင္ပင္ Swedish Right Livelihood Award ရရွိခဲ့။ ၂၀၀၁ တြင္ Millennium Gandhi Award ဆုရရွိ။
၂၀၀၇ ခုႏွစ္က ထုိင္းအေျခခံဥပေဒတြင္ ဗုဒၶဘာသာကုိ ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ေၾကညာရန္ အဆုိျပဳခ်က္ကုိ ဆန္႔က်င္ခဲ့။ ဤကဲ့သုိ႔လုပ္ခဲ့လွ်င္ ထုိင္းႏုိင္ငံေတာင္ပုိင္းရွိ ပ႗ိပကၡမ်ား ပုိမုိႀကီး ထြားေစမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေ၀ဖန္ေထာက္ျပခဲ့။
လူမႈေရး၊ ဘာသာေရးႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္းဆုိင္ရာစာေပမ်ား ဆက္လက္ေရးသားေနကာ ထုိင္းႏုိင္ငံ့ အေရးတြင္ တက္တက္ႂကြႂကြ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ဆဲျဖစ္သည္။
၂။ CPB: Crown Property Bureau ။ ။
ဘုရင္ႏွင့္ဘုရင့္ေဆြမ်ဳိးမ်ား၏ ပုဂၢလိကပုိင္ဓနဥစၥာမ်ားကုိ စီမံခန္႔ခဲြရန္အတြက္ တာ၀န္ရွိေသာ အစုိးရေအဂ်င္စီ။
၁၉၃၆ခုႏွစ္၊ ဘုရင့္ဥစၥာဓနပုိင္ဆုိင္မႈ ထိန္းသိမ္းဖဲြ႔စည္းမႈ အက္ဥပေဒပုဒ္မ (၈) အရ CPB သည္ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ရွိသည္။ CPB မွတ္တမ္းအရ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္ တႏွစ္ထဲတြင္ပင္ ဘုရင္၏၀င္ေငြမွာ (၅) ဘီလ်ံေက်ာ္ ျဖစ္သည္။ CPB ၏ ႏွစ္စဥ္အစီရင္ခံစာကုိ ဘုရင္ႀကီးဘူမိေဘာ တဦးတည္းထံ တင္သြင္းရ သည္။ ၁၉၈၀ စု ေႏွာင္းပုိင္းစာရင္းအရ CPB တြင္ ၀န္ထမ္း (၆၀၀) ထားရွိသည္။ CPB ၏စီမံခန္႔ခြဲမႈကုိ ဘုရင္ႀကီးကုိယ္တုိင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္သည္။ CPB ၏ Share ပုိင္ဆုိင္မႈမ်ားကုိ ၁၉၇၀ စုႏွစ္မ်ားတြင္ စတင္ေရာင္းခ်ခဲ့သည္။ ပါ၀င္သည့္ရွယ္ရာမ်ားမွာ ထုိင္းစက္မႈလုပ္ငန္းႏွင့္ ေရနံဓါတုကြန္ယက္အုပ္စုႀကီး တြင္ အႀကီးဆုံးတခု ျဖစ္သည့္ Siam Cement ၊ အႀကီးဆုံးေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းႀကီးမ်ားထဲမွ တခု ျဖစ္သည့္ Christiani & Nielsen၊ အႀကီးဆုံး အာမခံကုမၸဏီႀကီးတခုျဖစ္သည့္ Deves Insurance အႀကီးဆုံးဘဏ္ႀကီးတခု ျဖစ္သည့္ Siam Commercial ဘဏ္ႏွင့္အႀကီးဆုံး တယ္လီဖုန္းဆက္သြယ္ ေရး လုပ္ငန္းႀကီးတခု ျဖစ္သည့္ Shin Corporation (Siam Commercial Bank တြင္အပ္ႏွံ ထားသည့္ CPB ၏ ဦးပုိင္မ်ားမွတဆင့္) တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။ CPB ၏ လက္ရွိစုစုေပါင္း ေစ်းကြက္တန္ဖုိးကုိ မသိရေသာ္လည္း အိမ္ေတာ္၏ဥစၥာဓနမွာ ခန္႔မွန္းေခ် အေမရိကန္ေဒၚလာ (၂) ဘီလ်ံမွ (၈) ဘီလ်ံ (ထုိင္းဘတ္ ၈၀-၃၀၀ဘီလ်ံ) ထိရွိႏုိင္သည္။ အျခား ကုမၸဏီေျမာက္မ်ားစြာလည္းရွိပါေသးသည္။ အက်ယ္ သိလုိပါက wikipedia တြင္ ရွာၾကည့္ႏုိင္ပါ သည္။)
ရွင္ဒိသာ
(Ref: Turning this crisis into an opportunity By Sulak Sivaraksa: Bangkokpost, 18 September , 2008)
Saturday, 18 October 2008
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
No comments :
Post a Comment