Thursday, 16 July 2009

ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံ (၇) မ်ိဳး

၁။ Authoritarian


ဒီေခါင္းေဆာင္မ်ိဳးက လူထုကို ဘာေတြလုပ္ပါ၊ ဘယ္လုိလုပ္ပါလို႔ အမိန္႔ေပးတတ္ပါတယ္။ ဆံုးျဖတ္စရာ ကိစၥေတြကိုလည္း သူတစ္ဦးတည္း သေဘာနဲ႔ပဲ ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။ လူထုက သူေျပာတာ၊ သူဆံုးျဖတ္တာေတြကို လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ ဒီေခါင္းေဆာင္မ်ိဳးက သူ႔လက္ေအာက္ ၀န္ထမ္းေတြကိုလည္း မယံုႀကည္ပါဘူး။ ျပီးေတာ့ တျခားသူေတြရဲ႕ အယူအဆ သေဘာထားေတြကို လည္း ဘယ္ေတာ့မွ ေမးေလ့ မရွိပါဘူး။

ေကာင္းက်ိဳး---- အေရးေပၚကိစၥေတြနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရတဲ့အခါ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ခ်မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။

ဆုိးက်ိဳး------- ျပည္သူေတြမွာ မိမိတို႔အတြက္ မိမိတို႔ဘာသာ ေတြးေခၚစဥ္းစားခြင့္၊ ေလ့လာ ဆည္းပူး သင္ယူခြင့္ ဆံုးရွံုးရပါတယ္။

၂။ Bureaucratic

ဒီေခါင္းေဆာင္ကေတာ့ တစ္စံုတစ္ေယာက္က ခ်မွတ္ထားတဲ့ စညး္မ်ဥ္းစည္းကမ္္း မူ၀ါဒေတြ အတိုင္းပဲ လုပ္ပါတယ္။ အေႀကာင္းကိစၥ တစ္ခုအတြက္ အဆင္သင့္ေရးဆြဲခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြ ရွိမေနဘူးဆိုရင္ သူတို႔ရဲ႕ အထက္ကလူ ဒါမွမဟုတ္ သူတို႔ထက္ အရင္ အုပ္ခ်ဳပ္သြားသူ ကို ေမးျမန္းေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒီေခါင္းေဆာင္မ်ိဳးက ရဲအရာရွိနဲ႔ ပိုျပီး တူပါတယ္။ သူတို႔က တျခားသူေတြကိုလည္း ခ်မွတ္ျပီးသား စည္းကမ္းကို တိတိက်က် လိုက္နာေအာင္ ျပဳမူေလ့ ရွိပါတယ္။

ေကာင္းက်ိဳး----- ဒီလုိ ေခါင္းေဆာင္မွုမ်ိဳးကေတာ့ အႏၱရာယ္ကင္းစြာ အလုပ္လုပ္လိုသူေတြအတြက္
ေကာင္းပါတယ္တဲ့။

ဆုိးက်ိဳး--------- အသစ္အဆန္းေတြ တီထြင္ဖို႔ ၊ ဖန္တီးျပဳျပင္ဖို႔ ခဲယဥ္းပါတယ္။ အရာရာဟာ ေျပာင္းလဲဖို႔ အခ်ိန္အမ်ားႀကီး ယူရပါတယ္။

၃။ Democratic

ဒီေခါင္းေဆာင္က ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်တဲ့ေနရာမွာ အားလံုးပါ၀င္ စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ခြင့္ကို ေပးပါတယ္။ လက္ေအာက္ငယ္သားေတြကို မိမိတို႔ အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အခ်က္အလက္ေတြကို သိေစပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ငယ္သားေတြ သိခ်င္တာ တတ္ခ်င္တာေတြရွိရင္လည္း သူ(ေခါင္းေဆာင္) တတ္ႏိုင္သေလာက္ ကူညီပါတယ္။ လက္ေအာက္ငယ္သားေတြဟာ သူတို႕ရဲ႕ ေအာင္ျမင္မွု ပန္းတိုင္ကို မိမိတို႔ဘာသာ ဖန္တီးႏိုင္တာေႀကာင့္ အလုပ္ကို ပိုျပီး တန္ဖိုးထားတတ္လာပါတယ္။

ေကာင္းက်ိဳး----- လက္ေအာက္ငယ္သားေတြဟာ ေပ်ာ္ရႊင္ျပီး စိတ္အားတက္လာပါတယ္။ အလုပ္ကို ေကာင္းသည္ထက္ေကာင္းေအာင္ စဥ္းစားေတြးေခၚ လုပ္ကိုင္လာတတ္ပါတယ္။

ဆုိးက်ိဳး-------- လူတိုင္းလူတိုင္း ပါ၀င္ေဆြးေႏြးတဲ့အတြက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခု ရဖို႔ အခ်ိန္ေပးရပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္အေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ဒီပံုစံနဲ႔ ပတ္သတ္ျပီး ကသိကေအာက္ ျဖစ္ရပါတယ္။ ဒီေခါင္းေဆာင္မွုပံုစံနဲ႕ ေအာင္ျမင္မွုရဖို႔ ခက္ခဲတတ္ပါတယ္။

၄။ Laissez-Faire

ဒီလိုေခါင္းေဆာင္ကိုေတာ့ hands-off လုိ႕လည္း ေခၚပါတယ္။ လက္ေအာက္ငယ္သားေတြကို ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္လုပ္ကိုင္ေစပါတယ္၊ ကိုယ့္ေအာင္ျမင္မွုကို ကိုယ္ဖန္တီးေစ္ပါတယ္၊ ျပႆနာတစ္စံု တစ္ရာျဖစ္လာရင္လည္း ငယ္သားေတြကပဲ ေျဖရွင္း္ရပါတယ္။

ေကာင္းက်ိဳး----လုပ္ငန္းကို မိမိဘာသာ တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ဖန္တီးႏိုင္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မွုလည္း ပိုမိုရရွိႏိုင္ပါတယ္။

ဆိိုးက်ိဳး------ျပႆနာျဖစ္လာရင္ ေျဖရွင္းဖို႔ ခက္ပါတယ္။ ျပႆနာလည္း ပိုျပီး ႀကီးထြားလာ ႏိုင္ပါတယ္။

၅။ Charismatic

ဒီေခါင္းေဆာင္က အလြန္ခ်စ္ခင္ႏွစ္လိုဖြယ္ေကာင္းျပီး စကားေျပာေကာင္းသူ တစ္ေယာက္ပါ။ လူေတြကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္။ လူေတြက သူတို႕ရဲ႕ နွုတ္ထြက္စကား၊ အမူအရာေတြကို ႀကည္႔ျပီး သင္ယူေလ့လာပါတယ္။ အတုယူလိုက္နာပါတယ္။

ေကာင္းက်ိဳး----လက္ေအာက္ငယ္သားေတြကို စိတ္အားတက္လာေအာင္ တိုက္တြန္းႏိုင္စြမ္း ရွိပါတယ္။

ဆိုးက်ိဳး----ငယ္သားေတြက ေခါင္းေဆာင္ကို မွီခိုအားထား ယံုႀကည္လြန္းတာေႀကာင့္ ေခါင္းေဆာင္ နွုတ္ထြက္သြားခ်ိန္မွာ လုပ္ငန္းစြမ္းရည္ေတြ က်ဆင္းသြားႏိုင္ပါတယ္။

၆။ People-oriented

ဒီေခါင္းေဆာင္မ်ိဳးက လုပ္ငန္းထဲမွာရွိတဲ့ လက္ေအာက္ငယ္သားေတြကိုပဲ အဓိကထား အာရံုစိုက္ပါတယ္။ ၀န္ထမ္းေတြ တုိးတက္ေအာင္ ၊ မိမိေအာင္ျမင္မွုကို မိမိကိုယ္တိုင္ ဖန္တီး ရရွိႏိုင္ေအာင္ တစ္ဖက္တစ္လမ္းက ကူညီပါတယ္။


ေကာင္းက်ိဳး-------- ေကာင္းမြန္တဲ့ အသင္းအဖြဲ႔ ၀န္းက်င္တစ္ခုကို တည္ေထာင္ႏိုင္ပါတယ္။ ၀န္ထမ္းေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ေခါင္းေဆာင္ဟာ သူတို႔ လိုအပ္တာကို ပံ့ပိုး ကူညီတယ္၊ သူတို႔ကို အသိအမွတ္ျပဳတယ္လို႕ ခံစားရပါတယ္။

ဆုိးက်ိဳး------------ ႀကာလာရင္ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ေအာင္ျမင္မွုဆိုတာကို ေမ့သြားႏိုင္ပါတယ္။

၇။ Task-oriented

ဒီေခါင္းေဆာင္ကေတာ့ အလုပ္ျပီးဖို႕၊လုပ္ငန္းေကာင္းမြန္ဖို႔ကိုပဲ အေလးေပး ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ ဒီေခါင္းေဆာင္က လုပ္ငန္းအတြက္ သူကိုယ္တိုင္ အစီအစဥ္ေတြ ခ်မွတ္ပါတယ္၊ ၀န္ထမ္းေတြကို စည္းရံုးပါတယ္၊ ျပီးေတာ့ ၀န္ထမ္းေတြအတြက္ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘာကို အျပီးလုပ္ဆုိတဲ့ တာ၀န္ေတြ ေပးတတ္ပါတယ္။

ေကာင္းက်ိဳး------------- အလုပ္ျပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္ပါတယ္။ အလုပ္ေတြအားလံုး ေသေသသပ္သပ္နဲ႔ အစီအစဥ္တက်ျဖစ္တတ္ပါတယ္။

ဆုိးက်ိဳး------------------ ၀န္ထမ္းေတြက ေခါင္းေဆာင္ဟာ သူတို႔ကို အသိအမွတ္ မျပဳဘူး၊ အေထာက္အပံ့ မေပးဘူးလို႔ ခံစားရပါတယ္။


- Be just to all, but trust not all- ဘေလာ့မွ ကူးယူေဖာ္ၿပသည္။

No comments :