Saturday 8 October 2011

လူသားႏွင့္ မနာလိုမႈ - မိုးသီးဇြန္ ေဆြးေႏြးခ်က္ (Jealousy and human by Moethee)



လူသားႏွင့္ မနာလိုမႈ - မိုးသီးေဆြးေႏြးခ်က္
(Jealousy and human by Moethee)


Ko Sandah Aung ေထာက္ျပတဲ့ လူ႔သဘာ၀က အတူတူျဖစ္ေပမယ့္ instinct ကို express လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ယဥ္ေက်း မႈကိုလိုက္ၿပီး ကြဲတယ္လို႔ ethnology ဆိုတဲ့အခ်က္ကို စိတ္၀င္စားတယ္။
သတိျပဳဖို႔တခ်က္က ျမန္မာေတြက ပိုၿပီး မနာလို၀န္တိုၾကသလား၊ ညံ့သလား၊ ေတာ္သလား။ ပိုၿပီး သူေတာင္ေကာင္း ေတြလားဆိုတဲ့ ျပႆနာပါ။ ဒါကေတာ့ မုနသေဗဒ ကို ေသေသ ခ်ာ  ခ်ာ  ေလ့လာဖူးရင္ေတာ့ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ အားလံုးမွာ အတူတူေတြ ျဖစ္ေနတာကိုေတြ႔ရတယ္။

ယဥ္ေက်းမႈ ေစာခဲ့တဲ့ ပင္မျဖစ္ခဲ့တဲ့ Egypt နဲ ့ Roman Civilization မွာေရာ Hindi civilization မွာေရာ confusing civilization ေတြမွာ လူေတြရဲ႕ မနာလို၀န္တိုမႈေတြကို ေတြ႔ရတယ္။
ေရာမေခတ္ဘာသာေရးမွာ သမဗာေဒ၀ါ လို႔ လူသားကပူေဇာ္ခဲ့ရတဲ့ နတ္ဘုရားေဒ၀ါေတြေတာင္ မနာလို၀န္တိုမေတြ ျပည့္ႏွက္ေနတယ္ေလ။ ဇု ( Zeus)လို႔ေခၚတဲ့နတ္ အေပါင္းတို ့ရဲ အႀကီးမွဴးရဲ႕ မိဘုရားေခါင္ ဟာရာ (Hera) ဟာ နတ္ဖရားမ လိတို (leto)ကို ေသ ေလာက္ေအာင္မုန္းတယ္။ လိတို က ဇု နဲ ့ကိုယ္၀န္ရေတာ့ ကေလးမေမြးႏုိင္ေအာင္ကို လုပ္ၾကံခဲ့ေသးတယ္။ လိတိုမွ မဟုတ္ ဇုရဲ႕ အသည္းေလးေတြျဖစ္တဲ့ leto၊ Alisoto၊ Semele၊ lamia တို႔ကိုလဲ ဟာရာက အေသမုန္း။ အေသမုန္း။

ဆႏၵန္ဆင္မင္း ၀တၳဳထဲက စုဌသုဘဒါလို အခ်စ္မ်ိဳး။ အၿငိဳးတႀကီးနဲ႔ကို ၿပိဳင္ဖက္ကိုမုန္းတာမ်ိဳးေပါ့။ ခ်စ္သူရဲ အစြယ္ကို ေတာင္ျဖတ္၊ နားေဒါင္းလုပ္။ နားပန္ၿပီး လက္စားေခ်မိခဲ့မိ။ အျငိဳးတၾကီးနဲ ့ခ်စ္မုန္တိုင္းထ မိန္းမရိုင္းဘ၀ကိုခံယူခဲ့ရတာ မ်ဳိး။ ဦးပုညက -မုဆိုးတပိုင္းမိန္းမရိုင္းကို ငါမွာတိုင္းေျပာပါေလ  ဆိုျပီး ဆႏၵာန္ဆင္မင္း က မွာတဲ့ပံု ေရးဖြဲ ့ခဲ ့တယ္။


ဒီထက္ဆိုးတဲ့မနာလိုမႈ ဘာရိွမလဲဗ်ာ။Buddha Civilization မွာလဲ ျပည့္နက္လို႔ပါ။ ေဒ၀ဒတ္(ညီ)ျဖစ္သူက ဗုဒၶ(အကို) ျဖစ္သူကို ေက်ာက္တုန္းနဲ ့လိမ့္ခ်လုပ္ ၾကံဖို႔ႀကိဳးစားတဲ့ ေဒ၀ဒတ္ရဲ စိတ္ဓါတ္ဟာ မနာလိုမႈကအဓိကေပ့ါ။ ဒီသေဘာေတြဟာ ဟိုးမားရဲ႕ အီလီေယာဒ္နဲ႔ အိုဒက္စီ မဟာ ကဗ်ာရွည္ႀကီးေတြမွာ၊ ဟင္ဒီေတြရဲ႕ မဟာဘာရတဇတ္ေတာ္၊ ဟီေတာ္ပေဒသာနဲ႔ တရုပ္ေတြရဲ႕ Red Mention Dream ဝတၳဳရွည္ ၾကီးမွာ မနာလို၀န္တိုတဲ့ လူမေႏွာေတြကို ေတြ႔ရတယ္။ မနာလိုမႈက ျမန္မာ မွာပိုတယ္ရယ္လို ့ေျပာရခက္ပါတယ္။

ေျပာရဦးမယ္ဆုိရင္- ရိွတ္စပီးယားရဲ႕ ေအာ္သဲလို (Othello) ျပဇတ္ကျဖင့္ မနာလုိမႈကို အေျချပဳ တည္ေဆာက္ စံျပပံုႏိႈင္း စရာအျဖစ္ စာေပမွာျဖစ္ေနတံုး။ ဇာတ္ေကာင္တဦးျဖစ္တဲ့ Igao ဟာ သူထက္ငယ္တဲ့ Casscio ကို ေအာ္သဲလိုက ရာ ထူးတက္ေပးလိုက္တာကေနစၿပီး သူေလးစားခဲ့တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေအာသဲလိုကို အေပၚခံစားခ်က္ျဖစ္တယ္။ သူက မနာ လို ျဖစ္ေနတာကိုး။
ငယ္ငယ္က ႏွစ္သက္စြဲလန္းခဲ့တဲ့ စင္ဒရဲလားပံုျပင္၊ စႏိိုး၀ိႈက္တို႔ဟာ မနာလိုမႈရဲ႕ သားေကာင္းေတြဘ၀ က်ေရာက္ရပံုကို က်ေနာ္တို႔ မွ်ေ၀ခံစားခဲ့ၾကတယ္။ ေခတ္သစ္ဒစ္စေန ရုပ္ရွင္က Toy Story အထိ မနာလိုမႈဟာ လူသားမွာ အျမစ္တြဲဆြဲ ကပ္ေနတာကို ေဖၚထုတ္ထားၾကတယ္။လူသာမွာ
ကိန္း၀ပ္ေနတဲ့ မနာလိုမႈကို အသာထားဦး ဘာသာတရားေတြမွာေတာင္ မနာလိုမႈကို မထိမ္းခ်ဳပ္ႏိုင္ၾကဘူး။ ဘာသာတရားေတြထဲမွာမနာလိုမႈရိွတာကို Jealousy in religion ၀ီကီဒီပီဒီယား ၀က္ဆိုက္က ပညာရွင္တဦးတင္ျပထား တဲ့ ေဆာင္းပါးတပုဒ္ဟာျဖင့္ စိတ္၀င္စားဖို ့အေတာ္ေကာင္းပါတယ္။

 ဒီထဲက ဂ်ဴးဘာသာမွာ "Hear, Israel: Yahweh is our God; Yahweh is one." (Deuteronomy 6:4, World English Bible)ကို ၾကည့္ရင္ တဆူတည္းေသာ ဘုရားကို သာကိုးကြယ္ဖို႔ တိုက္တြန္းထားတယ္။ တျခားဘုရားေတြကိုးကြယ္တာကို မႀကိဳက္ဘူးတဲ့။ မနာလုိဘူးေပါ့။ ပညတ္ေတာ္ ဆယ္ပါးမွာ ခုလို ပြင့္ပြင့္လင္း ပဲ ေျပာထားတယ္။ 

"You shall not make for yourselves an idol, nor any image of anything that is in the heavens above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth: you shall not bow yourself down to them, nor serve them, for I, Yahweh your God, am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers on the children, on the third and on the fourth generation of those who hate me, and showing loving kindness to thousands of those who love me and keep my commandments." (Exodus 20:4-6, World English Bible)
အရူးအလုပ္မခံရေစနဲေဟာ့ဒီမိုးေအာက္ေျမျပင္မွာငါလိုဘုရားကလြဲလိုဘယ္သူကိုမွမကိုးကြယ္ရဘူးလိုဆိုတယ္။ ကိုယ္ကိုယံုၾကည္လွပါျခည္ရဲ ့ဆိုေသာအႏွီးလူသားဟာ၊သူမ်ားေတြကိုလဲကိုးကြယ္တယ္ဆိုတာသိေတာ့မနလိုျဖစ္သေပါ့။ တကယ္က ဘာျဖစ္ရမတံုး။ကိုယ္ကိုကိုယ္ယံုၾကည္ခ်က္ရိွဖို ့ပဲအေရးၾကီးဆံုးမဟုတ္လား။ဒါေပမဲ့ ဘုရားဆိုေတာ့ လူသားက မေ၀ဖန္ရဲေပဘူး။ ဒါအျပင္ငါသည္မနာလိုမႈရိွေသာဘုရားပင္တည္း၊ I am a jealous god လို႔ ေတာင္ဆိုထားပါတယ္။
အႏွီး ခရစ္ရန္ယ်ဥ္ေက်း ( Christand ) နဲ့ ဂ်ဴဒစ္ဇင္ယ်ဥ္ေက်းမႈေတြပင္မက အစၥလန္ယ်ဥ္ေက်းမႈ ( Islamic Civilization)  ေတြမွာလဲ မနာလိုမႈကရိွတယ္။ ဒါကို မူစလင္ပညာရိွေတြကေဖၚထုတ္ျပပါတယ္။
According to some Muslim scholars being jealous is akin to being displeased with what God has given and not given to certain people. Thus, these scholars advise dealing with jealousy by being grateful (shukr) for what one has, and being patient (sabr) while waiting for what one desires.  လူတေယာက္နဲ ့တေယာက္ၾကီးပြားပံုမတူၾကဘူး။ အက်ိဳးေပးပံုမတူဘူး။ ဒီေတာ့မနာလိုျဖစ္ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္မူစလင္ ဘာသာေရးဆရာေတြက ဘုရားသခင္ရဲ ေက်းဇူးေတာ္-   စုခရုဖ္ ( Shukr)   သိၾက။ သည္းခံမႈတရား- ဆာဗ္ဘ္ sabr ကိုလက္ကိုင္ျပဳၾကလို ့တိုက္တြန္းရေတာ့တယ္။ ဒီအခ်က္ အစၥလန္းလူအဖြဲ ့စညး္မႈ မနာလိုမႈဟာ သဘာ၀တရားတခုလို တည္ ရိွေနတယ္ဆိုတာကို ျပသေနတာျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒီလိုဘာသာေရးနဲ ့လူမႈေရးမွာ မနာလိုမႈေတြ ကိန္း၀ပ္ခဲ့တဲ ့လူဖြဲ ့စည္းေတြမွာဘာေၾကာင့္ နိင္ငံေတာ္ေတြဟာဖြင့္ျဖိဳးတိုးတက္လာပါသလဲ။ လူအဖြဲ ့စည္းဟာ ခ်မ္းသားၾကီးပြားလာပါသလဲ။ ဒီမိုကေရစီဟာ စည္ပင္ဖြင့္ျဖိဳးလာခဲ့ပါသလဲ။  အေျဖကရွင္းပါတယ္။ လူအဖြဲ ့စည္းမွာ နိင္ငံေရး နဲ စီးပြားေရး အစြမ္းကုန္ ဖြင့္ျဖိဳးလာတယ္။ အေျခခံၾကတဲ့ နိင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြက စီးပြားရးကို
အစြမ္းကုန္ဖြင့္ျဖိဳးေစတယ္ ။ အသီးအပြင့္ကေတာ့ ပိုမိုလစ္ဘရယ္ၾကတဲ့လူေလာကကိုတည္ေဆာက္လာနိင္တယ္။ ဒါကမနာလိုမႈကိုထိမ္းသိမ္းလာနိင္တယ္။ ပစၥည္းဥစၥာတိုးတက္မႈက လူသားကိုေနရာတိုင္းမွာ ယံုၾကည္မႈျဖစ္လာေစတယ္။ လူမႈဆက္ဆံေရးမွာ စိတ္ဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲအျခခံၾကေနဦး ဘာသာေရးထက္ လက္ေတြလူမႈဘ၀ေတြမွာ ရုပ္၀တၱဳဖြင့္ျဖိဳးတိုးတက္သလား၊ မတိုးတက္ဘူးလားက လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္အသီးသီးမွာ စံႏႈန္း ျပကရိယာ (  Parameter )  တခုျဖစ္ေနေသးလို ့ပါပဲ။ 


တိတိက်က်ေျပာရရင္စီးပြားေရးဖြင့္ျဖိဳးမႈကလူမႈဆက္ဆံေရးကိုေျပာင္းလဲလာတယ္။ ယံုၾကည္မႈေတြရိွလာေစတယ္။ ပီနန္ဆရာေတာ္ၾကီးက ေလာဘကို ပစၥည္းနဲ ့ ပဲသတ္လို ့ ရတယ္ကြဟုတခါက က်ေနာ္ကိုမိန္ ့ၾကားဘူးတယ္။ သူရဲ ့ အယူဆက ဘုရားေဟာနဲ ့ဖီလာေနေကာင္းေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ဒါဟာ ျဖစ္ေနတယ္။ ဆင္းရဲလြန္းတဲ့လူအဖြဲ ့စည္းမွာ အစားတလုပ္အတြက္မနာလိုဂံုတိုက္မႈေတြပိုမ်ားပါတယ္။ က်င့္၀တ္ အမွတ္ ့ဟာ စား၀တ္ေနေရး၊ဲ့  အသက္ရွင္ရပ္တည္ေရးဆိုတ စိန္ေခၚမႈက ၾကီးလာတာနဲ ့အမ်ွ လူဂုဏ္သိကၡာ မ်ဥ္းေအာက္မွာ ရိွေနေတာ့တာပါပဲ။ လူနဲ ့တရိစၦာန္ က်င့္၀တ္အမွတ္ေပးဇယားမွာ အထက္ေအာက္ အျပန္အလွန္ တည္ရိွမႈေတြရိွခဲ့ပါတယ္။ 

 ဘုရင္ေနာင္ေက်ာ္ထင္အေနာ္ရထာ ဦးေဆာင္တဲ့ဟံသာ၀တီ ေခတ္ မွာ ယိုးဒယားတေယာက္ဟာ ဟံသာ၀တီနိင္ငံသာ (    Citizen of Hongsawade) ျဖစ္ျခင္ၾကတယ္။  ဒါကို ထိုင္းလူမ်ိဳး ဒါရိုက္တာ ခ်ာတီခ်ာလန္ ယုကိုင္ (Chatreechalerm Yukol) ရို္က္ကူးတဲ့   Kingdom of War  (လက္နက္နိင္ငံေတာ္)
ရုပ္ရွင္မွာယိုးဒယားတေယာက္ကထိုင္းတမ်ိဳးသားလံုးေဘးဒုကၡရင္ဆိုင္ရခ်ိန္မွာေတာင္သူအတြက္ဟံသာ၀တီမွာ နိင္ငံသားအျဖစ္အသိမွတ္ျပဳ ခြင့္ရခဲ့မႈက ပိုအေရးၾကီးေနတယ္။ 

ခုေခတ္ ထိုင္း၊ ဂ်ပန္၊ စကၤပူမွာ ျမန္မာ ေတြေနထိုင္ခြင့္ရဖို အတြက္ ၾကိဳးပန္းေနၾကရသလိုေပါ့။ အေမရိကန္နိင္ငံမွာေနထိုင္နိင္ဖို ့မုသာ၀ါဒ ကိုအနည္းနဲ ့အမ်ား  က်ဴးလြန္းခဲ့ၾကရသလိုမ်ိုးေပါ့။
မနာလိုမႈအေပါင္းကမလံုျခံဳမႈကလာတာဆိုတာကိုစိတ္ပညာရွင္ေတြတညီတညြတ္အသိမွတ္ျပဳထားၾကတဲ့အတြက္
ဟိုးေခတ္ကဗမာတေယာက္ နဲ ့ဒီေန ့ေခတ္ဗမာတေယာက္ရဲ ့မနာလိုမႈကပိုမိုၾကီးထြားလာျပီ။ ဟိုေခတ္ကဗမာတေယာက္လို ဒီေခတ္ျမန္မာ နိင္ငံသားတေယာက္ဟာ ဘာေၾကာင့္လံုျခံဳမႈမရိွေတာ့ဘူးဆိုတာကို အထူးရွင္းေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သတိေပးသလိုျဖစ္လာေတာ့တာေပါ့။ သူက အခ်ိန္ မတၱာ (Time Matter )  ကြာဟမႈကိုေတာ့ သတိျပဳမိပံုမရခဲ့ပါဘူး။ 

က်ေနာ္ျမင္တဲ့ အယူဆကေတာ့လူအဖြဲ႔စည္းက အၾကပ္တည္းႀကီးမားေနတဲ့ကာလမွာ လူဟာ ပိုၿပီး တရိစာၦန္စိတ္(မနာလိုမႈ) ျဖစ္လာတာကိုေတြ႔ရတယ္။ လူလူခ်င္း ပိုၿပီးမနာလို ၀န္တို ျငဴစူမႈေတြဟာျဖင့္ ရိွသေပါ့။ မနာလိုစိတ္က သိမ္ငယ္စိတ္ကိုအေျခခံလာတာပါ။ ဦးေန၀င္း၊ ဗိုလ္သန္းေရႊတို႔မွာ ဒီစိတ္အႀကီးမားဆံုးရိွေနတယ္လို႔ က်ေနာ္ ယူဆတယ္။ မနာလိုမႈဟာ လူတေယာက္ အၾကပ္ဆိုက္ခ်ိန္ ကာတခု (Crisis) မွာေပၚလာတယ္။ ဒါကိုသတိျပဳၿပီးေက်ာ္လြားနိင္ဖို႔။ အေသြးသားမွာပါလာတဲ့ လူသားရဲ႕ ေရာဂါျဖစ္ တယ္ဆိုတာကို သတိျပဳႏိုင္ရင္ျဖင့္ အေရးေတာ္ပံုကာလမွာ ေက်ာ္လႊားႏုိင္မယ္လို႔ ယူဆမိတာပါပဲ။ မနာလိုမႈကို ကုစား ႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းတခုကေတာ့ ဗုဒၶရဲ႕သင္ၾကားခ်က္တခုျဖစ္တဲ့ ေမတၱာပို႔နည္းကေတာ့ျဖင့္ သက္သာေစႏုိင္တယ္လို႔ အၾကံျပဳခ်င္တယ္။ ေပ်ာက္ကင္းႏိုင္ဖို႔ဆိုတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေရာဂါအႏုအအရင့္ေပၚမွာ မူတည္မယ္လို႔ေတာ့ထင္ တယ္။


မိုးသီးဇြန္

4 comments :

Anonymous said...

ကိုမိုးသီး
ခင္ဗ်ားရဲ့ေဆာင္းပါးဖတ္ရေတာ့ က်ေနာ္အျမင္ကေတာ့ မနာလို မွဳဆိုတာ ျပည္ပေရာက္အတိုက္ ခံေတြကို သြားျမင္တယ္။ တရုပ္ ျပည္ စီးပြါးေရးေျပာင္းလဲခဲ့ေပမယ့္ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းနဲ့ ႏိုင္ငံေရး ေပၚလစီ မေျပာင္းခဲ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အခု စီးပြါးေရးေအာင္ျမင္လာတဲ့ အခါမွာေတာ့ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းမွာ အခု အားလုံးပညာတတ္ေတြ ၀င္ေနရာယူလာၾကတာေတြ ့ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္စီးပြါးေရး ဖြင့္ ေပးလိုက္ျပီးရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရးက မေျပာင္းလဲလို့မရဘူးလို ့ထင္တာ ဘဲ။ အေမစု အခုေပါင္းစည္းကူ ညီမွဳအေပၚကို ၀ိုင္းျပီး အျပစ္ တင္ေနၾကသူေတြမေစာလြန္းဘူး လားလို ့။ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသား မလႊတ္ေသးဘူး၊ စာနယ္ဇင္းလြတ္ လပ္ခြင့္မရွိေသးဘူးဆိုတာမွန္ ေပ မယ့္ အျပဳသေဘာေဆာင္တာ ေတြကေတာ့ ဦးေန၀င္းလက္ထက္ သန္းေရႊလက္ထက္နဲ့ မတူသလို ဘဲ ေစာင့္ၾကည့္ဘို့ေတာ့ လိုေသးတယ္ထင္တယ္။ တဘက္မွာ အာဆီယံ ကိုဗမာျပည္မွာ က်င္းပေစခ်င္တဲ့ စိတ္ရွိလို ့လုပ္တယ္ဆိုတဲ့ သံသယေတာ့ရွိေနပါတယ္။ အေမစု ကိုေတာ့ က်ေနာ္ယုံၾကည္တယ္။ သူဟာ ႏိုင္ငံေရး အျမတ္ထုပ္ခ်င္ တဲ့ စိတ္လုံး၀မရွိတဲ့သူပါ။ ေနာက္သတင္းေတြအမွားေတြ ျဖန့္ခ်ီေနတါက စစ္အစိုးရရဲ့ လုပ္ ရပ္နဲ့ သြားတူေနတယ္။ က်ေနာ္တို ့မွာ ႏိုင္ငံတြင္းမွာတုန္းက သူတို ့သတင္းမွားေတြအေပၚ အေမွာင္ တိုက္ထဲေနခဲ့ရတယ္။ အခု ျပည္ပ သတင္းဌာနေတြကလည္း အခု ေဆာင္းပါးထဲေရးထားတဲ့ မနာလိုမွဳလိုမ်ိဳးဘဲ .. ဦးစိန္ေက်ာ္လိွဳင္သတင္းကို ေသခ်ာမသိဘဲေရးတာျဖစ္ ေနတယ္။ ေနာက္ဆို က်ေနာ္တို ့ မွာ ဘယ္သူ ့သတင္းယုံရလဲ ဆိုတာမ်ိဳးျဖစ္ေစတယ္။ ျပည္ပ သတင္းဌာန ေတြကို ယုံၾကည္ မွဳအျပည့္အ၀ထားေစခ်င္တယ္။

Anonymous said...

ကိုမိုးသီးစာေတြက ခုေနာက္ပုိငး္ ေကာငး္လာတယ္ဗ် ပိုပီးသိမ္ေမြ ့လာတယ္။

Anonymous said...

ႀကဳိက္တယ္ ကုုိမုုိးသီး. အေရးအသားေတြဟာ အသက္အရြယ္အရ ပုုိရင့္က်က္လာတယ္။

Anonymous said...

i still don't get what he was trying to say?

Ko moe thee.], you want to say Thai prime minister yin luck jealous of daw su kyi? coz she didn't go and meet the lady?

Say it loud if you mean it.