ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ႏွင့္ဥပေ ဒသိပၸံသေဘာ (၄)
ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားဟူသည့္စကား ရပ္ကို အရုိးရွင္းဆုံးအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိ ရပါလွ်င္ ယုံၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွား ေဆာင္ရြက္ရင္း ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္းခံရသူ ဟူ၍အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိၾကရမည္ျဖစ္ သည္။ ယင္းသို႔သတ္မွတ္ခ်က္မွာ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသား ဟူသည့္စကားရပ္သာ ျဖစ္သည္။ ယုံၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္
နိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္၍ ျပည္ပသို႔ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ေနသူမ်ားႏွ င့္
ျပည္ပသို႔ေရာက္ရွိၿပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္မွ ႏုိင္ငံေရး
လႈပ္ရွားမႈမ်ားေၾကာင့္ ဖမ္း၀ရမ္းထုတ္ဆင့္ျခင္းခံရ သူမ်ားလည္းရွိေပေသးသည္။
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ဆုိသည္မွ ာ
ဥပေဒစကားရပ္ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံ၏ အာဏာမ႑ိဳင္သုံးရပ္ ျဖစ္သည့္
ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ဳိင္ ႏွင့္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္မ်ားအနက္၊
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး သို႔ အပ္ႏွင္းထားသည့္ အာဏာျဖစ္သည္။
ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံ၏ တရားစီရင္ေရးမွ
ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ သည့္ႏုိင္ငံသားတဦးဦးကို အျပစ္ရွိေၾကာင္း စီရင္
ခ်က္အမိန္႔ခ်မွတ္ ျပစ္ဒဏ္စီရင္ထားျခင္းကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွ
ပယ္ဖ်က္ျခင္းအားျဖင့္ ျပန္လည္လြပ္လပ္ခြင့္ ေပးျခင္းျဖစ္သည့္အျပင္
အဆုိပါျပစ္မႈ က်ဴးလြန္ခဲ့သူကုိလည္း အျပစ္မဲ့သူအျဖစ္ အသိ
အမွတ္ျပဳေပးလုိက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ဆုိသည့္
စကားရပ္သည္ အျပစ္ရွိျခင္းႏွင့္ အျပစ္မဲ့ျခင္းဆုိသည့္ ဥပေဒ အယူ အဆထက္
စာလွ်င္ ခၽြင္းခ်က္မရွိခြင့္လႊတ္ျခင္း ဆုိသည့္ သေဘာသက္ေရာက္သည္။
ဥပေဒစကားရပ္တြင္ Pardon ဆိုသည့္
စကားရပ္ႏွင့္ Amnesty ဆုိသည့္စကားရပ္မ်ား ရွိသည္။ Pardon ဆုိသည္မွာ
အျပစ္မွလႊတ္ သည္ဟူ၍အဓိပၸာယ္ရသည္။ယင္းသို႔အျ ပစ္လႊတ္ျခင္းသည္ ခြင့္လႊတ္သည့္
အေနျဖင့္ အျပစ္လႊတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။Amnesia သည္ Amnesty လြတ္ၿငိမ္း
ခ်မ္းသာခြင့္ဆုိသည့္ စကားရပ္၏ အရင္းအျမစ္ ျဖစ္သည္။ Amnesia သည္ Loss of
memory မွတ္ ဥာဏ္ကုန္ဆုံးျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ Amnesty ဆုိသည့္
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာ ခြင့္ကို အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိရပါလွ်င္ အေၾကာင္း အရာ
ကိစၥတရပ္ရပ္ေၾကာင့္ အျပစ္ေပးအေရးယူ ခံေနရ ျခင္းကို ခၽြင္းခ်က္မရွိ
ခြင့္လႊတ္လ်က္ အျပစ္မဲ့သူ အျဖစ္ လြတ္လပ္ခြင့္ေပးျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိ
ရမည္ျဖစ္သည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေသာအေရးႀကီးသည့္
ကိစၥရပ္ မ်ားတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးျခင္းကို
ဥပေဒေၾကာင္းအရ ျပစ္မႈ ထင္ရွား ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ျခင္းခံထားရသည့္တုိင္ေအာ င္ လုိ
အပ္ခ်က္မ်ားအရ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးျခင္း မ်ဳိးလည္းရွိသည္။
ယင္းသုိ႔ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက၊ တရားစီရင္ေရးသို႔ ၀င္ေရာက္
စြက္ဖက္လႊမ္းမုိးသည္ဟု မွတ္ယူရန္ဆုိျခင္းထက္ အာဏာသုံးရပ္ အကန္႔ အသတ္ျဖင့္
ခြဲျခမ္းစိပ္ ပိုင္းထားျခင္းထဲမွေန၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ မိမိလုပ္
ပိုင္ခြင့္ေဘာင္အတြင္းမွ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရန္သာ
ျဖစ္သည္။ ေရွးယခင္ က စစ္မ်ားၿပီးဆုံးသည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ေသာ္လည္း ေကာင္း၊
ေတာ္လွန္ေရးမ်ားၿပီးဆုံးသည့္ အခ်ိန္ကာ လမ်ားတြင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္း သာခြင့္မ်ား ေပးေလ့ရွိၾကသည္။
ယင္းသုိ႔ျပဳလုပ္ျခင္းမွာ အမ်ဳိးသား
ျပန္လည္သင့္ ျမတ္ေရး ရရွိေရးသည္ အေရးႀကီးသည့္ လုိအပ္ ခ်က္ျဖစ္သည့္အတြက္
ထုိကဲ့သို႔ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္း သာခြင့္ ေပးျခင္းျဖစ္ေပသည္။
ေရွးေခတ္ ဂရိႏုိ္င္ငံမ်ားတြင္ စပါတာသည္ ေအ
သင္ၿမိဳ႕ကို တုိက္ခိုက္ေအာင္ျမင္ၿပီးသည့္ ေနာက္ ပိုင္း
လူနည္းစုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔ (oligarc hical governing body)
ဖြဲ႔စည္း၍အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ့ သည္။ ယင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔ေအာက္တြင္ မ်ားစြာ ေသာ
ေအသင္ျပည္သူမ်ား ကြပ္မ်က္သတ္ျဖတ္ ျခင္းခံခဲ့ရသည့္အျပင္၊ လူ႔အခြင့္အေရး
ခ်ဳိးေဖာက္မႈ မ်ားစြာလည္းရွိခဲ့သည္။ ယင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔ကို ေအသင္
စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီး Thrasybulus (BC – 441 မွ BC – 338) က ျပန္လည္တုိက္ခိုက္
ေအာင္ ျမင္ခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ တုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္ေသာ အခါတြင္Thrasybulus
ပထမဆုံးျပဌာန္း လုိက္သည့္ ဥပေဒမွာ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ဥပ ေဒျဖစ္ၿပီး
အဆုိပါအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔တြင္ပါ ၀င္သူ အ မ်ားစုကို လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
ေပးခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္ သည္။ ထင္ရွားသည့္ အခ်က္မွာ ဥပေဒအရ အျပစ္ ရွိျခင္း၊
အျပစ္မဲ့ျခင္းဆုိျခင္းထက္ ေအသင္ႏွင့္ စပါ တာ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္
အေရးတႀကီး လုိအပ္ခ်က္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
အာဏာရွင္မ်ားက်င့္သုံးသည့္လြတ္ၿ ငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ န.၀.တ၊ န.အ.ဖ တက္လာၿပီး
သည့္ေနာက္ပုိင္းလြတ္ၿငိမ္းခ်မ္း သာခြင့္ေပးခဲ့သည့္အႀကိမ္ေပါင္း (၁၄)
ႀကိမ္ရွိခဲ့ၿပီး၊ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္း သာခြင့္ေပးခဲ့သည့္ အက်ဥ္းသားဦးေရေပါင္း
၁၁၇ ၈၃၆ ဦးရွိခဲ့သည္။ ယင္းတုိ႔အထဲတြင္ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသားဦးေရ ၅၈၉ ဦး
ပါ၀င္ခဲ့သည္။
ျပစ္ဒဏ္က်ခံရသူတဦးတေယာက္အား လြတ္ၿငိမ္း
ခ်မ္းသာခြင့္ေပးျခင္း၊ တနည္းအားျဖင့္ ခြင့္လႊတ္ ျခင္းဆုိသည္မွာ
လြန္စြာေကာင္းမြန္ေပသည္။ သို႔ ရာတြင္ အျခားတဖက္၌ျပစ္မႈမ်ားကို ဆက္တုိက္
က်ဴးလြန္ေလ့ရွိသူ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးလုိက္ပါက လူ႔ေဘာင္လူ႔
အဖြဲ႔အစည္းေအးခ်မ္း သာယာေရးကို တနည္းနည္းျဖင့္ အေႏွာင့္အယွက္
ေပးမည့္သူမ်ားကို လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ေပးလုိက္မိပါက လူ႔ေလာကအတြက္
အလြန္အႏၱရာယ္မ်ားသည့္ အ ျဖစ္သို႔ ေရာက္ၾကရေပလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လြတ္
ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးရာတြင္ အဖက္ဖက္မွ စဥ္းစား ခ်င့္ခ်ိန္ၾကရၿမဲျဖစ္သည္။
န.၀.တ ႏွင့္ န.အ.ဖ လက္ထက္တြင္ လြတ္ၿငိမ္း
ခ်မ္းသာခြင့္ ေပးခဲ့သည့္အႀကိမ္ေပါင္း (၁၄) ႀကိမ္ တြင္ အက်ဥ္းသားဦးေရ
၁၁၇၃၈၆ ဦး ကို လႊတ္ေပးလုိက္သည့္အနက္ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ၅၈၉
ဦးသာပါ၀င္ခဲ့သည္။
ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားဆုိသည့္စကား ရပ္ကို
ယုံၾကည္ ခ်က္ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွား ေဆာင္ရြက္ရင္း ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္းခံရသူ
ဟူ၍အထက္တြင္ရုိးရွင္းစြာ အဓိပၸာယ္
ဖြင့္ဆုိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား
ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရျခင္းသည္ ပ်က္စီးလုိေသာ လုပ္
ေဆာင္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ျပစ္ဒဏ္ခ် မွတ္ျခင္း မဟုတ္ သကဲ့သို႔၊
ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားဘက္က ျပန္ လွန္စဥ္းစားၾကည့္ပါကလည္း
ျပစ္မႈက်ဴးလြန္လုိ ေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ ႏုိင္ငံေရး အယူအဆအရ
တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးေကာင္းရာ ေကာင္းက်ဳိးကို
ရည္ရြယ္လုပ္ေဆာင္ျခင္းေၾကာင့္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံရ ျခင္းျဖစ္ေပ သည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
ေပးသည္ဆုိျခင္း မွာ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားကို ပထမဦးစားေပး အဆင့္တြင္ထည့္
သြင္းစဥ္းစားၾကရမည္ျဖစ္သည္။
ေရွးယခင္က စစ္ပြဲအၿပီးကာလမ်ား၊
ေတာ္လွန္ေရး အၿပီးကာလမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ ျမတ္ေရးအတြက္
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးၾက သည္ဆုိျခင္းမွာ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ဟူသည္
ႏုိင္ ငံေရးျဖင့္ တုိက္ရုိက္ သက္ဆုိင္သည္ဟူ၍ သိျမင္
ယူဆခဲ့ၾကျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ယခု ေနာက္ပိုင္း ကာလမ်ားတြင္
ကိုလုိနီအစိုးရမ်ား၊ အာဏာရွင္ အ စိုးရမ်ားကို တြန္းလွန္ၾကရာတြင္
လက္နက္စြဲကိုင္ တြန္းလွန္ျခင္းမ်ားရွိသကဲ့သို႔၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနည္းျဖင့္
တြန္းလွန္မႈမ်ားလည္းရွိခဲ့ၾကသည္ ။ ထုိ႔နည္းတူ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္လည္း
အာဏာရွင္ကိုတြန္းလွန္ တုိက္ခိုက္ရာတြင္း ယင္းနည္းလမ္း
ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးပါ၀င္ေပသည္။ ျမန္မာ့အာဏာရွင္မ်ားအေနျဖင့္လည္ း
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးျခင္း ကို ႏုိင္ငံေရးကစား ကြက္တခုသဖြယ္အသုံးခ်
လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးခဲ့ျ ခင္းမ်ား
တြင္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည့္ အက်ဥ္းသားမ်ားၾကား တြင္
ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားအနည္းငယ္ကို ေရာ၍ လႊတ္ေပးခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရ
တက္လာၿပီး သည့္ေနာက္ပိုင္း ၂၀၁၁ခုႏွစ္ ေမလ (၁၆) ရက္ ေန႔တြင္
ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၏ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာခ်က္ အမွတ္ – ၂၈/၂၀၁၁ ကိုထုတ္ျပန္၍
ေသဒဏ္ခ်မွတ္ခံထားရသူမ်ားကို ေထာင္ဒဏ္
တသက္သို႔လည္းေကာင္း၊ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ခံ ထားရသူမ်ားကို ခ်မွတ္ျပစ္ဒဏ္မွ
တႏွစ္ေလွ်ာ့ေပါ့ေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း
သမၼတ၏
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္အမိန္႔ကိ ုထုတ္ျပန္ ေၾကျငာခဲ့သည္။
လြတ္ရက္နီးသည့္အက်ဥ္းသားေပါင္း ၁၄၇၈၅ဦး ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာခဲ့သည့္အထဲ တြင္
ႏုိင္ငံ ေရးအက်ဥ္းသား (၃၆) ဦးသာ ပါ၀င္ခဲ့သည္။
ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး၏ အဓိကျပႆနာတရပ္မွာ
အမ်ဳိး သားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးရရွိရန္ျ ဖစ္သည္။ ယင္းသို႔
အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ရရွိႏုိင္ ရန္အတြက္ဆုိလွ်င္ ဖမ္းဆီးထားသည့္
ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားအားလုံးကို လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးရန္ လုိအပ္သည္ဟု
ျပည္တြင္း ျပည္ပ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားအျပင္ ႏုိင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္း
အသီးသီးမွေတာင္းဆုိလာခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ ၂၆.၈.၂၀၁၁ ရက္ေန႔
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တြင္ ဦးသိန္းညြန္႔တင္သြင္းသည့္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
အဆုိကုိ ကန္႔ကြက္သူမရွိသျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ
ထံသို႔တင္ျပရန္ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္ ။
ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေ ဒအရ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးႏုိင္ သည့္အာဏာ
၁၉၄၇ ခုႏွစ္
ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေ ဒတြင္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
ေပးႏုိင္သည့္အာဏာကို ႏုိင္ ငံေတာ္သမၼတ၌ အျပည့္အ၀ အပ္ႏွင္းထား
ေၾကာင္းေတြ႔ရွိရသည္။ ၁၉၄၇ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံ၏
ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ – ၆၀ တြင္
ျပစ္ဒဏ္လြတ္ၿငိမ္း ခ်မ္းသာခြင့္ေပးႏုိင္ေသာ အခြင့္အေရးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၌တည္ရွိရမည္
ဟုအတိအလင္းျပဌာန္းထားသည္။
၁၉၇၄ ခုႏွစ္
ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေ ဒတြင္မူ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးျခင္းကို
ႏုိင္ငံေတာ္ ေကာင္စီသို႔ အာဏာအပ္ႏွင္းထားသည္။ ႏုိင္ငံ ေတာ္ေကာင္စီ၏ ဥကၠဌသည္
ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ျဖစ္၍ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၏ သက္တမ္းသည္ ႏုိင္ငံ
ေတာ္ေကာင္စီ၏သက္တမ္းႏွင့္ အညီျဖစ္သည္။
၁၉၇၄ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စု ဆုိရွယ္လစ္ သမၼတ
ႏုိင္ ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ – ၇၂ ပုဒ္မခြဲ (ဏ) တြင္
လြတ္ၿငိမ္း ခ်မ္းသာခြင့္ေပးျခင္းကို ႏုိင္ငံ ေတာ္ေကာင္စီ၏ တာ၀န္အျဖစ္
အတိအလင္း သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားသည္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာ
ႏုိင္ငံ ေတာ္ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ – ၂၀၄ တြင္မူ
ပုဒ္မခြဲ(က)၌ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပစ္ ဒဏ္လြတ္ၿငိမ္းခြင့္
ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္ ဟူ၍လည္း ေကာင္း၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ) တြင္ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရး
ႏွင့္ လုံၿခံဳေရးေကာင္စီ၏ ေထာက္ခံခ်က္ႏွင့္အညီ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
ေပးပုိင္ခြင့္ရွိသည္ ဟူ၍ လည္းေကာင္းျပဌာန္းထားသည္။
အထက္ပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားကုိ
ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ပါက ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ႏွစ္ အေျခခံဥပေဒတြင္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္း
သာခြင့္ေပးျခင္းကို ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ တဦးတည္း လက္၀ယ္သို႔လည္းေကာင္း၊
၁၉၇၄ခုႏွစ္တြင္ ႏုိင္ငံ ေတာ္ေကာင္စီလက္၀ယ္သို႔လည္းေကာင္ း၊ ၂၀၀၈
အေျခခံဥပေဒတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ အမ်ဳိး သားကာကြယ္ေရးႏွင့္
လုံၿခံဳေရးေကာင္စီ၏ လက္ ၀ယ္သို႔လည္းေကာင္း အပ္ႏွင္းထားသည္ကိုေတြ႔ရွိ
ရမည္ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေ ဒပုဒ္မ – ၂၀၄(က)
ျပစ္ဒဏ္လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ေပးႏုိင္ ျခင္းကို Pardon ဟူ၍
သုံးႏႈန္းျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ) လြတ္
ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးျခင္းကို Amnesty ဟူ၍ သုံးႏႈန္းျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း
ျပဌာန္းထားသည္။ ယင္းအာဏာႏွစ္ရပ္စလုံးသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ ၏
လက္၀ယ္တြင္ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ လြတ္ၿငိမ္း ခ်မ္းသာခြင့္ေပးျခင္းကိုမူ
အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရး ႏွင့္ လုံၿခံဳေရးေကာင္စီ၏ သေဘာတူေထာက္ခံ ခ်က္ျဖင့္သာ
က်င့္သုံးရမည္ျဖစ္ေပသည္။
အျခားဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားျဖင့္ လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ေပးႏုိင္ျခင္း
ျပစ္မႈဆုိင္ရာက်င့္ထုံးဥပေဒပုဒ္ မ –
၄၀၁(၁)ျပဌာန္း ခ်က္တြင္ ျပစ္မႈတစုံတရာအတြက္ တဦးတ ေယာက္အား
ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ၿပီးသည့္အခါ ႏုိင္ငံ ေတာ္သမၼတသည္ မည္သည့္အခါမဆုိ စည္းကမ္း
ခ်က္မထားဘဲျဖစ္ေစ၊ ျပစ္ဒဏ္စီရင္ျခင္းခံရသူ သ ေဘာတူသည့္ စည္းကမ္းခ်က္
တခုခုထား၍ျဖစ္ ေစ၊ ၄င္းအေပၚခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္အတည္ျပဳ လုပ္ျခင္းကို
ဆုိင္းငံ့ထားႏုိင္သည္ သို႔မဟုတ္ ၄င္း ကိုစီရင္သည့္ျပစ္ဒဏ္အားလုံး သို႔မဟုတ္
အစိတ္ အပိုင္းတစုံတရာကို လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးႏုိင္ သည္ဟု
ျပဌာန္းထားသည္။ ျပစ္မႈဆုိင္ရာက်င့္ထုံး ဥပေဒ ပုဒ္မ – ၄၀၁(၁) ျဖင့္
လႊတ္ၿငိမ္းရသည့္ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားၾကားတြ င္ ၄၀၁(၁)သည္
ေၾကြးက်န္ပုဒ္မျဖစ္သည္ဟု အသိမ်ားေပသည္။
ျပစ္မႈဆုိင္ရာက်င့္ထုံးဥပေဒျပဌာ န္းခ်က္ကို ၾကည့္
ျခင္းအားျဖင့္လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာ ခြင့္ဟူေသာ စကား ရပ္၌ ျပစ္ဒဏ္ဆုိင္းငံ့ျခင္း
(Suspension of Sentence)၊ ျပစ္ဒဏ္ေရႊ႕ဆုိင္းျခင္း (Respite)၊ ျပစ္
ဒဏ္ေလွ်ာ့ေပါ့ျခင္း (Remission)၊ သက္ညွာျခင္း (Clemency)
စသည့္စကားရပ္မ်ားလည္း ပါ၀င္ သည္ဟု မွတ္ယူရမည္ျဖစ္သည္။
အေထြေထြလြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
အထက္ေဖၚျပပါတုိ႔တြင္ ယုံၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္
ႏုိင္ ငံေရးလႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနရင္း ျပည္ပသို႔ ထြက္
ေျပးတိမ္းေရွာင္လာၾကသူမ်ားႏွင့္ ျပည္ပတြင္ ႏုိင္ငံ
ေရးလႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ၾကရင္း ဖမ္း၀ရမ္း ထုတ္ ဆင့္ျခင္းခံရသူမ်ားကို
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပး ႏုိင္သည့္စကားရပ္မ်ား မပါ၀င္ေသးေၾကာင္းေတြ႔ရွိ
ရမည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အေထြေထြလြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
ဟူေသာ စကားရပ္ ကိုသုံးစြဲလ်က္ ျပည္ပရွိႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားေဆာင္
ရြက္သူမ်ားကုိလည္း လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ မ်ား ေပးခဲ့သည့္
သာဓကမ်ားရွိခဲ့သည္။
ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားႏွင့္လြ တ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အမ်ဳိးသား
ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ကို အမွန္တကယ္ လိုလားလုပ္ေဆာင္ၾကမည္ဆုိ ပါက
ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားကို လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္း သာခြင့္ေပးရန္လုိအပ္ေပသည္။
ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္သည္ ၂၀၁၁ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာလ (၁၁) ရက္ေန႔တြင္
ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ လြတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေၾကျငာရာတြင္ အမ်ဳိးသား
ကာကြယ္ေရးႏွင့္လုံၿခံဳေရးေကာင္ စီ၏ ေထာက္ခံခ်က္ ျဖင့္ အသက္
အရြယ္ႀကီးရင့္သူမ်ား၊ က်န္းမာေရး မေကာင္းသူမ်ားႏွင့္ ကိုယ္လက္
အဂၤါခ်ဳိ႕တဲ့သူမ်ား အပါအ၀င္ ထုိက္သင့္ေသာ ျပစ္ဒဏ္က်ခံခဲ့ရၿပီး
စည္းကမ္းႏွင့္အညီေနထိုင္ခဲ့ေသာ အက်ဥ္းသား (၆၃၅၉) ဦးကို လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာ
ခြင့္ေပးလုိက္ သည္ဟု ထုတ္ျပန္ေၾကျငာခဲ့သည္။ ထုိလြတ္ၿငိမ္း
ခ်မ္းသာခြင့္ေပးသူမ်ားထဲတြင္ ကိုဇာဂနာ အပါအ ၀င္ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေပါင္း
ႏွစ္ရာေက်ာ္ပါ၀င္ ခဲ့သည္။
ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတတြင္
လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ေပးျခင္းႏွင့္
အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္လုံၿခံဳ ေရးေကာင္စီတုိ႔၏သေဘာတူညီေထာက္ခံ ခ်က္ႏွင့္အညီ
လြတ္ၿငိမ္း ခ်မ္းသာခြင့္ေပးႏုိင္သည့္ အခြင့္အာဏာမ်ားရွိေပ သည္။
လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးျခင္း ဟူသည္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ႏွင့္
တုိက္ရုိက္ သက္ဆုိင္သည့္ကိစၥရပ္လည္းျဖစ္လ် က္ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္
အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို အ မွန္တကယ္လုိလား လုပ္ေဆာင္မည္ဆုိပါက
ႏုိင္ငံ ေရးအက်ဥ္းသားအားလုံးကို ခၽြင္းခ်က္မရွိ လြတ္
ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးျခင္းသည္ မွန္ကန္ေကာင္းမြန္ သည့္
ပထမေျခလွမ္းရပ္ျဖစ္သကဲ့သို႔ ယင္းေျခ လွမ္းရပ္မွသည္
ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေကာင္းရာေကာင္းက်ဳိးကို ဆထက္တိုး၍ ဆင့္ပြား
လုပ္ေဆာင္သြားၾကရန္လုိအပ္ပါေၾကာ င္း ေရးသား လုိက္ရေပသည္။
ေစာေက်ာ္ေက်ာ္မင္း
၅.၁၁.၂၀၁၁
No comments :
Post a Comment