Friday 17 May 2013

ျမန္မာသမၼတ၏ အေမရိကခရီးစဥ္ – သန္းစိုး(ေဘာဂေဗဒ)
May 17, 2013 | Posted in အေတြးအျမင္ | No comments
ႏိုင္ငံတကာ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အာရွ၏ ႏိုင္ငံျခားကုန္သြယ္မႈ မွတ္တမ္းမ်ား…ေၾကာင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အစိုးရက ေပးေသာကုန္သြယ္မႈ အထူးအခြင့္အေရးေပး ႏိုင္ငံ (Most Favoired Nation-MFN) ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈ ေျဖေလွ်ာ့ေရးဆိုင္ရာ အထူးအခြင့္အေရး (Generalized System of Preference – GSP) မ်ား၏ ေက်းဇူးမကင္းသည့္ သာဓက မ်ားစြာရွိခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးတြင္ အက်ဳိးစီးပြားအေပၚ အေျခခံ တည္ေဆာက္ေသာ္လည္း ႏွစ္ဖက္အက်ဳိးစီးပြား ရေစေသာ ကုန္သြယ္မႈအခြင့္ အလမ္းမ်ားက ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ပိုမိုတြန္းတင္ ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အစတြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ား အေနႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရး ေျဖေလွ်ာ့မႈေၾကာင့္ အခြန္အခ သက္သာေသာ (Low Tariff) ေဈးကြက္ပမာဏႀကီးသည့္ အေမရိကႏွင့္ အီးယူႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ၄င္းတို႔၏ ျပည္တြင္းထုတ္ကုန္ (Products) မ်ား တင္ပို႔လိုၾကသည္။ အျခားတစ္ဖက္တြင္ ျဖစ္သည့္ အေမရိကႏွင့္ အီးယူ အေနႏွင့္လည္း ဖြံ႕ ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံမ်ား၏ ထုတ္ကုန္ (Products) မ်ားထက္ ႏိႈင္းယွဥ္ ေဈးႏႈန္းသက္သာမႈေၾကာင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ထုတ္ကုန္မ်ားကို တင္သြင္း လိုၾကသည္။ အေနာက္၏ ႏိုင္ငံေရးေမွ်ာ့ႀကိဳးသည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး အေပၚအေျချပဳၿပီး ဒီပလိုေမစီကို အေလွ်ာ့အတင္း လုပ္ၾကသည္။
အဆိုပါ ဒီပလိုေမစီမွာ စီးပြားေရးကို အေျခခံျခင္းေလာ၊ ႏိုင္ငံေရးကို အေျခခံျခင္းေလာ၊ စနစ္အေပၚ အေျခခံျခင္းေလာ ဆိုသည္မွာ သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံ၏ ျဖစ္တည္မႈ ေပၚမူတည္သည္။ တစ္နည္းဆိုေသာ္ ကုန္သြယ္ေရးကို အေျခခံမည္ေလာ၊ ႏ်ဴကလီးယားကို အေျခခံမည္ေလာ၊ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကို အေျခခံမည္ေလာဟု ဆိုလိုရင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအကူအညီေပးေရး ျဖစ္စဥ္တြင္ ယူတတ္ရန္ လိုသလို ထိုရလာေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ား ကိုလည္း အသံုးခ်တတ္ရန္ လိုသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာစီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အရွိန္ယူ လမ္းေၾကာင္းအတြင္း ၂၀၁၅ တြင္ ျဖစ္တည္လာမည့္ အာဆီယံ AEC (ASEAN Economics Community) ေၾကာင့္ လက္လြတ္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ၊ ကုန္သြယ္မႈ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ႀကိဳတင္ျမင္ထားရန္ လိုအပ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္၏ အာရွအတြက္ ကုန္သြယ္မႈ အထူးအခြင့္အလမ္းေပး ျဖစ္ရပ္မ်ား ဆိုခဲ့ပါ အခြင့္အလမ္းမ်ားသည္ အာရွႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အေျခအေန အမ်ဳိးမ်ဳိးေပၚမူတည္ၿပီး ေျဖေလွ်ာ့ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
၁၉၈၀တြင္ တ႐ုတ္သည္ အေမရိကန္တို႔၏ ကုန္သြယ္မႈအထူး အခြင့္အေရးေပး ႏိုင္ငံအဆင့္ကို စတင္ ရရွိသည္။ ထိုမွ တ႐ုတ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အရွိန္ျမင့္လာၿပီး ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ တိန္ယန္မင္ အေရးအခင္းေၾကာင့္ အထစ္အေငါ့ ျဖစ္ခဲ့ေသးသည္။ သမၼတ စီနီယာ ေဂ်ာ့ဘြတ္ရွ္ႏွင့္ အေမရိကန္၏ လိုအပ္ခ်က္မွာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး စံႏႈန္းမ်ားအေပၚ အေၾကာင္းျပသည္။ သမၼတကလင္တန္ လက္ထက္ထိ အေမရိကန္-တ႐ုတ္ ကုန္သြယ္ေရးသည္ အဆိုပါတိန္ယန္မင္ အေရးအခင္း ေၾကာင့္ ပူးတံုခြာတံုျဖင့္ပင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္ေရး လွည့္ပတ္ခဲ့သည္။ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံကို ကုန္သြယ္မႈအထူး အခြင့္အေရးေပး ႏိုင္ငံအျဖစ္ အေမရိကန္က သတ္မွတ္ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈ ျမႇင့္တင္ ေပးခဲ့သည္။ ဗီယက္နမ္ အခြင့္အေရးသည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး စံႏႈန္းမ်ားထက္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ အတိတ္ဒဏ္ရာဆိုး ေျဖေလွ်ာ့ ေရးေပၚတြင္ အေလးကဲခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္၏ သမိုင္းဒဏ္ရာကို ကုန္သြယ္မႈ အခြင့္အေရးေပးျခင္း၊ ႏိုင္ငံတကာ ဘ႑ာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ေဂါပကလုပ္ခဲ့ျခင္း တို႔ျဖင့္ ကုစားခဲ့သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသို႔ တင္ပို႔ေသာ ဗီယက္နမ္ ပို႔ကုန္မ်ားအေနႏွင့္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၅၄ ဒသမ ၀ သန္း ၁၉၉၅ မွာ ေဒၚလာ ၂၂၇ ဒသမ ၈ သန္း၊ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚလာ ၃၃၇ ဒသမ ၆ သန္း၊ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚလာ ၄၀၇ ဒသမ ၁ သန္း၊ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ၅၈၈ ဒသမ ၇ သန္းအထိ ႏွစ္စဥ္မွန္မွန္ တိုုးတက္သြားခဲ့သည္။ အေမရိကအေနႏွင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၅ ရက္ေန႔တြင္ ကေမၻာဒီးယား ႏိုင္ငံကို ကုန္သြယ္မႈအထူး အခြင့္အေရးေပး ႏိုင္ငံအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။
ထိုအခြင့္အေရးေၾကာင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသို႔ တင္ပို႔ေသာ ကေမၻာဒီးယားႏိုင္ငံ ပို႔ကုန္မ်ားသည္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄ ဒသမ ၂ သန္း၊ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္တြင္ ၁၀၂ ဒသမ ၉ သန္း၊ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ တြင္ ၁၃၄ ဒသမ ၃ သန္းအထိ ထိုးတက္သြားခဲ့သည္။ ကေမၻာဒီးယား အဝတ္အထည္ လုပ္ငန္းမ်ားမွာ အက်ဳိးအျမတ္မ်ားစြာ ျဖစ္ထြန္းခဲ့သည္။ ထိုရရွိထားသည့္ အခြင့္အေရးေၾကာင့္ ေဟာင္ေကာင္၊ ထိုင္ဝမ္၊ မေလးရွား၊ ေတာင္ကိုရီးယား၊ စင္ကာပူႏိုင္ငံမ်ားရွိ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူ မ်ား၏ အထည္ခ်ဳပ္ စက္႐ံု ၂၇၀ အထိ ကေမၻာဒီးယားႏိုင္ငံ အတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာၿပီး အေမရိကား၏ ကုန္သြယ္မႈ အခြင့္အေရးကို အရယူခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္မ်ား ကာလအတြင္း အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္သည့္ ထိုင္း၊ မေလးရွား၊ စင္ကာပူႏိုင္ငံ တို႔သည္လည္း အေမရိက၏ ကုန္သြယ္ေရး အခြင့္အေရးေပးသည့္ ေပၚလစီ ႏွစ္ရပ္ႏွင့္ အျခား အေထာက္အပံ့မ်ားကို ရယူခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္ မွတ္တမ္းမ်ားရွိခဲ့သည္။
အာရွႏိုင္ငံမ်ား၏ ဂ်ီဒီပီတိုးတက္မႈ အခ်ဳိးတြင္ အဆိုပါကုန္သြယ္မႈ အခြင့္အေရး ႏွစ္ရပ္ေၾကာင့္ မ်ားစြာဖြံ႕ ၿဖိဳးလာေၾကာင္း အေရွ႕ေတာင္အာရွ- အေမရိကန္ ကုန္သြယ္ေရး မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ အေမရိကန္ကေပးေသာ ကုန္သြယ္ေရး၊ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ ပံ့ပိုးမႈ မ်ားတြင္ အာရွႏိုင္ငံမ်ား၏ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနိမ့္က် ႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ WTO စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းႏွင့္ အညီေပးခဲ့ေသာ မေလးရွားႏွင့္ စင္ကာပူႏိုင္ငံ၊ ဂုဏ္သိကၡာ အေၾကာင္းျပခဲ့ ေသာ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ အေၾကာင္းျပေသာ ကေမၻာဒီးယားႏွင့္ ကြန္ျမဴနစ္ရန္ အေၾကာင္းျပေသာ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔၏ အျဖစ္အပ်က္မ်ားက ရွိခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ အားျဖင့္၊ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ လြတ္လပ္မႈအားျဖင့္ အေၾကာင္းျပရန္ ခိုင္လံုသည့္ အေထာက္အထား နည္းလာၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေမရိကားက နားလည္မႈေပးရန္ အဆင့္ကို ေရာက္ရွိလာၿပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာအစိုးရ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ျမန္မာအစိုးရ၏ အေမရိကန္ခရီးစဥ္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ အျခားအခြင့္အလမ္းမ်ား အတြက္ ေပၚလစီခ်မွတ္ေရးတြင္ ရရွိႏိုင္သည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို အေလးေပး ေဆြးေႏြးရန္ ျမန္မာဘက္က ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးအေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား ထင္ရွားစြာရွိေနၿပီျဖစ္ သည္။ ကုန္သြယ္မႈအျပင္ ႏိုင္ငံတကာေငြေၾကး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေထာက္ပံ့မႈႏွင့္ အာမခံ ေပးႏိုင္သည့္ အေျခအေနတြင္ ရပ္တည္ေပးရန္ တာဝန္တစ္ရပ္ ရွိလာသည္ဟု သံုးသပ္ရမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာဘက္က ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိေသာ ျပည္တြင္းအခင္းအက်င္း မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။
(၁) ဒီမိုကရက္တစ္ အခင္းအက်င္းျဖင့္ တိုင္းတာပါက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ ၈၈ မ်ဳိးဆက္ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား အားလံုး လႊတ္ေပးခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
(၂) ပါတီႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းျဖင့္ တိုင္းမည္ဆိုပါက ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေပးခဲ့ၿပီး NLD အမတ္မ်ားကို လႊတ္ေတာ္ အတြင္းသို႔ ေခၚေဆာင္ခြင့္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား တည္ေထာင္ခြင့္ ျပဳထားဆဲ ျဖစ္သည္။
(၃) လူ႔အခြင့္အေရး ေပတံျဖင့္ တိုင္းမည္ဆိုပါက အလုပ္သမား ဆႏၵျပမႈမ်ား၊ ေျမယာအဓမၼ သိမ္းဆည္းျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး ဆႏၵျပမႈမ်ားကို ဥပေဒျဖင့္ ထိန္းကြပ္ ထားေသာ္လည္း အထိုက္အေလ်ာက္ ခြင့္ျပဳထားျခင္း၊ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အစိုးရခြင့္ျပဳခ်က္ မလိုဘဲ ေဆာင္ရြက္ ေနသည္ကို ခြင့္ျပဳထားသည္။
(၄) မီဒီယာလြတ္လပ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး စာေပစိစစ္ေရးကို ဖ်က္္သိမ္း ၿပီး သမၼတကို တရားစြဲႏိုင္သည္ ဆိုသည့္ သတင္းမ်ားပင္ ေဖာ္ျပႏိုင္ခြင့္ ရွိလာၿပီး ျဖစ္သည္။ (အာရွႏိုင္ငံ အခ်ဳိ႕တြင္ပင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္အေပၚ တရားစြဲဆိုျခင္း မ်ားကို မီဒီယာတြင္ ေဖာ္ျပခြင့္ မျပဳၾကေသးေပ။
(၅) အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရား ျဖစ္စဥ္ကိုလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ရန္ႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လမ္းစဥ္ေလးရပ္ျဖင့္ ကတိျပဳထားၿပီးျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ သမၼတ၏ ခရီးစဥ္၌ လိုက္ပါသြားၾကမည့္ သူမ်ားတြင္ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးမ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ား၊ သက္ဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ား၊ တတ္သိကြၽမ္းက်င္သူမ်ား အေနႏွင့္ အေမရိကန္ အစိုးရႏွင့္ ေဆြးေႏြးရာတြင္ မည္သည့္ေပၚလစီကို ဦးစားေပးေရြးခ်ယ္မည္ ဆိုသည္ကို ကနဦး စီစဥ္ထားရန္ လိုအပ္သည္။
ျမန္မာအစိုးရက ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္း ေလးရပ္တြင္ အေမရိကန္ အစိုးရကလည္းေကာင္း၊ အေမရိကန္အစိုးရက ဖြင့္ေပးလိုက္ေသာ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္း၊ ေငြေၾကး အကူအညီမ်ား ထံမွလည္းေကာင္း မည္သည့္ပံုစံျဖင့္ ရရွိႏိုင္သည္၊ ရရွိထိုက္ သည္ကို အခ်က္အလက္က်က် တင္ျပႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည္။ အေမရိကန္အစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္သို႔အိတ္ဖြင့္ေပးစာ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး အေမရိကန္အစိုးရ အဆက္ဆက္ ခ်မွတ္ခဲ့သည္ကို ခုႏွစ္အလိုက္ ေဖာ္ျပရလွ်င္၊ ၁၉၉၀၊ ၁၉၉၆၊ ၁၉၉၇၊ ၂၀၀၃၊ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တို႔ ျဖစ္ၿပီး ဥပေဒအဆင့္ျဖင့္ ေဖာ္ျပရလွ်င္ ျပည္ေထာင္စု ဥပေဒျဖင့္ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈ၊ သမၼတ၏ ဥပေဒကဲ႔သို႔ အာဏာတည္ခဲ့ေသာ အမိန္႔၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြက္ သီးျခားျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒတို႔ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ဥပေဒ မ်ား၊ အမိန္႔မ်ားကို ဖ်က္သိမ္း ခဲ့ေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕မွာ က်န္ရွိေနေသးသည္။ ျမန္မာအစိုးရ၏ အံ့ၾသေလာက္ဖြယ္ျဖစ္ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအား အီးယူ အပါအဝင္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္း မ်ားကပင္ ခ်ီးက်ဴးေထာမနာ ျပဳေနေသာ အခါသမယ၌ က်န္ရွိေနေသးေသာ ျပည္တြင္း အက်ပ္အတည္း အခ်ဳိ႕ျဖင့္ အေမရိကန္၏ ဒီပလိုေမစီ ကစားမႈကို ေဈးကိုင္ထားေနပါက ျမန္မာ၏ စီးပြားေရး အခြင့္အလမ္းမ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ အေျခခံစီးပြားေရး ဘဝမွာ ျမင့္တက္လာရန္ရွိေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ား ရွာေတြ႔ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လက္တင္အေမရိက၊ ပစိဖိတ္အာရွ၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးစ ကနဦး ကာလမ်ား၌ အေမရိကန္၏ ႏိုင္ငံေရးအားျဖင့္ ေထာက္ခံမႈ၊ စီးပြားေရး အားျဖင့္ ပံ့ပိုးမႈျဖစ္စဥ္မ်ား အေပၚ ျမန္မာအစိုးရအေနႏွင့္ ေထာက္ျပရန္ အေၾကာင္းမ်ားစြာ ရွိသည္။ ျမန္မာ-အေမရိကန္ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႏုိင္ငံေရး အလႊာတြင္ ထဲထဲဝင္ဝင္ တည္ေဆာက္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။
ကနဦးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား အေနျဖင့္ မစၥတာဒဲရစ္မစ္ခ်ယ္ကုိ အေမရိကန္ ညႇိႏႈိင္းေရးမွဴး ခန္႔အပ္ျခင္းႏွင့္ သံအမတ္ႀကီး ခန္႔အပ္မႈ၊ အထက္လႊတ္ေတာ္အမတ္ ဂြၽန္မက္ကိန္း လာေရာက္ လည္ပတ္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ဟီလာရီကလင္တန္ လာေရာက္ျခင္း၊ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ သမၼတအုိဘားမား လာေရာက္ျခင္း တုိ႔ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ႏုိင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ဟီလာရီကလင္တန္ ခရီးစဥ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ရန္ ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီ မ်ားရရန္ ေဆာင္ရြက္ေပးမည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ယခုတစ္ဖန္ ျမန္မာႏုိင္ငံဆုိင္ရာ အေမရိကန္ သံအမတ္ႀကီး ဒဲရစ္မစ္ခ်ယ္ က ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ႐ုံးခြဲတြင္ ေမလ ၆ရက္ေန႔ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရး ကနဦး ေဆြးေႏြးပြဲ၌ ျမန္မာ့လယ္သမားမ်ား အတြက္ Soft Loan (ကာလရွည္ အတုိးနည္းေခ်းေငြ) မ်ား ပံ့ပုိးေပးမည္ဟု ေျပာၾကားသြားခဲ့သည္။
အေမရိကန္ ႏုိင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးႏွင့္ အစုိးရကုိယ္စားလွယ္ မ်ားက ထုိကဲ႔သုိ႔ တစ္ဦးခ်င္း သေဘာထားမ်ားျဖင့္ မီဒီယာမ်ားတြင္ ေတြ႔ေနရေသာ္လည္း လက္ေတြ႔ လုိအပ္ေနသည္မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ဒဏ္ခတ္ ပိတ္ဆုိ႔ထားေသာ ဥပေဒေလးခု၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ အတြက္ သီးျခားျပ႒ာန္းေသာ ဥပေဒကဲ႔သို႔ အာဏာတည္ေသာ သမၼတ၏ အမိန္႔တုိ႔ကုိ ပယ္ဖ်က္ေပးရန္ ပုိမုိလုိလားလ်က္ ရွိသည္။ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈအပုိင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး အေမရိကန္အစုိးရ ေျဖေလွ်ာ့ေပးရန္လုိေသာ အခ်က္မ်ားမွာ (၁) ႏွစ္ႏုိင္ငံကုန္သြယ္မႈ အခြင့္အေရး ေပးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးရန္၊ (၂) ႀကဳိတင္ ကတိခံခဲ့ေသာ SME ေထာက္ပံ့ေရး လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ဘ႑ာေရး အားျဖည့္ေပးရန္၊ (၃) အေမရိကန္အစုိးရ မီးစိမ္းျပ လုိက္႐ုံျဖင့္ ျမန္မာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈအတြက္ က်ခံသုံးစြဲမည့္ ေငြေၾကးမ်ားကို ႏုိင္ငံတကာဘ႑ာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အားလုံးက အကူအညီေပးေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ထဲထဲဝင္ဝင္ ကူညီေပးရန္တုိ႔ ျဖစ္သည္။ သန္း ၆၀ အတြက္ အေမရိကန္၏ ႏုိင္ငံျခားေရးရာ ေပၚလစီသည္ သက္ဆုိင္ရာႏုိင္ငံ အလုိက္ မူဝါဒအမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိသည္ျဖစ္ရာ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ တစ္နည္းတစ္ဖုံ ဆန္းသစ္ရန္ လုိအပ္သည္။
တစ္စုံတစ္ရာ စီးပြားေရး အသီးအပြင့္ အတုိင္းအတာအထိ ျမန္မာ့အေျခခံ Level အေနႏွင့္ ေစာင့္ဆုိင္းရန္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ ရွိေသာ္လည္း ႏုိင္ငံတကာက ပံ့ပုိးရမည့္ ေပၚလစီမ်ားမွာမူ ေဈးဆစ္ရန္ မသင့္ေတာ့ေပ။ အစုိးရ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ တစ္နံတစ္လ်ား အားလုံးခံစားရမည္ မဟုတ္ေသာ္လည္း ေရရွည္ မဟာဗ်ဴဟာအတြက္ ျမန္မာအစုိးရကုိ အေပးအယူ လုပ္ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာျပည္သူ သန္း ၆၀အတြက္ တစ္စုံတစ္ရာ အစီအစဥ္မ်ား ရွိေနသင့္သည္။

သန္းစိုး(ေဘာဂေဗဒ)

No comments :