Wednesday, 14 January 2009

ၿမန္မာၿပည္ အတြက္ေမးခြန္းမ်ား ( အပုိင္း ၅)

ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားခဲ့ေသာ သမုိင္း၀င္ ပုဂံၿမိဳ႕

ပုဂံေရႊျပည္အစ၊ ပထမ ျမန္မာမ်ား

-ေအာင္သူၿငိမ္း-

ဦးသန္႔ျမင့္ဦးရဲ႔ ေျခရာေဖ်ာက္ျမစ္ (The River of Lost Footsteps) စာအုပ္မွာ ဆက္လက္တင္ျပထားတဲ့ ျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ အေျခခံဖြဲ႔စည္းထားပံု၊ စနစ္ေတြကို ဆက္လက္တင္ျပလိုပါတယ္။ ျမန္မာ့လူအဖြဲ႔အစည္း စတည္ရာ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းလြင္ျပင္ေဒသမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၃၅ဝဝ ေလာက္ကတည္းက လူအဖြဲ႔အစည္း အသိုင္းအဝိုင္းအျဖစ္ ေကာင္းေကာင္း ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီး ရွိေနခဲ့တာကို အရင္တပတ္က တင္ျပခဲ့ပါတယ္။

စာဖတ္မိတ္ေဆြမ်ားခင္ဗ်ား

ဆိုပါစို႔၊ သမုိင္းအထာက္အားအရ ျပန္ၾကည့္ရင္ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ (၂ဝဝဝ) ေလာက္က ကမၻာ့ေျမပံုကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ကမၻာေပၚမွာ အင္ပိုင္ယာႀကီး ၄ ခုပဲရွိ တာေတြ႔ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ေရာမ၊ ပါရွား၊ အိႏၵိယမွာရွိတဲ့ ေမာရိယအင္ပိုင္ယာနဲ႔ တရုတ္က ဟန္အင္ပိုင္ယာတို႔ ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအင္ပိုင္ယာေတြၾကားမွာ လစ္ဟေနတဲ့၊ သူတုိ႔ၾသဇာ လႊမ္းျခံဳသက္ေရာက္မႈ မရွိတဲ့ ေဒသေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ေျမာက္ဖ်ား တိဘက္ေဒသကေန၊ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းလြင္ျပင္ အထိေဒသေတြ ဟာလည္း ဒီလို အင္ပိုင္ယာေတြရဲ႔ ၾသဇာကင္းတဲ့ ေဒသေတြထဲမွာ တခုအပါအဝင္ပါ။ ဒီေဒသေတြမွာ တခ်ိန္ ျမန္မာျဖစ္လာမယ့္လူေတြရဲ႔ ဘိုးေဘးေတြ ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသက ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းေတြကေတာ့ တစံုတရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေန ပါၿပီ။ ခရစ္မေပၚမီ ၁၃၉ ခုႏွစ္ ဘီစီမွာ တရုတ္အရာရွိ ခ်န္က်ီယန္ (Zhang Qian) က အင္ပိုင္ယာၿမိဳ႔ေတာ္ကေန ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါေတြနဲ႔ လူသူမေပါက္ေသးတဲ့ အေနာက္ဖက္ေဒသကို ေျခဆန္႔ခဲ့ပါတယ္။ သူက အိႏၵိယ၊ ေနာက္ဆံုး ဒီေန႔အာဖဂန္နစၥတန္အထိ ေျခဆန္႔ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသကတဆင့္ အိႏၵိယနဲ႔ ကုန္သြယ္ႏိုင္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းကိုလည္း ေတြ႔ခဲ့ၿပီး၊ ကုန္သယ္ေတြက အရင္ေပါက္ေရာက္ႏွင့္တဲ့အေၾကာင္း၊ ဒီ ေဒသက ဆင္စြယ္၊ အဖိုးတန္ေက်ာက္ျမက္ေတြ၊ ေရႊေငြ၊ အေကာင္ငယ္ေပမယ့္ သန္မာတဲ့ ျမင္းေတြ၊ သူတို႔ တန္ဖိုးထားၾကတဲ့ ၾကံ့ခ်ဳိေတြ ကုန္သြယ္ႏိုင္တဲ့အေၾကာင္း ကိုလည္း တရုတ္ဘုရင့္ထံ ျပန္သံေတာ္တင္ႏိုင္ခဲ့ပါ တယ္။

ေရာမအေရွ႔ဖက္က ျဖစ္ႏိုင္တာက အလက္ဇန္းဒါးဘုရင္ရဲ႔ သံအဖြဲ႔ေတြကလည္း ခရစ္ေပၚၿပီး ေအဒီ ၉၇ မွာ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသကို ျဖတ္လို႔ တရုတ္ဆီကို သံအဖြဲ႔သြားခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေလွသေဘၤာ ေတြ ေပၚလာေတာ့ မလကၠာေရလက္ၾကားကတဆင့္ ေရလမ္းခရီးကို အသံုးျပဳႏိုင္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေသခ်ာတာက တခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံလို႔ေခၚတဲ့ ေဒသဟာ ကုန္သည္ေတြ၊ ခရီးသြားေတြအတြက္ လမ္းမႀကီးေပၚမွာတည္ရွိ စည္ပင္ဖြံ႔ၿဖိဳးခဲတယ္ ဆိုတာပါပဲ။

ျမန္မာေတြ လက္ခံယံုၾကည္ ေျပာဆိုလာခဲ့ၾကသလို ကုန္သည္ ၂ ဦးျဖစ္တဲ့ တဖုႆနဲ႔ ဘာလိကတို႔ ညီေနာင္ ၂ ဦးက ဗုဒၶနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်ေတြ႔ဆံုလို႔ အျပန္မွာဆံေတာ္ ၈ ဆူကို ပူေဇာ္သယ္ေဆာင္လာၿပီး ေရႊတိဂံုဘုရား ကို တည္ခဲ့ၾကတယ္ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ က်ေနာ္တို႔အထြဋ္အျမတ္ထားရာ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္က လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၅ဝဝ ေလာက္က တည္ခဲ့တဲ့ ဗိသုကာ လက္ရာေတြျဖစ္ပါတယ္။ ယခင္ေရွးေဟာင္းလက္ရာေတြက အတြင္းမွာ ဌာပနာက်န္ရစ္ႏိုင္သလို မူလက ဘယ္လိုပံုရွိမယ္ ဆိုတာ မေျပာႏိုင္ၾကပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေသခ်ာတာ ကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဟာ ျမန္မာ့ေျမထဲကို အေစာႀကီးကတည္းက ေရာက္ေနႏွင့္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာေရး သူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဗုဒၶဘာသာေရာက္လာပံုက ေႏွာင္းပိုင္းကာလမွ ေရာက္လာတာျဖစ္ႏိုင္ၿပီး၊ ကုန္းလမ္းခရီးထက္စာရင္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကို ျဖတ္လာတဲ့ ေရလမ္း၊ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာက ေန ဆင္းသက္လာတယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကို ျဖတ္လို႔ ကုန္သြယ္ၾကရင္း ဗုဒၶဘာသာ သာမက ဟိႏၵဴအႏုပညာနဲ႔ အျခားတတ္ကြၽမ္းေလ့လာစရာေတြကို ရယူခဲ့ပံုရတယ္လို႔လည္း သံုးသပ္ပါတယ္။

ဒီလို ယူေဆာင္လာတဲ့ ကိုးကြယ္ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာေတြကို ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသမွာ ရွိၿပီးသား ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႔ေပါင္းစပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒီအခ်ိန္မွာ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ကို ျဖတ္သန္းသြားလာေနတဲ့ ေရလမ္းက ပံုမွန္ အသံုးျပဳေနၾက ျဖစ္ဟန္တူပါ တယ္။ ပထမ ေထာင္စုႏွစ္ရဲ႔ အေစာပိုင္းရာစုေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္ အေရွ႔ေတာင္အာရွေဒသ၊ အထူးသျဖင့္ ဂ်ာဗား၊ ကမ္ေဘာဒီးယား၊ ဆူမၾတာ၊ ဆိုင္ယမ္ (ဒီေန႔ထိုင္း) နဲ႔ ျမန္မာ မင္းေတြက အိႏၵိယဘြဲ႔ကို ခံၾကသလို၊ အိႏၵိယအႏုပညာ ေဆာက္လုပ္ေရး ဗိသုကာပညာေတြကို လည္း အေလးထားအတုယူခဲ့ၾကတာ ထင္ထင္ရွား ရွား ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္အရပ္က အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြကိုယ္၌က ဝိကရမ္၊ ဝါမန္ စတဲ့ အိႏၵိယ အမည္ေတြ ခံခဲ့ၾကပါတယ္။ ေအဒီ ၄ ရာစုမွာေတာ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသတခုလံုးမွာ ေတာင္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာကို လက္ခံ ယံုၾကည္ေနၾကၿပီလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါကိုလည္း တရုတ္ခရီးသြားရဲ႔ မွတ္တမ္းမွာ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္တဲ့။

ဒါေပမယ့္ ဘီစီအေစာပိုင္းကာလေတြနဲ႔ ခရစ္ေတာ္ေပၚၿပီး ေအဒီ ၉ ရာစုအၾကားမွာေတာ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း ေဒသကို ေျမာက္အရပ္၊ ဟိမဝႏၱာေတာင္ေျခက အင္အားသစ္၊ အုပ္စုသစ္က ထိုးဝင္လာခဲ့ပါတယ္။ အဲဒါ ကေတာ့ ဒီေန႔ျမန္မာျဖစ္လာမယ့္ အုပ္စုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေအဒီ ၈ ရာစုမွာ မူစလင္တပ္ေတြက ဥေရာပ စပိန္အထိ ခ်ဲ႔ထြင္တိုက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒါလီကန္အနီးက ၆ ျပည္ေထာင္က စုစည္းလို႔ နန္ေခ်ာင္ ဧကရာဇ္ႏိုင္ငံကို ထူေထာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ နန္ေခ်ာင္ရဲ႔ အဓိပၸါယ္က “ေတာင္ပိုင္းေဒသရဲ႔အရွင္” ျဖစ္ပါတယ္။ နန္ေခ်ာင္တို႔က သံလြင္ျမစ္ဝွမ္းေဒသကို လႊမ္းမိုးထားသလို၊ ေျမာက္ ဖက္ဆိုရင္ တိဘက္အထိ၊ အေရွ႔ဖက္ကို တန္ဧကရာဇ္တရုတ္ျပည္အထိ ၾသဇာႀကီးခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲသည္ အခ်ိန္က ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသဟာလည္း နန္ေခ်ာင္တို႔ရဲ႔ ၾသဇာစက္ေအာက္ေနရမွာ မလြဲပါဘူး။ စစ္လိုလား ၾကတဲ့ နန္ေခ်ာင္ေတြကလည္း ေတာင္ဖက္ကို ဖိဆင္းလာမွာ မလြဲပါဘူး။ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၈၃၂ မွာေတာ့ နန္ေခ်ာင္တို႔က ဟန္လင္းၿမိဳ႔ကို ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သုံ႔ပန္းအမ်ားအျပားလည္း ဖမ္းဆီးေခၚသြားခဲ့ၾကပါ တယ္။

ေနာက္ပိုင္း ေအဒီ ၁ဝ ရာစုမွာေတာ့ နန္ေခ်ာင္အင္ပိုင္ယာ အားေလ်ာ့ၿပိဳကြဲစ ျပဳလာပါၿပီ။ နန္ေခ်ာင္အင္ပိုင္ ယာက လူမ်ဳိးစုေတြဟာလည္း ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းကို ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ ေပါက္သည့္တိုင္ေအာင္ ထိုးဆင္း လာၾကပါတယ္။ ရာစုႏွစ္တခုေက်ာ္ၾကာ ေခ်မႈန္းခံထားရတဲ့ ဖိႏွိပ္ခံထားရတဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းမွာ မူလေနသူေတြ ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ မတြန္းလွန္သာေတာ့ပါဘူး။ ေနာက္ေရာက္လာတဲ့ သန္မာတဲ့ ျမင္းသည္ေတာ္ေတြကေတာ့ ေတာင္ ဖက္ကို ျဖစ္ႏိုင္တာက ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ဆင္းလာၿပီး အေျခခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ စပါးစိုက္ ပ်ဳိးဖို႔ ေျမဆီၾသဇာေကာင္းတဲ့ ဒီကေန႔မႏၱေလးေဒသ အနီးတဝိုက္မွာ အေျခခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔က ျမန္မာလို႔ေခၚၾကၿပီး၊ ဒီကေန႔ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြရဲ႔ ဘိုးေဘးေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ဒီလို နဲ႔ ေအဒီ ၈၄၉ မွာေတာ့ နန္ေခ်ာင္ျမင္းသည္ ေတာ္ေဟာင္းေတြက ဧရာဝတီျမစ္ဝကြၽန္းေပၚေဒသတခုလံုးကို လႊမ္းမိုး ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ပုဂံမွာ ၿမိဳ႔ရိုးရင္တား အခိုင္အခန္႔နဲ႔ ၿမိဳ႔ျပကို စတင္ တည္ေဆာက္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။

ပုဂံသမိုင္းေျပာရင္ တုတ္ထမ္း၊ ဒါးထမ္း ေျပာရတယ္ဆိုတာမ်ဳိး ဆိုရိုးရွိဖူးပါတယ္။ အျငင္းပြားစရာ မ်ားလြန္း လို႔ပါ။ ေနာက္တပတ္မွာေတာ့ ျမန္မာ့လူမႈအဖြဲ႔အစည္းရဲ႔ အေျခခံအျဖစ္ တခ်ိန္က ဘုန္းမီးေနလေတာက္ခဲ့တဲ့ ပုဂံ၊ တနည္းေပါက္ကံရဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ စနစ္ေတြ အေၾကာင္းကို စာေရးသူ ဦးသန္႔ျမင့္ဦး သံုးသပ္ထားပံုေတြကို ဆက္ လက္တင္ျပပါမယ္။ အားလံုး ၿငိမ္းခ်မ္းေပ်ာ္ရႊင္ႏိုင္ၾကပါေစ။

မွတ္ခ်က္။ ဤေဆာင္းပါးအား RFA -ၿမန္မာ အစီအစဥ္ မွတဆင့္ ေလလႈိင္းကေနထုတ္လႊတ္သြားၿပီးၿဖစ္သည္။ စာေရးသူ ၏ခြင့္ၿပဳခ်က္ အရ စာဖတ္သူတုိ႔အား အခန္းဆက္မ်ားၿဖင့္ ေဖာ္ၿပသြားမည္ ၿဖစ္သည္။



Rest of your post

4 comments :

Unknown said...

ဦးေအာင္သူၿငိမ္းတင္ျပထားတဲ့ ေအဒီ ၈ရာစုမွာ တာလီအနီးမွာ ၆ျပည္ေထာင္ေပါင္းၿပီး နန္ေခ်ာင္အင္ပါယာကို ထူေထာင္ခဲ့တာကေတာ့ သမုိင္းအေထာက္အထားအရ လုံး၀ၿငင္းလုိ့ မရႏုိင္ ပါဘူး၊ ဒါေပမယ့္ နန္ေခ်ာင္ဆုိတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို "ေတာင္ပုိင္းေဒသရဲ့ အရွင္သခင္" လို့ေျပာထားတာကိုေတာ့ က်ေနာ္အေနနဲ့အမွန္ကို ျပန္ျပင္ေရးေစခ်င္ပါတယ္၊ နန္ေခ်ာင္အင္ပါယာဟာ တုိ္င္း (ေခၚ)ဆုိင္ယမ္ (ေခၚ) သွ်မ္း အႏြယ္၀င္ ေတြရဲ့ အင္ပါယာႀကီးပါ၊ နန္ေခ်ာင္ဆုိတာကလည္း သွ်မ္းဘာသာစကားျဖစ္ပါတယ္။ သ်ွမ္းဘာသာအရဆုိရင္ လန္.စ၀္လုိ့အသံထြက္ ပါတယ္၊ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ "လန့္"ဆုိတာက သန္း "စ၀္"ဆုိတာကေတာ့ အရွင္သခင္ျဖစ္ပါတယ္ ဆုိေတာ့ မင္းဆက္ေပါင္း သန္းနဲ့ခ်ီၿပီး တည္တံ့ေနမယ့္ အင္ပါယာလုိ့ အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတုိ့ကိုသူတုိ့ ေတာင္ပုိင္းေဒသကို လႊမ္းမုိးတဲ့ ေတာင္ပုိင္းေဒသရဲ့အရွင္သခင္လုိ့ လည္းခံယူသတ္မွတ္ပါတယ္။

နန္ေခ်ာင္ေတြဟာ သံလြင္ျမစ္၀ွမ္း၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္၀ွမ္းနဲ့ ဧရာ၀တီျမစ္၀ွမ္းတေလွ်ာက္မွာ ၾသဇာႀကီးမားၿပီး လႊမ္းမုိးခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင္း ဒီျမစ္၀ွမ္းတေလွ်ာက္မွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ လူအမ်ားစုဟာ သွ်မ္းေတြျဖစ္ၾကၿပီး သွ်မ္းစကားကို အမ်ားဆံုးအသုံးျပဳၾကပါတယ္။ ဧရာ၀တီျမစ္၀ွမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ ရွိတဲ့ ယဥ္ေက်းမွုေတြဟာ သွ်မ္းဟန္ေတြေရာေႏွာ ေနတာကို ယေန့တုိင္ျမင္ရပါအုံးမယ္။ ကိုးကြယ္တဲ့နတ္ေတြ နယ္ပုိင္နတ္ေတြဆုိတာ ကလည္း သွ်မ္းနတ္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

အခုထက္ထိလည္း တာလီကန္မွာ သွ်မ္းဘာသာစကားကိုပဲ သုံးတဲ့ တုိင္း(Dai)လို့ေခၚတဲ့ လူမ်ိဳးေတြကိုပဲ ေတြ.ရပါမယ္၊ တာလီကန္က အခုတရုတ္ႏုိင္ငံ ယူနန္ျပည္နယ္မွာရွိပါတယ္။ မယုံရင္လည္း အခုသြားေလ့လာၾကည့္လုိ့ရပါတယ္။

ေနာက္ဆုံးက်ေနာ္ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဦးေအာင္သူၿငိမ္းတင္ျပထားတဲ့ ေနာင္မွာျမန္မာေတြရဲ့ ဘုိးေဘးေတြ ျဖစ္လာမယ့္ လူေတြဟာ နန္ေခ်ာင္အင္ပါယာက ဆင္းသက္လာသူေတြျဖစ္တယ္လုိ့ ဆုိထားၿပီး နန္ေခ်ာင္ဆုိတာ ဘယ္သူေတြလဲ၊ ဘယ္မွာလဲ၊ အထူးသျဖင့္ နန္ေခ်ာင္ေတြဟာ သွ်မ္းေတြျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိ လုံး၀မေဖာ္ျပထားပဲ ျမန္မာလုိလုိ၊ ဗမာလုိလုိနဲ့ေဖာ္ျပထားၿပီး ျမဳပ္ကြက္ခ်န္ထားတာကို ေတြရပါတယ္၊ သမုိင္းဆုိတာကို လိမ္လို့မရပါ၊ က်ေနာ့္အေနနဲ့ကေတာ့ လူမ်ိဳးစဲြအေနနဲ့ ေျပာေနတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုမ်ိဳးသွ်မ္းသမို္င္းေၾကာင္း သွ်မ္းအင္ပါယာအေၾကာင္းကို ေျပာေနၿပီးေတာ့ သွ်မ္းဆုိတဲ့စကားလုံးကို တစ္လုံးမွမသုံးပဲ ဟုိလုိလုိဒီလုိလုိေျပာေနတာဟာ သမုိင္းအစစ္ကိုလိမ္ဖုိ့ႀကိဳးစားေနတယ္လုိ့ျမင္ပါတယ္။

Burmanization ကိုဆန့္က်င္သူ လူငယ္တစ္ဦး

Unknown said...

ဦးေအာင္သူၿငိမ္းတင္ျပထားတဲ့ ေအဒီ ၈ရာစုမွာ တာလီအနီးမွာ ၆ျပည္ေထာင္ေပါင္းၿပီး နန္ေခ်ာင္အင္ပါယာကို ထူေထာင္ခဲ့တာကေတာ့ သမုိင္းအေထာက္အထားအရ လုံး၀ၿငင္းလုိ့ မရႏုိင္ ပါဘူး၊ ဒါေပမယ့္ နန္ေခ်ာင္ဆုိတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို "ေတာင္ပုိင္းေဒသရဲ့ အရွင္သခင္" လို့ေျပာထားတာကိုေတာ့ က်ေနာ္အေနနဲ့အမွန္ကို ျပန္ျပင္ေရးေစခ်င္ပါတယ္၊ နန္ေခ်ာင္အင္ပါယာဟာ တုိ္င္း (ေခၚ)ဆုိင္ယမ္ (ေခၚ) သွ်မ္း အႏြယ္၀င္ ေတြရဲ့ အင္ပါယာႀကီးပါ၊ နန္ေခ်ာင္ဆုိတာကလည္း သွ်မ္းဘာသာစကားျဖစ္ပါတယ္။ သ်ွမ္းဘာသာအရဆုိရင္ လန္.စ၀္လုိ့အသံထြက္ ပါတယ္၊ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ "လန့္"ဆုိတာက သန္း "စ၀္"ဆုိတာကေတာ့ အရွင္သခင္ျဖစ္ပါတယ္ ဆုိေတာ့ မင္းဆက္ေပါင္း သန္းနဲ့ခ်ီၿပီး တည္တံ့ေနမယ့္ အင္ပါယာလုိ့ အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတုိ့ကိုသူတုိ့ ေတာင္ပုိင္းေဒသကို လႊမ္းမုိးတဲ့ ေတာင္ပုိင္းေဒသရဲ့အရွင္သခင္လုိ့ လည္းခံယူသတ္မွတ္ပါတယ္။

နန္ေခ်ာင္ေတြဟာ သံလြင္ျမစ္၀ွမ္း၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္၀ွမ္းနဲ့ ဧရာ၀တီျမစ္၀ွမ္းတေလွ်ာက္မွာ ၾသဇာႀကီးမားၿပီး လႊမ္းမုိးခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင္း ဒီျမစ္၀ွမ္းတေလွ်ာက္မွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ လူအမ်ားစုဟာ သွ်မ္းေတြျဖစ္ၾကၿပီး သွ်မ္းစကားကို အမ်ားဆံုးအသုံးျပဳၾကပါတယ္။ ဧရာ၀တီျမစ္၀ွမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ ရွိတဲ့ ယဥ္ေက်းမွုေတြဟာ သွ်မ္းဟန္ေတြေရာေႏွာ ေနတာကို ယေန့တုိင္ျမင္ရပါအုံးမယ္။ ကိုးကြယ္တဲ့နတ္ေတြ နယ္ပုိင္နတ္ေတြဆုိတာ ကလည္း သွ်မ္းနတ္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

အခုထက္ထိလည္း တာလီကန္မွာ သွ်မ္းဘာသာစကားကိုပဲ သုံးတဲ့ တုိင္း(Dai)လို့ေခၚတဲ့ လူမ်ိဳးေတြကိုပဲ ေတြ.ရပါမယ္၊ တာလီကန္က အခုတရုတ္ႏုိင္ငံ ယူနန္ျပည္နယ္မွာရွိပါတယ္။ မယုံရင္လည္း အခုသြားေလ့လာၾကည့္လုိ့ရပါတယ္။

ေနာက္ဆုံးက်ေနာ္ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဦးေအာင္သူၿငိမ္းတင္ျပထားတဲ့ ေနာင္မွာျမန္မာေတြရဲ့ ဘုိးေဘးေတြ ျဖစ္လာမယ့္ လူေတြဟာ နန္ေခ်ာင္အင္ပါယာက ဆင္းသက္လာသူေတြျဖစ္တယ္လုိ့ ဆုိထားၿပီး နန္ေခ်ာင္ဆုိတာ ဘယ္သူေတြလဲ၊ ဘယ္မွာလဲ၊ အထူးသျဖင့္ နန္ေခ်ာင္ေတြဟာ သွ်မ္းေတြျဖစ္တယ္ဆုိတာကုိ လုံး၀မေဖာ္ျပထားပဲ ျမန္မာလုိလုိ၊ ဗမာလုိလုိနဲ့ေဖာ္ျပထားၿပီး ျမဳပ္ကြက္ခ်န္ထားတာကို ေတြရပါတယ္၊ သမုိင္းဆုိတာကို လိမ္လို့မရပါ၊ က်ေနာ့္အေနနဲ့ကေတာ့ လူမ်ိဳးစဲြအေနနဲ့ ေျပာေနတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုမ်ိဳးသွ်မ္းသမို္င္းေၾကာင္း သွ်မ္းအင္ပါယာအေၾကာင္းကို ေျပာေနၿပီးေတာ့ သွ်မ္းဆုိတဲ့စကားလုံးကို တစ္လုံးမွမသုံးပဲ ဟုိလုိလုိဒီလုိလုိေျပာေနတာဟာ သမုိင္းအစစ္ကိုလိမ္ဖုိ့ႀကိဳးစားေနတယ္လုိ့ျမင္ပါတယ္။

Burmanization ကိုဆန့္က်င္သူ လူငယ္တစ္ဦး

Anonymous said...

စိုင္းႏွင့္ ေကာ္မန္႔ေရးခဲ့သူ blue ခင္ဗ်ား

၁။ ပထမေျပာခ်င္တာက က်ေနာ္က သမိုင္းကို ေရးေနတာ မဟုတ္ေၾကာင္း ေျပာလိုပါတယ္။ က်ေနာ္က ဦးသန္႔ျမင့္ဦးရဲ႔ စာအုပ္ကို မိတ္ဆက္ေဖာ္ျပေနတာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စာအုပ္က သမိုင္းအေၾကာင္း ျဖစ္ေနေတာ့ က်ေနာ္ကသမိုင္းကို ေရးေနတဲ့သေဘာ သက္ေရာက္ေနပါတယ္။
၂။ ဒုတိယအခ်က္က က်ေနာ္က Burmanization idea အတြက္ ေရးေနျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းေအာင္ ေျပာျပလိုပါတယ္။ ဦးသန္႔ျမင့္ဦးစာအုပ္ကို ဖတ္ရတဲ့အခါ ျမန္မာ့သမိုင္းကို ကမၻာ့အေျခအေနနဲ႔ ယွဥ္တြဲေရးထား တာမ်ဳိး စိတ္၀င္စားဖြယ္ အခ်က္အလက္အေတာ္ မ်ားမ်ားကို ဖတ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏွစ္သက္မိလို႔
ဒီစာအုပ္ကိုေရြးခ်ယ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
၃။ ဒီစာအုပ္အေၾကာင္း က်ေနာ္ဖတ္တဲ့အခါမွာ အျခား တုိက္ဆိုင္ၿပီးဖတ္စရာ အေတာ္မ်ားမ်ားကိုပါ က်ေနာ္စိတ္၀င္စားလို႔ ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ-ေဒါက္တာသန္းထြန္းရဲ႔ အသစ္ျမင္ ျမန္မာ့သမိုင္း၊ အဲဒါအျပင္ ျမန္မာစာေရးဆရာ အမ်ားစု ေရးထားတဲ့ ပုဂံ၊ ေနာက္ပို္င္းအခန္းေတြက် ေတာ့ ဦးညိဳျမရဲ႔ ကုန္းေဘာင္ရွာပံုေတာ္၊ ဆရာ ျမသန္းတင့္ ရဲ႔ ေတာင္သမန္ေရႊအင္း ေလညႇင္းက ေဆာ္ေတာ့၊ စသျဖင့္ အေတာ္မ်ားမ်ားလည္း က်ေနာ္ ဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္ သမိုင္းပညာရွင္ မဟုတ္ပါ။ အခုေဖာ္ျပခ်က္ေတြမွာ ကြဲလြဲေနတာေတြ႔ သလို တူညီေနတာေတြလည္း ေတြ႔ပါတယ္။
၄။ ေနာက္တခုက ေရဒီယိုျပႆနာပါ။ က်ေနာ့္ကို တင္ျပခြင့္ေပးခ်ိန္က အမ်ားဆံုး ၇-မိနစ္၊ ၈-မိနစ္ ပတ္၀န္းက်င္ပါ။ အဲသည္ေတာ့ စာအုပ္ကိုမိတ္ဆက္ တဲ့ အခါ တခါတေလ ရာစုတခုကို ၇-မိနစ္နဲ႔ ေျပာရပါတယ္။ တခါတေလ ရာစု ၂-၃ ခုေလာက္ ကိုေတာင္ ၇ မိနစ္နဲ႔ ေျပာရေတာ့ အခ်က္အလက္ အမ်ားႀကီးက်န္တာ၊ မျပည့္စံုႏိုင္တာကို က်ေနာ္ ၀န္ခံပါတယ္။

အဲဒါအျပင္ စာအုပ္ရဲ႔အခန္းတခုကို က်ေနာ္က ၇-မိနစ္နဲ႔ မိတ္ဆက္တဲ့အခါ နားေထာင္သူေတြ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ရတဲ့၊ သို႔မဟုတ္ ထင္ရွားသူ တေယာက္-၂ ေယာက္ အေၾကာင္းကို သာ ေရြးေျပာရပါတယ္။ ဘယ္လိုမွ မျပည့္စံုႏိုင္ ပါဘူး။ ေရဒီယိုမွာ တင္ျပရတဲ့အခါ အဲသည္ အားနည္းခ်က္ကိုလည္း ေတြ႔ပါတယ္။ ေရဒီယိုမွာ ေျပာတဲ့အခါ ပရိသတ္ရွင္းေအာင္ တတ္ႏိုင္သမွ် အခ်က္ေတြကို ေဖါ့ေျပာရပါတယ္။ နာမည္မ်ားရင္ မမွတ္မိတတ္ပါ။

အခု အခ်က္အလက္ေတြ ေထာက္ျပတာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ အားနည္းခ်က္ ရွိတာ ၀န္ခံပါတယ္။ က်ေနာ္ သမိုင္းပညာရွင္ မဟုတ္ပါ။ က်ေနာ္က ဖတ္သင့္တယ္ထင္တဲ့ စာအုပ္တအုပ္ ကို မိတ္ဆက္ေပးေနတာသာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဲသည္ စာအုပ္က ေျပာတဲ့အခ်က္ေတြကို မစံုႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ေတာင္ က်ေနာ့္အားနည္းခ်က္သာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာလိုပါတယ္။

ေလးစားစြာျဖင့္-
ေအာင္သူၿငိမ္း

kamhang said...

Hey Blue

Don’t exceed your bad words. Read carefully. Sai didn’t write about Tibeto.

Jacking